Mycoplasma?
Hej.
Nu har jag märkt att min lille Tay har börjat kuttra/rossla, och jag misstänker att det kan vara mycoplasma(?), eller är det bara någon förkylning eller allergi? Han har gjort det sen i onsdags (24/4). Det går lite upp och ner, på morgonen kanske han inte kuttrar men på eftermiddagen så kanske han gör det. Han låter ungefär som ett marsvin. Även fast han kuttrar så är han pigg och "springig" som han brukar vara.
Jag har också hört att lille Fingal också kuttrat (innan Tay började) men bara två gånger, men han gör inte det längre.
Ska jag ringa vetrinären på måndag eller ska jag vänta och se om det blir bättre eftersom det bara gått 5 dagar..? Och om jag får någon medicin till honom, ska jag ge det till de andra råttorna också som bor i samma bur som honom? Även fast de andra råttorna verkar pigga och friska (inga rossel från någon av dem).
Har aldrig råkat ut för det här tidigare, så jag vet inte vad jag ska göra. 😢
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Har han redan gått med det i fem dagar så tycker jag absolut att du ska åka in till veterinären. Är du orolig för Fingal, ta med honom också. Då får de dessutom sällskap av varandra, vilket kan vara lugnande. Det kan vara en mängd olika saker: luftvägsinfektion, lunginflammation, allergi, överkänslighet och så vidare. Man medicinerar inte friska djur. Antibiotika (som Baytril) ges bara när det finns behov, eftersom det skapar en viss resistens efter ett tag. Antibiotika biter bara på bakterier, inte virus.
Då ringer jag till veterinären så fort det går, och tar nog med Fingal också för säkerhetens skull. Tack för svaret! :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Inga problem, lycka till! :)