bitande råtta
har tagit hand om en råtta åt en kompis men jag vet inte om jag klarar av det längre då han har bitit mig rejält i fingret, och nu försöker jag luska ut vad jag har gjort för fel eller vad som är fel med råttan.
har låtit honom lukta på min knutna näve, då tar han och drar tänderna mot min hud ( inte som när råttor gosgnager )
är det ett tecken på att han testar mig? jag vet att jag läst om det någonstans men jag kan inte finna det. Han visar inga tecken på att vara sjuk, han äter och kutar runt som han alltid gjort. Han har tom mer päls än innan han kom till mig ( vet inte vad det kan bero på, kanske stress av sin förra burkamrat ? )
dela gärna med er av vad ni vet och kan, för jag tycker det inte är rättvist att omplacera honom om det visar sig vara nåt som är svårt eller inte ens hanterbart problem.
- puttar upp -
Jag har inte alls mycket erfarenhet, men min ena dominanta hane har dragit tänderna mot mina händer när han har gått runt med rest ragg och försöker visa sig stor och biff, fast då har han också satt tänderna emot som om han ska bita däremellan. Men om inget annat visar på dominansproblem så….?
Skolans råtta bet förresten när han var liten, ensam och osäker. När han fick flyta in till tjejorna så slutade han bita men jag har hört att han börjat bli rädd för händer igen nu…
Den här killen har inte direkt något hår att resa, tror han är en fuzz? *kommer inte ihåg riktigt vad en fuzz var dock*
han högg mig tidigare nu igen, fast genom buren. Det kan ju ha varit att han vaktade buren, vilket inte gör det okey iafl.
Han är inte heller liten, han är väl över året nu? jag har ju inga papper på honom så jag vet ju inte hans ålder eller något.
Han piskar inte med svansen, han urinerar inte eller drar sig mot väggar med kropp/bak, han väser/skriker inte. Utan han går fram, luktar, sedan biter han.
Han visar annars bara tecken på att vara kroppsligt frisk ( då baserar jag vad jag kan se , har ju inte grundligt kollat honom då han inte tycker om mig. Innan påsk var han iafl fräsch )
Skulle vilja rengöra hans bur iafl, men jag vet inte hur jag ska göra där. kan ju inte hålla fast honom.
Vi har som plan att låta hans matte komma och se om han är så mot henne också, om det är så mot henne med så vet jag inte hur man gör. Avliva då kanske, men problemet kvarstår ju då hur man ska kunna få tag i honom :/
Jag har inga bra tips att ge när det gäller att kunna hantera honom och få honom att sluta bita, men när vi hade råttor förut som bet när en sträckte fram handen så löste vi det genom att ha tyg under dem som vi sedan lyfte.
Säg t ex en tröja som råttan kliver på och så lyfter vi tröjan och stoppar ner i transportburen.
Hjälper inte hos veterinären kanske, såvida det inte är en veterinär eller någon annan som vågar hålla. Men det brukar kunna vara lite lättare att få tag på en råtta i ett avgränsat område…
Om inte annat så kan du städa buren.
Mina två råtthonor gör exakt likadant.
Hemskt att bli biten så i händerna. Försök att få in råttan i en mindre bur och var försiktig och undvik att ge råttan en chans att bita.
Man kan skada sig riktigt illa av råttbett, nervskador och dylika.
Var rädd om dig och dina händer och lycka till.
Jag må låta hemsk men en bitråtta kommer inte att tacka dig för någonting du gör.
Har ingen mindre bur att ge honom just nu, mina två hamsterburar som jag har som transport är försvunna :/
Kanske kan hutta upp honom genom att lura honom på nåt tyg som ni föreslog ( inte kasta honom på riktigt , utan lyfta undan honom på ett bord eller så ).
Och jag vet hur det kan vara med råttbett, jag har läst en del personer som fått riktigt saftiga. Men jag vill också försäkra mig om att råttan inte går att hantera, och att det inte är ett problem som relativt enkelt går att fixa. Kan ju vara rent att våra personligheter inte passar, har varit med om liknande förr så.
Ska ta och försöka i morgon, sedan får hans matte bestämma vad som ska ske. För jag tycker nästan att det vore dumt att omplacera honom igen, och jag vill inte introducera honom till min flock då han är såhär mot mig
Jag brukar försöka lura in mina råttor i en filt/hundduk (liten) . Är deb snäll uranflr buren?