Uppfödar listan
Uppfödar listan uppdateras lite då och då. Önskar du stå med fyll i uppgifterna nedanför och skicka dom i pm till mig eller en annan Medarbetare på rif. Texten under är kopierad rak ur från gamla tråden.
Ser du några uppgifter på listan som inte stämmer, eller vet om att en uppfödare inte längre är aktiv. Blir vi på rif väldigt glada om ni informerar oss om detta. 🙂
Det finns inga krav för att stå med annat än att man måste vara aktiv här på RiF och/eller ha en väl uppdaterad hemsida. Uppfödare som avlar på naket och/eller manx kommer inte få stå med. Jag kommer att kontrollera att man fortfarande är aktiv uppfödare någon/några gånger om året för att hålla listan uppdaterad.
Om du vill stå med i listan så fyller du i dessa uppgifter och skickar det till mig i pm eller postar här i tråden:
- Namn:
- Uppfödningens namn:
- Bor:
- Inriktning:
- Antal kullar per år:
- Info:
- SRS-registrerad uppfödare:
- Registrerar ungar i SRS:
- Medlem i SRS:
- Hemsida:
- Email:
- RIF-användarnamn:
- Annan kontaktinfo:
OBS! Undvik helst förkortningar på färger och teckningar. Uppfödarlistan är till för alla, även dom som inte kan så mycket om råttans färger och teckningar.
Uppfödarlistan hittar man under "Allt du behöver veta om RiF" - "Uppfödarlistan"
Ni som redan står med på listan men av någon anledning inte fått något pm av mig, kontakta mig via pm!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Uppfödarlistan blir uppdaterad minst en gång om året. Men vissa uppfödare har inte tagits bort. Detta då vi troligen inte fått svar från personen i fråga om de vill stå kvar. Pga detta kommer jag vara lite hårdare. Får jag inte svar från respektive uppfödare inom 14 dagar kommer jag ta bort deras information från listan. Men spar det i en dold tråd ifall de svarar senare.
Försvinner informationen ifrån dig, skicka ett pm till mig så återkommer den upp 🙂.

Ett tips är att maila uppfödaren istället för att pm:a här. Jag är inte här så ofta, men var inne av ren tur nu och såg pm:et. :)
Älskar mina stora små vänner..
#2 Fast ett krav var ju att man skulle vara aktiv på RiF för att vara med på uppfödarlistan. ;)
Tack! 🙂
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alla ni som har hört av er via pm till mig på senare tid ligger upplagda i uppfödarlistan :)
Qui dormit, non peccat

Men aktiv, innebär det att man är inne en gång varannan vecka? Låter lite ofta tycker jag. Räcker att jag är torsk på fb, vill inte ha en till sida att hålla koll på.
Jag är kanske inne en gång i månaden. Och skulle kunna missa att jag är borttagen.
Iof kom jag på nu att då ser man ju iof pm:et. :P
Så då var det väl kanske inte något problem!
Älskar mina stora små vänner..
När jag uppdaterade tog jag bort alla som inte svarat på PM på en vecka eller uppdaterat sin hemsida på 6 månader.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
❤️
Jag kör det att 14 dagar utan svar via pm. Skulle personer svara så ligger precis allt som är borttaget sparat i en dold grupp. Tar nån sekund för mig att slänga upp igen.
Fast nu vet jag ju på ett ungefär till hur många som är aktiva uppfödare och får jag inte svar kan jag ta det vidare och maila senare. Jag vill mest gallra ut på de som inte längre föder upp. Vissa som jag kände mig osäkra på, kollade jag upp på när de var aktiva som senast på iFokus. En har inte ens varit inloggad sedan 2011. Just dessa jag vill få bort.
Om jag får påpeka något. Eftersom så många som söker uppfödare osv varför är det inte enklast om uppfödarlistan är synlig om du/ni förstår vad jag menar? 🙂
#10 Hur menar du nu? Uppfödarlistan ÄR ju synlig. Du har länk till den i första inlägget.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#11. Jag menade att uppfödarlistan kanske skulle vara ett inlägg som är markerat som "alltid synligt". Bland inläggen alltså :)
#12 Fast man hittar den ju superlätt genom "vanliga råttfrågor" så det känns lite onödigt att den skulle nålas när den är lättillgänglig ändå :)
#13. Haha okej :P Ja bara en tanke jag hade :P
Jag hade väldigt svårt att hitta den. Försökte via "allt om avel" först. Den får gärna vara mer lätthittad.
If you fight love, you're always a loser
Namn: Ella Dulcis
Uppfödningens namn: Darling's Rats
Bor: Gamleby, Västerviks kommun, Kalmar län
Inriktning: Temperament och hälsa, variegated american berkshire och bläsat
Antal kullar per år: I snitt, 5 kanske
Info: Väljer individer mycket noggrant och ser tillbaka mycket i stamtavla.
