Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1723 ggr
Apootie
10

Borsta/tandborsta din råtta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hittade ingen annan tråd om detta. Men jag och min pojkvän började i helgen att borsta mina råttor! Istället för en mjuk borste tog vi två nya tandborstar och borstade dem försiktigt med. Och alla mina tre pojkar ÄLSKADE det! Och den minsta på ca 6-7v satt hur still som helst! Samt så har mina hanar fått tillbaks sin lena päls (den var ganska sträv innan), så nu är den bara superlite sträv på vissa ställen och annars jättelen! Dessutom luktar de MYCKET bättre! (de kissar där de sover…)

Tandborstar ni också era råttor? 😉

Här är en bild när min minsta, Yoshi, blev "tandborstad"

kingston&charlie
11

Haha herregud, troddde du borstade deras tänder :')

Apootie
0

#1 Haha neeej! Det gör de så bra själva 😃

kingston&charlie
0

Tyckte att de va konstiigt att pälsen blev renare då XD haha fattade först när jag såg bilden! :D

Apootie
0

#4 Haha 😃

Ruzin
2

Jag ska nog prova de! Tycker de verkar som en suverän idé;-)

Ruzin
0

Förresten, vad är teckningen på råttan där på bilden? Inte för att de har ett dugg med detta att göra;-) men så sjukt fin:-)

Apootie
0

#5,6 Ja, jag har för mig att jag läste om det någonstans här faktiskt. Men hittade inget när jag sökte. Så jag gjorde en tråd om det. Läste något om att det var bra för blodcirkulationen med. Men jag har ingen bakgrundsfakta, så ja 😃

Utifrån de svaren jag fått här så är han en black striped roan mismarked (kanske inte roan, det märks sen isåfall).🙂Han hälsar och tackar 😃😉

Mapel
5

Försökte det på våra flickor. De blev super busiga och försökte käka upp tandborsten så de fick den till leksak istället. Nu när vi stoppar fram en tandborste så blir de helt tokiga och ska förstöra den! 😊

Zakaraa
0

Jodå ibland har jag borstat mina råttor, framför allt myskillen jag hade. Dock så använde jag en riktig smådjurs"borste" :) Det var en "fingerborste" som man satte på fingret, ska finnas såna tandborstar också för hundar om jag inte minns helt fel. Dock har jag förskingra den borsten :c

Som du skriver i #7 så stimulerar borstningen blodcirkulationen osv så det är inte bara skönt för råttorna utan kan även vara bra för framför allt äldre råttor som har svårt att hålla igång värmen. Jag kan tänka mig att nakenråttor skulle älska denna typ av behandling, med en extra mjuk borste dårå såklart.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Apootie
0

Åh vad kul att höra att fler har provat 😃

Mina försöker också busa med borsten, men då tar jag bara undan den. Vill inte att de ska tugga sönder den 😕

#9 Vad bra! Mina tandborstar är egentligen sådana för hundar, så de är lite större variant än vanliga människotandborstar 🙂

Zakaraa
0

#10 de jag syftar på för hundar är finger-borstar :) Du sätter den på fingret och så använder du fingret som "pinne" istället för plast :)

Apootie
0

#11 Jag förstod vilka du menade 😃

Jag använder inte sådana som man har på fingret, men "vanliga" hundtandborstar 🙂

Elinisa
0

Min Blixten älskar att bli borstad. Allra helst med en av mina hårborstar med halvmjuk svinborst. Han kan lugnt ligga en halvtimme& låta sej borstas. Nikolai är lite mera otålig, så där blir det kortare stunder. Han gillar dessutom att gnaga på tandborsten. Både pälsen& huden blir jättefin av det.

