Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 488 ggr
whiteangel2
2013-04-18 18:54
0

Lukt

Jag läser på om råtter eftersom jag aldrig har haft men skulle vilja ha. Luktar hannar och honor lika mycket eller är det någon skillnad?

Marre

chade
2013-04-18 18:59
3

Det är olika, vissa tycker att honor luktar mer än hanar och lika många tycker tvärt om. Jag tycker det inte är någon skillnad så länge man städar buren regelbundet :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

whiteangel2
2013-04-18 19:28
0

Då spelar det med andra ord ingen roll vilket kön jag väljer, i alla fall inte av den anledningen.

Marre

chade
2013-04-18 19:31
0

Nä jag tycker inte det, välj efter personligheterna istället. Det blir oftast bäst då :)

whiteangel2
2013-04-18 19:35
0

Tyvärr finns det ingen uppfödare här omkring så det kommer tyvärr köpas råttor på djuraffär för min del. Då kan jag bara välja kön och önska färger.

Marre

chade
2013-04-18 19:37
0

Vart bor du någonstans? Det brukar ofta lösa sig med transport och så även om man köper från uppfödare långt bort :)

whiteangel2
2013-04-18 19:43
0

Kalmar, har ej körtkort ens och dessutom är det ju bäst för råttorna om långa transporter går att undvika.

Marre

Alenzi
2013-04-18 20:01
3

Jag vill verkligen råda dig till att tänka om, du kan få med dig vad som helst från djuraffären. Själv köpte jag två killar från zoo för många år sedan, de kostade mig galet mkt i veterinärräkningar och blev aldrig riktigt friska. Många zooråttor har enorma problem med temperamentet. Det är jättestor skillnad mellan uppfödarråttor och zooråttor, om man inte har varit med om det själv tänker man kanske "råtta som råtta", men som sagt. Skillnaden är milsvid. Kalmar är inte ens speciellt off, du hittar säkert någon om du letar lite :)

deeremf
2013-04-18 20:08
0

Annars om du absolut vill ha zooråttor, kolla runt lite med affären, de kanske kan ge dig nummret till han eller hon de får råttorna ifrån.

Då kan du kanske åka hem till personen och se hur råttorna är kanske träffa föräldrarna osv.

Han i Skara som leverar till Tibro och antagligen hela Skaraborg har iallafall inga problem med besök.

#7 tycker det är lite fel att säga så då alla råttor är olika, några är aggresiva andra inte. Och om man läser här inne på zooråttor så står det ju också att många är lugna fina snälla råttor, har haft tre zooråttor så långt har alla de varit hur bra som hälst.

Tror många här inne som haft zooråttor tycker desamma.

Mezzzanina
2013-04-18 22:00
0

Efter att ha haft råttor i många år så tycker jag att hanarna luktar mer, men å andra sidan så grisar honorna ner mer.Så därför tycker jag inte att det är så stor skillnad.

Jag har även haft både råttor köpta från Zoo och råttor från uppfödare.Där är det däremot stor skillnad.Råttorna från Zoo har inte levt lika länge som de som kommit från uppfödare. Och i det stora hela så har jag fått friskare råttor från uppfödare.Det tycker jag är viktigt och avgörande att tänka på när man skaffar tamråttor.

Många gånger går transporter från uppfödare till köpare att ordna. Man kan också fråga på Djurtransport iFokus om hjälp. http://djurtransport.ifokus.se/

Lycka till!

Nevina
2013-04-19 10:54
2

Mina hanar luktar extremt mycket mer än honorna. Men honorna stökar ner mer i buren.

Jag har bara dålig erfarenhet av zooråttor, även om de tar in från "uppfödare". Men man kan förstås ha tur. 

Jag rekommenderar dig starkt att köpa från en riktig uppfödare. Vintaz Rattery är jättebra, hon finns i Jönköping. Det borde gå att lösa transport, du kan tex. testa djurtransport.ifokus.se. Om inte annat skulle jag kunna hämta råttor åt dig från henne i Jönköping och ta med till tex. Växjö mot priset för tågbiljett.