Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 675 ggr
PlusPlus
0

Förbaskade snuva!

Jag är så trött på snuva och rossel bland råttor! Tycker så synd om dom :( Nu är mina damer snuviga och den ena har rosslat till vid ett tillfälle så det blir veterinären med dom "/ borde väl förstått att risken var stor då mamman var på tok för ung och föräldrarna kommer från zoo. Men tycker det är såå tråkigt! Dessutom gick kopplingen sönder på bilf*n så det kostar 5000. Sen tog fsk 2400 för nå fel med gammalt bostadsbidrag -.- tuuuuff månad men vad gör man inte för sina "små kräk" ^^ Men en fråga, har roans en tendens att bli sjuka lättare? Tycker jag sett ett mönster och jag har haft råttor sedan jag var åtta år. Är 22 nu."/

Zolah
0

har haft två roans men jag såg inga problem med dem, dom mådde rätt bra den stund dom var hos mig.

Jag tror det kan vara årtiden nu också, jag har en hel del problem med snuva här.

PlusPlus
0

Iofs :p bara en känsla jag fått, att roans verkat ha sämre immunförsvar och klenare lungor. Men antagligen jag som lyckats ha otur.

Zolah
0

Kanske värt att kolla med uppfödaren om nån mer har liknande problem vad h*n vet om? ( om dom nu kommer från uppfödare ^^ ) 

Jag ska testa och se om det beror på vitamin brist på mina, och försöka ge dem mer sol . dom har ju bott i min hall där ingen sol kommer in, så nu när det blir varmare ska jag testa att ha dem på bron ( har rätt vindstilla där och skyddat för regn )

samt att jag ska beställa en vitamin från djurdoktorn jag blev tipsad om, jag ska bara se om det är nåt mer jag ska ta därifrån för frakten var inte så värst billig annars

Zakaraa
0

Att roans ska vara sjukare än "vanliga" är en myt som man fått höra ofta. Det stämmer inte, det enda kan vara aningen sämre syn eftersom deras ögon bleks och därav kan ge problem (ungefär som rödögda skulle jag tro) men det är som sagt en gissning. :)

Trist att det ska vara så jäkla dyrt med veterinärvård!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PlusPlus
0

#4 Hmm okej. Hört att roans ska ha trängre blodkärl elr ngt sådantmen kanske myt det också :p Väldigt vad myter det finns i råttvärldeb ändå xD Nu har iaf mina små puckon fått sin första dos baytril, en droppe var en gång om dagen i fem dagar för lätt irritation i luftvägarna :) lungor och hjärta lät jättebra på dom så förhopningsvis biter det bra när jag lyckats få i dem medicin så snabbt. #3 Det är råttor jag omhändertagit, elr vad ska kkalla det, från några som verkligen inte visste vad dom pysslade med. Fick hem mamman med fem ungar. Ungarna hade precis öppnat ögonen då. Mamman var bara barnet själv och troligen syster elr halvsyster till ungarnas far. "/ allihopa satt i en bur som jag gissar på är lagom som transportbur åt en hamster. Men nu har dom iaf ett permanent hem här hos mig, tre av syskonen bor i borås. :)

Zakaraa
0

#5 Ja det finns enormt många myter, ofta är de svåra att klura ut om de är myter eller sanning! 

Hehe oj, va lite det lät med en droppe :P Fast det är nog ganska lagom ändå när man tänker på de där jäkla pillerna man gick mosa för att det inte fanns någon information om flytande baytril :O :P
Hoppas de blir bättre! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PlusPlus
0

Ja det tyckte jag också men dom är iofs ganska unga också :)