Apootie
0

#13 Vad mysigt! Det är för det mesta min minsta som faktiskt sitter still. De andra låter sig inte hållas kvar så länge. Men deras päls har som sagt blivit mycket finare också! Och de luktar SÅ mycket bättre!

kolpa
0

Jag tandborstar mina när de ska bada, då tar jag oparfymerad tvål och lägger på tandborsten och först så tar jag kroppen sedan svansen :)

zickan
0

Jag tandborstar mina när de badar. Speciellt hanar för att verkligen få dom rena. och det uppskattas mycket.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kolpa
0

För mina vet jag inte om de uppskattas då de inte gillar att bada haha jag brukar borta när de badar liksom :)

nlinds
0

hur badar ni era råttor ? Och vad använder ni för tvål osv ? Tycker dom om det :)? Kommer ihåg när jag skulle bada min första råtta, fyllde upp liiiite vatten i handfatet i kroppstemperatur och la henne där i men hon avskydde det !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Jinaum
0

Värt att prova. Mia gillade inte djurborsten jag köpte för fingret. Den är nom nom. Bara gamlingar som gillar den för den kliar tydligen skönt i pälsen :/

123fyra
0

får testa och se om dom gillar de :) trodde också du menade att borsta tänderna först, haha

Zakaraa
0

#18 låt råttan gå till vattnet. En råtta som tvingas ner i vatten kommer aldrig gilla det.
Jag låter mina gå på dusch golvet och så får munstycket ligga på marken, en av tjejerna gillar att tvätta magen genom att stå med framtassarna på munstycket.
Använde sist mitt allergischampo, det går att använda det mesta men undvik barntvål och schampo. Det som ska vara milt är inte det minsta bra för kroppen. (Om du söker på bada råttor eller liknande så får du upp massor med info om det, så det inte blir mer OT i den här tråden)

kolpa
0

Jag fyller upp ganska lite vatten i en balja, ena råttan tycker det är ganska okej andra tycker det är mindre kul, jag använder barn schampoo (oparfymerat) :)

Lilith
1

Vår gamla råtta blir borstad. Strunta i musiken.

Apootie
0

#23 Åh vad kul med video! har faktiskt en jag med, men måste redigera bort lite prat i bakgrunden som råkade fastna på videon…

Lilith
0

Det går att höra mig skratta till lite där 😛
Kan inget alls om bildredigeringsprogram, så det får bli som det blir för min del.

Apootie
0

#25 Känner lite samma sak, haha. men min pojkvän kan som tur är lite om dem :D

Ska försöka filma när jag tandborstar mina andra råttor med 😃

BellaLjungberg
0

Borstar också mina råttor med tandborsta, jättefint resultat! :)
Trodde det bara var min råtta som hette Yoshi :o vad kul ! :D

Zolah
0

hmm, nagelborstar borde ju funka gallant då? för dom är ju som ryckborstar fast… med tandborst..borst? ( lol borst i tusen xD )

Apootie
0

#27 Ja, och som jag sagt flera ggr så luktar de MYCKET bättre! 
Haha, vad kul med fler Yoshi'sar 😃

#28 Ja, det borde det! Just den blå som jag har på bilden är en lite större fast väldigt liten hundtandborste, så 🙂
Jag brukar använda en nagelborste när jag "badar" mina pojkar, fast då bara på svansen.

UrchinFamiljen
1

#0 Har inte läst hela diskussionen, men blöter du tandborsten innan? :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Zakaraa
0

#30 hehe nej det är en torr borste :) Det är ungefär som en hårborste för oss när man använder tandborste på råttan :)

Cis-j
0

haha vad roligt, borstade mina nån gång men det resulterade bara i bus (det var bebisar) men ska testa nu igen när jag har lite tanter :D

Apootie
1

#30 Precis som #31 skrev, det är som hårborstar för oss! Men när jag badar mina råttor brukar jag även borsta dem med den tandborsten och då är den ju lite blöt! 🙂

#32 Ja, det borde du göra! Mina älskar det verkligen 😃

Xristina
1

Mina råttor kan tycka det är skönt, så länge de inte riktigt vet vad jag gör. Så snart de upptäcker att det är tandborsten som borstar, så blir det full attack. Jag vet inte om de tycker det är skönt i tandköttet att bita i borsthuvudet, men de är tokiga i det iaf. Har väl halvt gjort det till en lek nu också, jaga tandborsten :P hehe