Omplacering av tre hanar
Som många redan vet åkte jag och min mamma (JoySurrender) hem till en ung tjej i slutet av mars och hämtade fem råttor då hon inte kunde ta hand om dom och heller inte hittat något hem åt dom. Vi har haft dom hemma i ca en vecka nu och nu börjar det bli dags att leta hem åt dom då vi inte kan behålla alla. Två av dom har vi dock kärat ner oss i totalt, så dom kommer få stanna.
Har tyvärr inga bra bilder på dom i dagsläget men det går att ordna vid intresse.
Hane nr. 1; Angel (på bild nedan)
- födelsedatum - vet ej, ca 9-10 månader gammal
- färg, teckning o hårlag - silver black ambk mm, släthårig, toppörad
- kön - hane
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)kön - vet ej
- faderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
- moderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning - Angel skaffades av en ung tjej utan någon vidare kunskap om råttor förra hösten, hölls som ensamråtta ett tag tills två nya skaffades, dock var detta honor märkte dom senare. Hon skaffade en till unge, en hane denna gången, tyvärr gick Angel och denne inte ihop, så hon var tvungen att skaffa ännu en att ha till den första ungen. Så där satt hon utan vidare kunskap, tid eller lust, väldigt dåligt samvete och visste inte vad hon skulle göra. Jag och min mamma åkte och hämtade råttorna hos henne för att själva hitta hem åt dom. Vi har själva varken tiden eller platsen att ha flera råttor just nu, än mindre en ensamråtta.
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc - Angel är tyvärr en ensamråtta, vi har försökt oss på en introducering med en av dom andra räddnings-hanarna men det funkade inte. Vi ska ge det ett till försök den "långa vägen" (byte av handdukar mellan burarna, ha burarna bredvid varann etc). Han är väldigt snäll, kelig, lekfull, nyfiken och mysig. Väldigt väluppfostrad och i god form trots brist på kunskaper hos förra ägaren. Han har en liten knöl på sidan men verkar må väldigt bra ändå.
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb - Bortskänkes till gott hem, ej reg i SRS.
- ort där råttan/råttorna finns - I Hästveda utanför Hässleholm, kan tas till närliggande orter.
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus) - Cecilia Wyke: tel nr 0705951016, e-post: cilla_wh@hotmail.com
- Om annonsen ska vara låst eller ej - ej låst
Hane 2 & 3; "Lilltofs" och Dumbo
- födelsedatum - vet ej, ca ett halvår gamla
- färg, teckning o hårlag - Dumbo: mink (?), ambk, släthårig, dumbo. Lilltofs: Mink (?), capped, rex, toppörad.
- kön - hanar
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v) - vet ej
- faderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
- moderns namn, födelsedatum, vikt - vet ej
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning - Angel (se ovan) skaffades av en ung tjej utan någon vidare kunskap om råttor förra hösten, hölls som ensamråtta ett tag tills två nya skaffades, dock var detta honor märkte dom senare. Hon skaffade en till unge, Lilltofs, tyvärr gick Angel och Lilltofs inte ihop, så hon var tvungen att skaffa ännu en att ha till den första ungen, Dumbo. Sen satt hon där utan vidare kunskap, tid eller lust, väldigt dåligt samvete och visste inte vad hon skulle göra. Jag och min mamma åkte och hämtade råttorna hos henne för att själva hitta hem åt dom. Vi har själva varken tiden eller platsen att ha flera råttor just nu och måste hitta hem åt dom.
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc - Båda två är nyfikna av sig, riktigt mysiga och trevliga små klumpar. Dom är riktigt fina och sociala. Vi har inte testat att introducera dom till någon av våra andra hanar (förutom Angel då, men det funkade inte då Angel inte går ihop med andra råttor, se ovan) så vi är inte helt 100 på om dom går bra ihop med andra, men så långt vi sett tror vi inte det skulle vara några som helst problem att introducera dom till en ny flock så trevliga dom är. Eftersom dom suttit i en för liten bur utan några vidare klätermöjligheter tidigare och fått fel foder väger dom lite väl mycket (dom är inte feta eller så, men skulle inte skada om dom gick ner lite). I övrigt verkar dom må väldigt bra och skulle kunna bli riktigt bra husdjur. Både jag och min mamma tror dom hade passat väldigt bra som förstaråttor.
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb - Bortskänkes till gott hem, ej reg i SRS
- ort där råttan/råttorna finns - I Hästveda utanför Hässleholm, kan tas till närliggande orter.
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus) Cecilia Wyke: tel nr 0705951016, e-post: cilla_wh@hotmail.com
- Om annonsen ska vara låst eller ej - ej låst
Detta är tre av råttorna jag skrev om tidigare och det är alltså mig som telefonnumret och mailadressen går till. JoySurrender dyoxides mamma
If you fight love, you're always a loser
Puttar lite här för dom underbara hanarna!
"Dumbo" och "Lilltofs" (som troligen får nya namn) har hittat ett nytt hem och söker nu transport från Skåne till Bollnäs!
Angel finns kvar och letar efter ett nytt hem där han kan få mycket tid och kärlek!
If you fight love, you're always a loser