SRS-registrerad uppfödare: Nej inte ännu.
Registrerar ungar i SRS: Ja
Medlem i SRS: Ja
Hemsida: Darlingsrats.weebly.com
Email: Elladulcis@live.se
RIF-användarnamn: Ellasratties
Annan kontaktinfo: Facebook - Ella Dulcis - Darling's Rats
#12 #15 Finns att hitta under "Vanliga Råttfrågor" :)
Jag vet det nu. Men jag tror det kan vara svårt att hitta den ingen upplyser om det. Så slipper man fler trådar om var man kan hitta uppfödare.
If you fight love, you're always a loser
#18. Håller med dig där, alla nya som kommer in hit och söker efter råttuppfödare. Tänk om inlägget blir det första dom ser när dom kommer in till oss :)
Håller med om att det vore en bra idé att göra listan synligare och mer lättillgänglig. Den är rätt svår att hitta, i alla fall om man är ny på sidan. Sedan är det nog inte många som vet om att en sådan lista finns förrän någon har talat om detta efter att man redan startat en tråd där man frågar efter just uppfödare.
Jag har hört att det finns en Uppfödarlista men aldrig förstått vart den funnits. Kollar ju aldrig Vanliga råttfrågor eftersom jag haft råttor ett tag nu (oavbrutet sedan 2008).
Tycker också det vore en bra idé om listan vore synligare och mer lättillgänglig.
Jag kollar ofta Vanliga råttfrågor trots att jag är någelunda rutinerad och ifokusmedlem sedan 09, det finns ju massor med bra info där :P
Om det är mig du menar, så absolut. Det står jättemycket bra saker i vanliga frågor, och jag skulle ändå uppskatta att uppfödarlistan fanns spikad eftersom jag missat den tidigare (nu vet jag ju om att den finns så då är det lätt att kika).
Som sagt, nya medlemar hittar kanske inte lika lätt som vi som varit här under en längre tid. Att spika fast uppfödarlistan skulle förenkla för många. :)
Fast nålar man även den så blir det 9 nålningar vilket gör att Ännu färre nya trådar syns, är ju få som det är redan. Känns som att det bara tar upp plats?
Nya medlemmar bör ju vara de som besöker "vanliga råttfrågor" mest kan jag tycka om de är nya?
Iof så finns det två nålade trådas som inte borde vara nålad (in my mind) men det går ju att lägga in uppfödarlistan på andra ställen än att nåla fast den.
Hanta viruset + bilder/artiklar Wanted + Ombyggnad pågår skulle man ju kunna slå ihop till "läsvärd Information" eller liknande och minska ner.
Månadens råtta räcker de ju med en länk därav den ena länkar till den andre tex
För jag kan hålla med om att de är lite väl mycket nålat just nu, är ju bättre om man får se inläggen istället och därav lägga till uppfödarlistan som nålad, jag brukar alltid använda söka för att hitta den för den är inte enkel att se
Men ja, det är vad jag själv skulle kunna anse som enklare att se i nålad vägen
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#26 då tänker vi ungefär lika, just hanta tycker jag kan stå själv dock ett tag till eftersom det fortfarande är ganska aktuellt (och det med att man inte verkar veta om det smittar människor eller inte, har inte hunnit läsa så noga) så den är nog ganska viktig just nu men resten håller jag helt med dig om!
Jag har lagt in uppfödarlistan i fliken om länkar. Så nu är den lite enklare att hitta. Skrev det även på uppfödarlistan för att putta upp den lite.
#26 Dessa kommer försvinna såsmåningom, men behöver separat lyftas fram tills dess.
Till alla:
Trubblet är ju att nålade trådar tar plats. Vi har även modtrådar (som är osynliga för er) där, och det är totalt redan alldeles för många nålade trådar som tar upp nästan hela första sidan. Vi rensar med jämna mellanrum, men först när det verkligen är relevant.
Sen vill jag också påpeka att word by mouth är väldigt relevant när det kommer till jakten på uppfödare. Det finns en massa bra uppfödare som inte kommer finnas på vår lista eftersom de inte är RiFare och vi inte har någon kontakt med dem. Så att trådar dyker upp där uppfödare efterfrågas är bara positivt tycker jag, det ger er medlemmar möjlighet att tipsa om många fler än vad vi kan erbjuda :)
haha men du är ju för go zickan, ordnar och donar med listan men missar helt att dina egna länkar på listan inte funkar 😃
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#30 hahah, ja där ser man. Tur det finns medlemmar som håller koll på mina saker, så kan jag ha koll på resten 😎
Har länkat in den två gånger under Vanliga Råttfrågor nu, dels ligger den sen förut under Avel, och nu även nästan högst upp under Att vara råttägare, så man lätt hittar den :)
Var kan jag köpa råttor om jag INTE vill köpa dem från djuraffär?
Hur får jag tag på aktiva uppfödare?
Har du svår mensvärk? Kika in på