Hund och råtta??
Har en jakthund hemma, som går jättebra ihop med katterna, men är alldeles för nyfiken på råttor (hade ett par råttor som jag var "barnvakt" åt i somras och jag var tvungen att låsa in dem i köket!) som hon verkar tro är byten.. Har försökt få henne att förstå att man INTE ska äta råttorna, och trots att råttorna högg henne i nosen flera gånger när hon smet in i köket (tog en liten tid innan jag lärde mig att KOMMA IHÅG att stänga köksdörren) så var de lika intressanta ändå, hon fattade inte TROTS att de högg henne i nosen så hon blödde!
Vill skaffa råttor igen, men vet inte om det går så länge jag har hunden.. Någon som har tips på hur jag ska göra för att få hunden att förstå att råttorna inte är några byten?
hon är jakthund som sagt och vi är ute och jagar rätt ofta.. Är de harar för henne?

Jag tror det är svårt att lära din hund att de inte är byten, för henne är de ju det, särskilt då hon, som du säger, är jakthund och ni dessutom aktivt tränar henne som jakthund.
Vill du verkligen ha råttor igen så är kanske det bästa att de då får stå i ett eget rum som hunden inte har tillgång till.
Det är bara onödigt att stressa upp råttorna och för hunden att riskera infektioner av bett från råttorna.
Vi har två hundar här hemma, varav den ena också har jaktinstinker. Vi jagar förvisso inte, så han är inte tränad till det, men instinkter är instinkter.
När jag först kom hem med råttan såg framtiden inte speciellt ljus ut. Men det löste sig med lite arbete. Råttan är snarare nyfiken och orädd än någonting annat, vilket kan vara ett plus i situationen. Jag satt hur som helst med råttan i famnen med hunden på säkert avstånd, dock tillräckligt nära för att han skulle kunna se och känna lukten. Det tog ett tag, men för varje gång fick hunden komma en aning närmre, tills det att de stod och nosade på varandra.
Jag är uppvuxen med en massa djur omkring mig, vilka enligt naturen skulle ryka ihop, men det gäller bara att få dem att förstå att alla är en del av familjen. Att alla har rätt att vara där. Så som med alla andra djur jag har/haft blev de till slut vänner, hur konstigt det än kan låta. Jag är övertygad om att du kan ha både hund och råttor samtidigt, det gäller bara att lägga ned lite energi.