Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3018 ggr
Lilith
0

Normalvikt råtthona

Jag har försökt söka på sajten och det verkar inte fungera. Kan skriva in sökord, och sedan händer inte så mycket.

Vad är egentligen en normalvikt för en råtthona?

Har två töser, den ena vägde 280gr och den andra 380 (give or take 10gr på någon av dem, minns inte exakt) när jag var hos veterinären senast.
Jag kan ju tydligt se att den ena är mindre och smalare, medan den andra är rund och större hela hon.

AnneN
0

Har ingen aning om vikten på honor, men för att sökfunktionen ska fungera på iFokus nu så måste man trycka på knappen "Sök" istället för bara trycka enter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

silverorm
0

Hur gamla är dina honor? Båda vikterna du uppger kan vara vanligt, beroende på vilka linjer de kommer ifrån, vissa uppfödare gillar slanka honor som då knappt blir upp till 300g och vissa gillar grövre honor och då kan de vid 1 års ålder lätt komma upp i 500-600g utan att vara feta. Du får istället bedömma dina honors kondition, verkar de magra? Sticker ryggrad och höftben ut?? Eller är de muskliga och slanka? Foto kan vara roligt o se oxå.. Flört

cosmonita
0

Är dina honor vuxna? Båda dina råttor kan vara helt normalviktiga. Vikten varierar mycket mellan olika honor.

Linboll
0

har en hona på ett år och sju mån som väger 250 och pendlat 240-280 i omgångar, hon är minst. Miniatyrråtta som brukar vara populär bland de skeptiska.

Sedan motpolen är ju Daisy på 450. =Något tjock.

Så.. ja. jag vet inte. Handlar väl mkt om gener, typ och kroppsform.

Hälsningar Anna med pälsklingar!

zickan
0

normal vikt på honan är när magen är propertionerlig till kroppen. dvs min kompis hona på 5-600 gram hade en liten kropp men badbollsmage pga övervikt men mest extra hud. och en annan äger en hona på 5-600 gram med en stor kropp och bra ok mage.

Jag har en syster på 267gram, den andra på lite över 400gram. den första är mindre i kroppen men bra hull. andra är stor i kroppen men enligt mig kan hon matas upp lite.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lilith
0

Toppen, du hade helt rätt :)
Det är jag som har tryckt "Enter" hela tiden, nu fungerade det fint. Tack!

De är ca 1,5.
Den ena har alltid varit större och rundare liksom, medan den mindre har varit just mindre.
Jag tänkte kasta upp lite bilder så får ni se :)

Båda är vuxna, jag har alltid tyckt den lilla varit lite väl liten. Var rädd en tid för att hon inte fick ordentligt med mat (var två veckor yngre än den andra honan, så hon var liksom mindre ifrån början).
Tycker att hennes päls sett fin ut och så också, även om hon har varit krasslig väldigt länge, vilket säkert kan spela in på hennes storlek också.
Veterinären sa att det är något form av lungproblem, inte mycoplasma, som verkar vara obotligt.
Så länge hon inte lider för mycket av det så får hon vara kvar.

Lilith
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lithium (den stora).
Den här bilden är ungefär en månad gammal.

Lilith
0

Samma kväll, lite mer utsträckt.

Lilith
0

Den här bilden är tagen för ganska exakt ett år sedan, då var de ca ett halvår.
Jättesmå :P
Och en liten pussvänlig, kulmage (Morfin till vänster också).

Lilith
0

Morfin (den lilla råttan).
Vet inte om det finns något vis att bifoga alla bilder i ett och samma inlägg, men ni får överleva :P

Lilith
0

Äter

Lilith
0

Och så en sista, när hon är pytteliten.
Ungefär ett halvår gammal och inte helt sugen på att bli fotad ^^

Katoz
0

Vart kommer #8 ifrån, grymt lik min harry Potter

Katoz

Lilith
0

En uppfödare som många verkar ha haft problem med här på forumet. Båda kommer ifrån henne, och hon slutade höra av sig någon vecka efter att jag hade fått råttorna.
Så jag vet tyvärr inget som stamtavla.

Vet inte hur det är med att nämna uppfödare, så jag tänkte att jag låter bli för säkerhets skull.

Loovi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom var juh helt bedårande iaf!! Lite smygkär!

Thirre
0

Det är stor skillnad på om en råtta på sex månader väger 280 gram eller en som är arton månader, vilket hon verkar vara nu om man läser i tråden och jag inte är helt lost. Jag kan tycka att 280 gram är något litet på en fullvuxen råtta som är 18 månader då de oftast lägger på sig några gram extra efter ettårsstrecket.

På bilderna ser hon proportionerlig ut, slank med vacker päls. Om hon ser likadan ut idag som hon gjorde på korten så skulle jag önska litet mer hull, dvs fett och muskler. Det är också svårt att avgöra på kort då man just inte kan känna efter det, hull och muskler.

380 gram tycker jag snarare är mer "normalt" för en råtta på 18 månader.

