Smutsgrisar
Tycker att jag är väldigt noga med att rengöra råttornas bur, men det är så äckligt!
Vet inte hur era råtthanar är, men det känns som att mina är extrema. Försöker lära dom att gå på toa och hålla sig till den platsen. Dom verkar inte fatta grejen även om jag flyttar plopparna till lådan. De kissar verkligen ÖVERALLT och det blir verkligen inte fräscht. Får lixom rengöra hela buren väldigt ofta för att få bort urinskvättet och sånt. har ni några tips hur jag ska göra? Vill verkligen att de ska kunna vara ute utan att kissa ner hela golvet och att de lär sig att man kissar och bajsar i lådan..
jag brukar ha tyg på hyllor etc, luktar mindre då det går att byta ut oftare. Sedan kan valet av bottenströ spela lite in, jag har svårt att få mina att hålla sig till hörntoan nu när jag har alspån.
Haha mina flickor är grisigare än mina pojkar. ^^

#1 (Lite OT här, förlåt ts) intressant det du säger om alspån. Jag håller på att testa det just nu och mina i vanliga fall renliga pojkar som går på låda skiter och pissar verkligen överallt nu. Riktigt grisiga har de blivit. Jag funderade också på om det var ströet som gjorde det, och det verkar det ju som om det kan vara då.
jag har spekulerat om det beror på dom mörkare flisorna, att dom tror att det är bajs pluttar? annars har jag ingen aning. lite små intressant att det inte bara är jag som har det problemet xD

Haha, ja jag tänkte också på det faktiskt. Men jag har verkligen ingen aning jag heller:P
mina är likadana… tror dock det beror på lathet 8-) har en rsd så har en låda på vardera plan. De sover oftast på hyllplanen och när man städar och lyfter på borrismattorna är de helt dyngsura, så äckligt 😮 jag har haft en period där jag ställt en låda även på hyllplanet där de sover, det funkar sådär då de ändå bara vaknar, flyttar sig två centimeter (om ens det…) och kissar, t.o.m bredvid lådan. Sjukt störigt! Senaste veckan så sov alltid någon i lådan, så sjukt äckligt. Och eftersom de kissar direkt när de vaknar så låg de i sitt eget kiss o sov. Varföööör? Har tagit bort den lådan nu… och jag sätter dom på lådan varje gång de kissar utanför den. Men det går inte in 😎
hade varit mycket trevligare om dom kunde sätta sig på lådan och kissa, då skulle jag nog inte behöva städa lika ofta, vi har buren bredvid matbordet så man är ju så illa tvungen 😃
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#6 skrivet Jag hinner aldrig se när de kissar så får aldrig chansen att sätta de på toan ..
rensade buren idag, såg bra ut med ploppar i lådan MEN sen lyfte jag på en handduk och då låg det värsta hörnet där, haha!
Jaja, de må vara envisa men det är jag med 😉
Mina är likadana, och jag hinner inte heller sätta dem på lådan…
Åh fy ja, kisset överallt känner man igen …
En av mina pojkar kissar ÖVERALLT. Dom andra två sköter sig bra, men inte Jack.
Jag hade länge borrismattor som underlag och en toalåda med toalättströ i. Men han kissade ner hyllplan, sängarna, filtarna, husen, allt … För ett par veckor sedan tog jag bort borrismattorna och har istället hällt toalättströ i hela bottnen. När det då helt plötsligt blev en "megatoa" istället för lilla lådan, så har han förbättrat sig något enormt. Så antagligen berodde mycket på lathet. Kisset på hyllplan m.m har minskat avsevärt.
Jag kommer att ha så ett tag till och sedan byta till en låda igen och se om han förstår och orkar dra sig till lådan även om toautrymmet blir mindre igen.
Du kanske kan testa något liknande? :)
#9 Jag testade som du en gång, för att jag hade en mindre bur ett tag och det luktade aber efter några dagar med borrismatta (tror det är något med buren, den är lite gammal).Så jag hade strö i hela botten en vecka (stannade så länge). Men mina hanar fattar fortfarande inte…