OT - Skrämselråttor
Vet inte om det finns en annan tråd…
Men nyss så hörde jag en duns från buren och springer dig och ser att min ena råtta ligger på rygg med tassarna i vädret!! (inte långt fall, men ca 2 dm) och blir livrädd och ropar hans namn. Han vänder sig snabbt och tittar yrvaket på mig!!! Så den knasbollen har ramlat i sömnen och fortsatt sova??
Hua vad rädd jag blev!!
Brukar era råttor också göra sådana här saker?
När jag hade råttor hade jag en ganska lat flicka. En dag skulle jag ner och släppa ut råttorna och ge dem mat. Jag såg som vanligt att denna flicka sov, hon låg med rumpan ute och jag skakade lite på hängmattan hon låg i för att ja väcka henne. Men hon vaknade inte, så jag började klappa henne för att hon skulle vakna. Men hon rörde sig inte, jag trodde det värsta hade hänt, hon hade dött. Hängmattan hängde så långt in att jag inte fick tag i henne mer än att kunna klappa med fingrarna. Så jag började att ta bort hängmattan för att få tag i henne. När jag äntligen fick ur hängmattan ur buren så såg jag att hon ryckte till lite och efter det så öppnade hon ögonen och var skitsur för att jag väckt henne.
Men vad rädd jag blev, jag var helt säker på att hon var död.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
En av mina tjejer hängde och sov hälften ner från hängmattan. Alltså: bakbenen låg i hängmattan men huve och framben + en del av magen hände rakt ned och hon ramlade nästan ner haha
Hahaha Tokiga djur. Men kul att läsa :-)
Jag tror något av det värsta mina råttor gjort är att sova så extremt djupt så de verkar döda..
Framför allt min hona Seven som inte längre finns med oss. Hon låg på en hylla på sida och jag kunde inte se att hon andades så jag började prata med henne - ingen reaktion.
I flesta fall brukar alla råttor vakna när jag öppnar gallret men inte denna gång - ingen reaktion.
Jag petar på henne upprepade gånger - ingen reaktion.
Det är först när jag lyfter upp henne och "skadar"/rör lätt som hon vaknar till.
Jäkla råtta alltså! Har nog aldrig varit så rädd (i onödan..) varken innan eller efter! Så nu är jag alltid skräckslagen när jag ser en råtta som sover på sida.. För det var även så jag hittade en av mina favoritråttor genom tiderna när hon gick bort i buren. Så det är lite blandat det där, en skrämselråtta och en riktig händelse.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Greta kan sova så djupt att jag ibland måste gå fram och pilla på henne för att se om hon lever.. När hon väl vaknar ser hon ytterst upprörd ut över att jag gått över och petat på henne.
Vilda kan rusa runt i buren ibland, så det låter som om hon dör.. Häromdagen sprang hon bara rakt ut från en sputnik, hoppar till ett av repen, ramlar ner i en hängmatta, studsar ut och ner på golvet där hon rullade runt i hampaströt.. Sen springer hon upp och gör liknande utfall igen. Jävla stuntråtta, har börjat lära mig nu att hon verkar ha någorlunda kontroll fast det ser helt galet ut när hon gör det.. :P
Har du svår mensvärk? Kika in på