Som de säger tidigare i tråden beror det mycket på vad som ligger i gener, vilken start på livet det har haft och om de har haft några komplikationer senare vilken vikt en råtta ligger på.

Jag hade förr större råttor och numer är de slankare, inte så mycket kortare i rocken men ja.. slankare. Förr kunde jag ha problem med viss fetma. (har dock sett värre fall på andra råttor än mina) Råttor runt 18 månader ligger snabbt uppskattat mellan 380-480 med tonvikt mellan 420-450 här hemma i honformat.

Bara råttan inte är smal, har tunn, porös och matt päls, verkar loj och har trötta ögon så är det ingen fara. Om råttan verkar glad, beter sig som en vanlig råtta och har muskler på benen så är allt ok. Man får se lite till individ och inte enbart statistik i många fall. :)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Lilith
0

Tack :)
Jag tycker de är helt fantastiska ^^

Ja, det stämmer. Det är nu hon väger 280gr, jag vet inte vad hon vägde förut men det var antagligen inte mer än nu om man säger så.
Jag har själv tyckt hon varit lite smal flertalet gånger (särskilt eftersom jag så klart har jämfört henne med Lithium).
Hon är för det mesta pigg och väldigt aktiv, pälsen brukar se fin ut.
Men så är hon som sagt sjuk, och i perioder mår hon sämre och det märks på hur hon ser ut ocj beter sig.

Jag kan ju alltid försöka smyga till henne lite mer nötter och godsaker så att hon får en chans att bli lite större ^^

Helenaaa
0

Jag har också funderingar ppå det..Obestämd Ska man kunna känna revbenen smått, så som på hundar? Eller ska man inte kunna känna dem alls?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Thirre
0

#18Man ska inte kunna känna revben på råttor, inte alls. Framförallt inte ryggrad, höftben och annat som kan kännas på andra djurslag. Allt skall skyddas av muskler framförallt och på vissa ställen lite fett.

Visst, om man trycker och känner ordentligt, letar efter revbenen, så kan man känna dem såsom mycket men inte annars.

#17 då har du nog din egna förklaring till varför hon väger lite mindre, hon har varit sjuk i perioder och detta kan stoppa utvecklingen periodvis eller konstinuerligt. Hon är förmodat lite kortare i rocken än den andre då också. Visst kan du försöka skjuta till lite extra fetter åt henne, se då till att det är bra sådan och flera nötter har det.

Är hon väldigt aktiv av sig? Sådana råttor kan också få problem att lägga på sig men har då en grund av muskler vilket är bra. Jag har märkt att några råttor kan ha snabbare förbränning vilket gör att de inte lägger på sig och det har oftast varit råttor som inte är lika trygga av sig som man önskar, något nervösa och ja.. "springiga". Detta är dock egen hypotes. Med nervös råtta menar jag inte att de inte är handtama och tillgivna, de har bara inte det där lugnet man kan känna hos flera råttor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Lilith
1

Hon är mindre ja. Svårt att säga, men jag tror hon är den minsta lilla råttan jag haft…

Hon är för det mesta väldigt aktiv av sig (det är generellt mer fart på den andra, vilket gör att jag inte kan förstå hur hon överhuvudtaget kan vara småknubbig :P).
Den här lilla tjejen är absolut nervös av sig. Hon är som sagt handtam, men tycker inte helt om att bli lyft alla gånger. Om jag håller i henne så sprattlar hon lite, men skriker aldrig.
Hoppar gärna upp på händerna på eget intiativ och klättrar gärna på en.
När hon var yngre märktes det mer på henne att hon var nervig, gick lite tryckt mot golvet och tyckte inte alls om öppna ytor.
Lithium däremot kunde jag klappa och lyfta utan problem redan från början, medan Morfin som sagt var betydligt osäkrare. Har börjat sitta still en stund i knäet, men skuttar hellre vidare och kommer tillbaka igen, om man petar för mycket på henne.
Jag har även märkt att Lithium kastar sig över maten, medan Morfin inte alls visar samma intresse. Morfin är även mer intresserad av grönsakerna, snarare än köttet.

Thirre
0

Om det är fart på den andre och du tycker att hon är småknubbig torde tyda på att hon har bra hull. :) Då har hon haft energi över att både bygga muskler samt spara lite fett. De kan lättare få över fett om man matar med mycket kolhydrater såsom vete t ex, då det dels delvis omvandlas till socker i kroppen samt är snabba kolhydrater.

Det går att spekulera flera gånger om hur och vad som kan ligga bakom men nu har du fått några förslag och så länge som hon inte mår dåligt, som sagts tidigare, så är det inte någon fara. Om du vill så kan du ju stoppa till henne lite extra, som du har nämnt, men du skall inte ha något dåligt samvete för att hon ser ut som hon gör. Det beror förmodat inte på dig utan många andra kombinerade faktorer.

Lilith
0

Det känns väldigt betryggande att veta iaf, så slipper jag dåligt samvete :)

Tack för alla kloka svar.

kaldorei
1

åååh vad smart att använda roller-grej till råttbad!! DET ska jag testa med mina tjejer =)