Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1491 ggr
Fjordell
7

Avelshane sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min egenuppfödda Blazing Blue Sky, bl ir mm du x, är 7 månader och har nyss trippat över 300g-strecket och jag är genast på jakt efter en lämplig hane åt henne. Skye kommer från en tjuvparningskull, dock en väldigt lyckad sådan, då både mamma och pappa var tänkta till avel längre fram.

Skye är en rät och slät kopia av hennes föräldrar, hon sköter sig exemplariskt vid introduceringar och är fortfarande frisk och kry. Hon är en energisk hona, men hon blir inte helt förstörd om hon inte får komma ut en dag, utan även hon är stresstålig och tar saker och ting som de kommer. Ingen av dessa är gallerbitare, barberar eller har andra dåliga vanor. Hon är inte registrerad, men det kommer jag att fixa nu när jag reggar min nuvarande kull. I hennes stam finns mest black, men också mink och blue, eventuellt chocolate.

Några av Skyes syskon ska gå vidare i avel hos andra uppfödare, så kullen har visat sig vara mycket lyckad. Det enda negativa som hittills dykt upp i kullen är att 1 av de 10 ungarna har dåligt immunförsvar och har utvecklat rossel, resten av ungarna är och har varit friska än så länge.

Att tillägga så avlar jag främst för hälsa och temperament.

Pappa till Skye är Vincent, ba bb mm du x, en väldigt trevlig och framförallt stabil hane. Han är mycket mjuk och foglig, stresstålig och lugn vid introduceringar. Väger just nu 550g. Han är inte helt slö, utan han är en hane som gärna hänger med. Han är helt orädd, och springer utan tvekan ut på okända marker för att upptäcka. Hans tonårsperiod var förbi utan minsta problem. Inga sjukdomar överhuvudtaget, inte ens en förkylning. Han kommer att användas i avel nu under våren tack vare sina fina egenskaper.

Det första man märker hos mamma Aili, s/mi eubk du, är att hon är väldigt liten, hon väger i skrivande stund 275g, men har heller aldrig varit sjuk. Hon hade en period i höstas då hon nyste en del, men det gick snabbt över. Hon är väldigt mammig av sig, och är alltid den som tar hand om nykomlingarna. Även hon är väldigt mjuk till sättet.

Hanen jag söker ska givetvis vara minst 1 år gammal och släthårig. Dokumenterad stam är ett måste, men han måste inte vara reggad. Det finns inga direkta krav på färger/teckningar, men han får gärna vara blå/blåbärare. Jag ser gärna att han är åt det lite större hållet, då Skye själv inte är den största av honor. Han ska vara relativt lugn, och mjuk att hantera. Han ska ha varit frisk hela sitt liv, bortsett från någon eventuell mindre förkylning.

Han får gärna finnas i norrbotten/västerbotten så jag själv kan vara med, men i vissa fall kan jag gå med på att transport ordnas så att Skye får komma neråt landet och dejta där.

Mer info finns givetvis att tillgå för de som är intresserade.

Om du tror dig ha en passande hane, eller vet om någon, kontakta mig här via PM, Facebook eller mail; amandafjordell@hotmail.com

Melissa V
2

Jag kan ju agera tranport också upp och ner om de är någon runt jkpg som har hane.
Åker dock direkttåg natt påvägen upp och planerar sova så kan inte stanna/plocka med längst vägen tyvärr

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
0

#1 Ja justja! Du är ju bara för söt Kyss

Fjordell
0

Puttar upp denna! Har två stycken hanar som kan vara intressanta, men vill ändå se över alternativen då jag inte känner mig helt 100 på dem än.

Fjordell
2

Puttar upp denna igen.

Jag fick erbjudande på en väldigt intressant hane utöver de två andra, men denne dog dessvärre för bara några dagar sedan. Så jag är fortfarande på jakt efter den rätte "maken" åt min Skye.

Grodan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag önskar jag kunde säga att Balthasar vore något för din tjej, men även om han är frisk, snäll, stor och underbart flocksmart så blir han snart far till sin tredje kull och i de två tidigare har det varit lite väl mycket rossel.

