Klippa klor
Jag har klippt klorna på mina råttor några gånger, eftersom de annars har en tendens att riva upp huden på en när de leker :P Min ena råtta sitter relativt lungt och mankan klippa både bak- och framtassarna på henne. Den andra är inte alls lika lätt. Hon piper för allt, även om jag inte ens hunnit börja klippa, och har jag tur lyckas jag klippa två klor på vardera baktass.
Nu undrar jag om ni har några tips på hur man bäst klipper klorna på en råtta. Jag har tänt på att göra någon slags klätterställning med "klösbrädeeffekt", men det känns lit ekrångligt och jag är inte säker på att det kommer funka…

nageltång för människor tycker jag är lättast att använda. Och sen är det bara att inte ge upp utan hålla fast råttan tills alla klor är klippta. låter du henne klara sig undan genom att sprattla etc så blir det ännu svårare för varje gång.

man kan försöka göra det när dom ligger och sover i buren också. Det gör jag ibland när mina är så trötta att dom inte orkar bry sig lol
haha jo jag prövade på den ena när hon var så dåsig att hon knappt märkte att jag rörde henne. Det funkade ganska bra. Jag använder en kloklippare till baktassarna och en jätteliten nagelsax till framtassarna. De är ju så små så jag blir rädd att klippa av tårna på dem med något större :P Japp du har nog rätt, det är bara att fortsätta kämpa tills hon lär sig. Men det är hjärtskärande att höra när cyradis piper. usch.
Oo… Jag skulle aldrig våga klippa dom små klorna. Dom har väl pulpa dom oxå, måste ju va skitsvårt att se hur mycket man kan klippa? Jag har en träbit med sandpapper på som mina råttor springer på. Dom slipas ner lite då i allafall.
Att inte klippa i pulpan har inte varit svårt. Klipper bara 'spetsen'…det syns vad som är verflödig nagel…typ :S svårt att förklara. Mm kanske kan göra en väldigt brant sådan…kanske det funkar…får pröva.
Jag klippte aldrig mina råttors klor. Levde med svidet ;) Dock klippte vi en av råttornas tänder en gång då de äxte för mkt.

tro mig jag vet att de har pulp ådrar precis som hundar och katter( men deras naglar kliper man inte), skulle klipa tammys naglar och när jag kom till back tassarna och tyckte att hon var så duktig för hon satt så stilla, kom någon in i rummet och hon börja spratla och på något sätt kom jag bara en ynka för långt upp och fick nästan panik när jag ser något rött men det vara inte så farligt stopa lite salva på det och pyssla om henne så gick det över och hon blöde inte som hundar gör när man kommer åt deras purpor.