Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 512 ggr
samanthish
0

råttbäbis

ÅH jag är så glad, jag har ju haft råttor för och måste säga de är det mest intelligenta husdjur jag har haft!!

Imorn ska ja få hem en av mina sötnosar, den andra får jag hem lite senare, ska bli så roligt, att få ha små mysisar igen,

hur har ni gjort första dagarna när ni fått hem era råttor?

jag har alltid visat att handen är ok och mutat me godis sedan lagt dom i min hoodie huva så dom vänjer sig vid min doft och förstår de är en trygghet där =) har funkat finfint hittills.

Zolah
0

Jag hanterar dom på ett ungefär som med dom jag har sedan innan, mysa, gosa och mata :3

När några dagar har gått så brukar dom vara så hemmastadda att jag kan börja busa med dem och kan bonda med dem på det sättet ^^

Just nu har jag en liten sockerkaka som är tok förtjust i tafatt :3

samanthish
0

awn låter underbart, ja längtar tills den blir så tam så den kan springa fritt i lägenheten, men va ska man tänka på för att göra lägenheten råttsäker?

Zolah
0

Det är en bra fråga :) har för mig att det finns en artikel om det eller en gammal diskussion :/ 

Ah hittade en här - råttsäkra sitt hem

Mapel
0

Kolla efter hål! Först och främst. Om det typ är hål in i bokhyllor eller garderober. Kök kan vara jobbigt, där är det ibland hål rakt in i väggen.  

Utöver det så kan det vara bra att se så att det inte går några rör från golvet och upp till taket som råttorna kan klättra i. Även gardiner kan vara roliga att klättra på och en tott på gardinstången är inte så kul.

Sen klättrar de ju ofta på bokhyllor, eller åtminstone våra, och ramlar ner gör de också ,stup i ett, haha. Vi har numera en gigantisk puff under vår bokhylla, så att de landar mjukt, och har även satt pappskivor halvägs upp så att de inte kan komma upp till de övre hyllorna :) 

Sen är det ju det problemet med sladdar, vissa tott biter på allt, andra struntar helt i sladdar. Vi hade oturen att få ena riktigt gnagglada små monster så vi har satt petflaskor bakom tvn och stoppat in sladdarna i och så mängder och mängder med silvertejp. :) 

En sak som vi har märkt är att när de började bli så pass vana av att vara ute i vardagsrummet och redan hade undersökt allt hundra gånger så blev satygen fler, så då började vi fixa råttaktiviteter i vardagsrummet, har tex ett litet katträd, små klätterhyllor, och rör längs med väggarna, har byggt om några plan i bokhyllan till ett råttfort :) mm. Och det höll dem sysselsatt och lugna ganska länge :)

samanthish
0

ah ok, ja bor i en etta enda hålet ja har är uppe i köket vilket dom inte kan klättra sig upp till, min katt ääälskar sladdar så ja kör med tigerbalsam han rör dom aldrig :P åh vilken tur ja älskar att hitta på saker så mina djurbäbisar blir glada =) har hört från kompisar deras råtta lärt sig gå på kattens toa och ofta ville duscha me dom,  ska bli kul o se om mina råttor får för sig tokideer som dom :P

samanthish
0

OOOH så spännande snart jag har ena bäbisen hemma <3 råttsäkrat hela lägenheten och sagt till min katt att INTE vara dum emot råttisarna.

Min fästman har en hund och har läst råttor kan äta hundmat?  ja har även tänkt ge dom samma mat som vi äter ( gjort de med dom andre jag haft och dom mådde hur bra som helst)  ja har även gjort en liten hängande "säng" åt dom cute right?  så vi håller tummarna dom kommer gilla mig nu =)

Alenzi
0

#6 Råttor kan äta hundmat, men enbart som en liten del av basfodret. Om du planerar att själv blanda maten finns det ett bra recept här på sidan
Det är jättebra att ge dem färskmat och rester, vilket man bör göra dagligen, men de behöver konstant ha tillgång till ett bra Torrfoder också.

samanthish
0

ska kolla in receptet låter bra! jo för de råttfoder som finns i affären tycker jag har för mkt skit i sig. så hälldre blanda kanske lite pellets och hundfoder ibland sådär. minns min första råtta matrix han var heeelt galen i sparris, såfort jag öppna en burk kom han farandes och fjäskade lite genom att tvätta mitt bäbisfjun hår, klart en duktig kille ska få lite sparris ;P va gillar din/dina råttor för godis?

Alenzi
0

#8 Jag har inga, men tanterna jag hade senast var galna i broccoli.

samanthish
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min lilla gosse Ted blev namnet