Tror dock att du hittar någon superbra hane till Blazing Blue Sky. 😍

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gizza
0

Har en helt underbar hane här!
tyvärr roan dock (trots att han själv knappt bleknat, inte heller hans mor)
black striped roan dumbo är han! (egenuppfödd) Flocksmart, lugn och stresstålig, aldrig varit sjuk och helt fantastisk på introduceringar med både äldre och yngre hanar!

Han är 1,5år nu. Tyvärr har jag inte vägt honom sedan i höstas men då låg hans vikt på 540g!
dessvärre är det samma tråkiga färg/teckning bakåt efter honom, men vad gör det när personligheten är så beundransvärd

I buren och oavsett flock är han är den självklara ledaren utan slagsmål =)

Hör av dej om du är intresserad!

Fjordell
2

#5 Han ser ju så himla go ut!😍

#6 Jag prioriterar ju hälsa och flockegenskaper före utseende, vill bara få en bra grund för mitt avelsarbete till att börja med. Friska och BRA råttor är allt jag vill ha. Vart finns du och denna goa grabb?

Hade helt missat era inlägg #5 & #6, sorry! Puttar upp den här tråden då Skye är 9 månader gammal nu, och det börjar dra ihop sig. Hittar jag inte den perfekte hanen åt henne så får jag ledsamt acceptera den utgången, för det är allt eller inget. Har ju en sista utvägen-hane tillgänglig, men jag vet inte… Vill att det ska kännas "JA!"

Grodan
0

#7 Han är go. Jag har också använt honom 3 ggr och tycker det räcker egentligen, men om du inte hittar någon annan så…

Mitt tips är att du kontaktar SRS registrator, om du är medlem (men det är du väl?). Hon har koll och hjälper gärna.😃

Fjordell
0

#8 Förstår hur du tänker! Om inget annat dyker upp så hör jag av mig till dig med mina funderingar över grabben :)

Japp, är medlem. Tack! Du är klok du, varför tänker jag aldrig på det?🤔

Grodan
1

#9 Det är mitt eviga problem, folk tror jag är puckad… 🤪

Jiqsaw
0

Hur går det? Blir det nån kull efter Skye tror du ? gaaah, har längtat sönder ända sen jag träffade henne. vill såå gärna ha en egen liten Skye bäbis.

Fjordell
0

#11 Jag vet inte riktigt. Letar fortfarande efter en hane åt henne… Men vi får helt enkelt hålla tummarna för att en fin grabb snart dyker upp! :)

Zizza
0

Synd att rubbe ska ha ett sådant himla humör :) annars lät han precis som din beskrivning. Dock himalayan förstås :) har aldrig varit sjuk.

Mvh. Sanne & Djuren

Fjordell
0

#13 Ja, det är väldigt synd! Han som verkar så himla fin annars.

Grodan
0

Har du kollat med Lise Eng? Hon kanske har några Blue anlagsbärare?

Hon hade en kull med Black Hooded, Blue Hooded, Blue o PEW februari 2012 - grekiska kullen. Jag har Afrodite från den kullen. Det är zoogrossistblod så de är lite primitiva i sättet kanske, men jag har frågat Lise flera gånger om hälsa o temperament och det finns inget allvarligt att rapportera där… Jag tog en kull på Afrodite i höstas och fick 18 bäsar. Ingen från kullen har haft några problem. 6 st har varit förkylda (rosslat till) men är fullt friska för övrigt, snälla och sociala.

chade
0

Lise sålde väl alla sina råttor pga hunden som var allergisk mot dem?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Grodan
0

#16 Jo, sålt och omplacerat, men hon hade väl fött upp några Blue och hade väl några Blue o bluebärare…?

Grodan
0

Jag har hittat en hane… skickar mail ❤️

chade
0

#17 sorry för att jag är seg, det lät som att hon fortfarande hade kvar dem och sånt på dig.. ursäkta, jag ska inte lägga mig i när jag är trött haha 😛

Små stjärnor lyser också i mörkret.