Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 578 ggr
[mitzylinnea]
0

Varför slutar han inte??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3 hanar, men ja har skaffat 2 hanar till. Dom är ganska precis 6 veckor, men min äldsta hane lixom "hoppar på dom". Han är en ganska stor råtta så han uppfattas nog som ett monster i dom små råttornas värld… Vad kan man göra så att han börjar tycka om dem? Han har varit flockledare sedan tidigare, sen så han ja hängt in en hylla i buren. Men högst upp kommer bara ungarna in, då blir han jätte arg o helt galen för att dom kommer in men inte han… Vad kan man göra, o ja vill INTE göra mig av med  nån… Den gråa råttan på bilden är den som "hoppar på"

[mitzylinnea]
0

Ungarna jag har är den övre vänstra och den nedre vänstra (kan även säga att den gråa stora är pappa till dom små)

Zakaraa
0

Hur har du gjort med introduceringen?
Har du läst artikeln som finns här på RIF om hur en bra introduktion går till? :)
Vissa råttor kan vara riktiga surputtar men så länge de inte skadar de andra individerna så "gör det inget". Däremot bör man ju hålla koll på hur den stora ter sig och om man her ifrån sig några aggressiva tendenser.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[kerstinthemilklover]
0

Det här låter som rangordning håller på att skapas.

Om de inte blir skadade så får du låta det ta sin tid.

[mitzylinnea]
0

Jag tycker att det ser så himla våldsamt ut… Han skulle brotta ner en av dem, då ville den springa iväg men han höll fast honom så att han fick ett litet rivsår på ryggen… ja tyckte så synd om den lille… 😕

Zakaraa
0

Kolla igenom artikeln jag länkade till så får du en bra grund för vad det är som händer under en introduktion :) Kan se värre ut än vad det är i många fall.

[mitzylinnea]
0

Läste hur en sån råtta beter sig. Den stora puffar upp sig, rosslar/fnyser  , brottar ner ungarna på rygg, stryker sig som en katt och går sidledes. Ungarna piskar bara med svansen och lixom försvarar sig genom o pipa  o slåss med framtassarna…

Zakaraa
0

Det låter som att det är dominans inblandat från bådas håll där, eftersom även bebisarna visar tecken (svansvift)
Gör som så att följ stegen som står där och stressa inte ihop dem utan låt det ta den tid det tar. Vissa är som sagt känsligare än andra och har svårt för nya individer men med lite ansträngning och rätt metoder kan det gå :)

[mitzylinnea]
5

Uppföljning: Nu funkar alla fint ihop :) Jag badade alla med ett hundshampo så att dom skulle lukta lika, sen så städade ja buren och satt in alla i buren samtidigt. Den stora råttan brottade ner dom och luktade på dom kanske tio ggr var på dom, sen var de bra :D så den stora är fortfarande flockledare :) Tycker den här bilden är så söt på dom tre tillsammans <3

[mitzylinnea]
5

<3

Zakaraa
0

Härligt att det löst sig :)