Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2189 ggr
Zolah
0

råttgodis

Jag skulle vilja ha lite ideer på vad man kan ha som råttgodis, jag vågar inte riktigt längre ta lösvikt från djuraffärer.

vill ha det så jag kan lära smått att när jag kallar ska dom komma till mig, samt agillity träning.

Tack så mycket!

Apootie
0

Jag använder mig av ett särskilt hundträningsgodis till mina råttor. (bild från google http://shop.ingvaldstorp.se/shop/25906/art6/h8671/15718671-origpic-8fcb33.jpg )

De här är ganska små och jag delar dem ändå på mitten. Köper dem på Arken Zoo. Jag tycker de är bra, och rätt storlek för mina råttor. Dessutom älskar de dem!

[juunii]
0

En liten fundering bara, varför vågar du inte köpa lösvikt från djuraffärer?
Jag har alltid tyckt att de är jättebra, speciellt från Grizzly Zoo..  🤔

Zolah
0

ok? vad är det i dem då?

Sist jag köpte lösvikt fick jag med oönskade kompisar på köpet :c små fjärilar som jag glömt vad dom heter… dom är iafl pest och kolera om man inte får bort dom snabbt. Och eftersom jag är insekts fobiker så går det inte hem alls :c

[juunii]
0

#3 läskigt! Då bör jag kolla noga innan jag köper lösvikt eller inte köpa nån alls :( från vilken djuraffär köpte du från?

Man lär sig visst något nytt varje dag..

Apootie
0

#3 Läst på baksidan: Spannmål (lamm och ris: 2% rismjöl, 2%lammjöl), vegetabiliska biprodukter, glycerin, kött och biprodukter(kyckling: 4% kycklingmjöl), tripe: 2% våmmjöl, 2% viltmjöl, propylenglykol, oljor och fett, lax: fisk och fisk-biprodukter 2,5% laxolja, fröer.

Zolah
0

Man kan visst frysa ner godiset i nåt dygn innan, men jag vill inte chansa >_<

Jag köpte från arkens zoo, men skulle tro att det är samma sak på alla ställen med lösvikt. Brukar ju vara samma eller liknande leverantörer och eftersom det inte är förpackat antar jag att det drar dit dem

Säger mig inte så mycket, vet inte om det är bra eller inte. Glycerin låter lite skumt ._. allt jag kan tänka på är nitroglycerin xD

[juunii]
1

Inte konstigt, har hört en massa skit om arken zoo.. men ja, det du sa är i stort sett sant ;)

[Sara FE]
0

Efter att ha fått höra om hur cancerframkallande och allmänt skadliga färdiga pellets som t ex Rat Complete är, skulle jag aldrig mer få för mig att ge något som färdig råttmat eller gnagargodis, där jag inte är säker på vad ingredienserna är för något och vad de kan ha för biverkningar. Bättre med naturligt godis, som hackade solroskärnor och nötter.

[juunii]
0

Rat Nature är ett jättebra tillexempel på råttfoder, gillar du inte den också?

[Sara FE]
0

#9 Nej, det är samma sak där. Har använt Rat Nature, Rat Complete och flera andra tills min råttmentor korrigerade mig och berättade om skräckexempel. Hon är mycket kunnig och har väldigt lång erfarenhet, och jag litar helt på hennes omdöme och analytiska förmåga. Rat Nature innehåller en hel del som jag inte har koll på, och bara genom att titta på en bild av födan ser man att det innehåller icke naturligt framställda ingredienser. Jag litar dessutom inte helt på innehållsförteckningar från andra länder, då de inte alltid har samma krav och lagar som vi har i Sverige på att allt ska framgå. Har man inte 100% koll på vad som finns i fodret är det mycket bättre att blanda eget.

Dramatik
0

Till just agilityträning kanske du kan mixa olika frukter (eller annat dina råttor gillar) till en purè som du sedan suger upp med en liten spruta (utan kanyl givetvis). Sedan kan du bara dutta ut lite direkt i råttans mun när den ska ha godis:) Borde gå snabbt och smidigt när råttan väl lärt sig att det kommer godis ut sprutan.