Introduceringshälp!
Jag haar precis fått hem en liten tjejja. Här finns en tråd där jag presenterar henne
http://rattor.ifokus.se/discussions/516af4e7ce12c4600b000715-flisan?discussions-3
Flisan bor i en liten bur nu. Där hon skulle få lugna ner sig och lära känna mig. Min tanke var att hon skulle få börja träffa mina ettåriga damer Kickan och Strumpan igår. Jag började med att hon skulle träffa Kickan ( som brukar vara snällast mot nya råttor ) Kickan var snäll mot Flisan i början. De luktade på varandra försiktigt. Jag gav dem lite godis som de nöjt smaskade på precis bredvid varandra. Jag tänkte att detta gick ju bra! Det var ingen stress och de verkade inte aggressiva. Kickan började lukta mer på Flisan. Och helt plötsligt utan varning, anföll Kickan lilla Flisan som skrek. Allt gick så fort! Jag tog snabbt upp lila Flisan som var helt vettskrämd och såg att hon tappat några pälstussar. Jag tänkte att detta måste vara ett sånt därnt Lukta-på-den-nya-råttan-som-inte-vill-det-bråk! som ofta ser allvarligare än vad det är. Men när jag igårkväll tittade igenom Flisans päls så såg jag rivsår. Hon verkade inte ha ont, men jag är ändå orolig. Tänk om det blir ännu värre nästa gång. Men jag vill inte att lilla Flisan ska vara ensam för länge. Men jag vill inte att hon ska bli skadad!
Jag behöver hjälp!
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
hon lukar ju annorlunda. Bada alla råttor så alla luktar lika dant, annars kan man ta vanilsocker vad jag läst här på Rif :)
Det är viktigt att göra om hela buren också så allt är nytt för alla :)

Tjejer kan vara riktiga kärringar ibland!
Nu är din nya bebis ganska "gammal", det är alltid lättare att introducera dem desto yngre de är.
Men låt dem träffas igen på en neutral plats där dina gamla råttor inte varit innan. Jag hade släppt ihop alla 3 på samma gång faktiskt. Sen kan du ge dem något smarrigt att äta på så blir de lite distraherade med det. Låt dem sedan vara ute ett bra tag och nosa igenom varandra ordentligt, släpp inte in dem i buren så fort det verkar lugnt utan de kan gott vara ute en timme eller mer tillsammans. Tänk på att de äldre förmodligen kommer att vilja vända den nya råttan på rygg och nosa igenom henne ordentligt. Detta är helt normalt och det kan förekomma massa pip under tiden. Råttan som blir vänd på rygg ska gärna ligga helt stilla, gör hon inte det kan de äldre tjejerna bli lite irriterade. Och tänk på att deras pipande oftast låter mycket värre än vad det är, men de äldre ska ju inte bita hål på den nya heller, speciellt inte om hon ligger still.
Går allt sedan bra så kan du testa att släppa in dem i buren tillsammans, men då ska buren vara nogrannt rengjord och ommöblerad. Även där kan du lägga in något gott som de kan tugga på. Tänk också på att det här vändandet och nosandet kan pågå i ett par dagar i värsta fall, fortfarande med en massa pip. Men dock som jag redan sagt så ska inte de äldre bita hål på den nya heller.
Går det däremot inte bra nästa gång så kanske du får ta det försiktigare vid introt. Då kan du byta filtbitar mellan de olika burarna som de får lukta på. Och sedan får de träffas lite varje dag tills det går bra och eventuellt byta burar lite med varandra också.
Och har du en råtta som är snäll mot den nya så kan de två få bo tillsammans lite i den buren de ska bo i sen och så kan du sätta den råttan som inte är lika snäll i en annan bur, för då hinner den snälla och den nya "gadda ihop" sig lite.
Det är väl lite tips på vad man kan testa iaf :)