Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1773 ggr
nlinds
0

multivitamin dryck ? ..

Här om dagen satt jag och drack multivitamin juice och hade Beelzebub framme, han kände doften och hoppade upp på min "hylla" och stack ner hela huvudet i glaset och hävde i sig juicen, och när jag försökte ta bort honom så höll han fast glaset mellan sina tassar. Det var as gulligt. Men tänkte bara höra, det är inte farligt eller så för råttor att dricka juice ? Märkte inget konstigt efter det mer än att han blev lite sur när jag tog bort glaset, haha :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zolah
0

Man ska inte ge råttor juice, dels för det höga sockerhalten och för att vissa vitaminer inte är bra, tex c vitamin ska man inte ge till hannar. Att dom snattar nån slurk då och då går väl an, men att ge dem ofta och hur mycket dom vill är en dum idé.

Zakaraa
0

Precis som med det mesta annat, en liten bit gör ingenting med överkonsument är inte bra.
De flesta juicer innehåller mycket socker så det är ju inte särskilt bra varken för råttor eller oss och så är det här med c-vitamin till hanar som kan orsaka problem, minns inte exakt (jag har ju inte hanar så har inte lagt det på minnet)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

nlinds
0

ok då vet jag ! Han blev ju helt galen i juicen, men då vet jag att han inte ska få mer ^_^

Zolah
0

C vitamin står i artikeln om vad man inte bör he råttor, det kan ge tumörer men jag minns inte vart xP

[Emelie321]
9

Om han älskar det så mycket så skulle i alla fall jag låta honom njuta av ett par slick då och då, kanske varannan eller var tredje vecka som lördagsgodis 🙂Kanske hälla upp ett par små droppar i en sked eller liknande så att han inte okontrollerat kan häva i sig.

Ibland tror jag att folk glömmer att råttor precis som människor är allätare och tål väldigt, väldigt mycket såvida det inte är direkt giftigt, eller om råttan har hälsoproblem i övrigt.

En på gränsen eller överviktig råtta skulle jag dock aldrig ge socker och onyttigt fett. 

Dom som vi kanske bara lever en gång, och då tycker jag inte att det är fel att låta dom få avnjuta sitt favorit"godis" emellanåt, även om det inte ingår fullt i en nyttig kost. Men då gäller det ju att de inte får en massa andra onyttigheter eller i detta fall "c-vitaminbomber" från annat håll däremellan 🙂

Lite skit och onyttigheter ibland är bara bra för kroppen och immunförsvaret, även om juice nu inte är onyttigt på det viset.

dorkey
3

Men gu så bra skrivet #5! Bästa jag läst i år.

deeremf
1

#5 ditt inlägg gorde mig glad :)

Osmos
3

#1 Jag tror inte att det är C-vitaminet i citrusfrukterna som har kopplats till cancer hos hanråttor, utan ett ämne som heter d-Limonen och som finns i skalet. Råttor producerar sitt eget C-vitamin och behöver inte äta det som vi, men det är inte alls farligt i små mängder. :)

Elinisa
1

#8 Det stämmer. C-vitamin tillverkar de själva, så de ska inte inta stora mängder av sådant som innehåller mycket C-vitamin. Det har inget med tumörer att göra. Lite juice nån enstaka gång är inga stora mängder. Det är alltså D-limonen som ökar risken för hanar att drabbas av cancer. D-limonen finns i skalet& i det vita under skalet på citrusfrukter. Man kan finna endel av det i juice av citrusfrukt efterssom frukten pressas. Däremot behöver man inte oroa sej värst över det heller då en råtta behöver sätta i sej en väldig massa juice för att man ska komma upp i farliga nivåer av D-limonen, -& då har man sen länge överskridit nivån för hur mycket socker som är för mycket.

nlinds
0

jätte bra skrivet 5# :) Lite gott måste man ju få ha ibland ;) Även vi människor ! haha