Pipråtta
Vad är det för piplisa jag har i buren? T.ex Nessie sitter o tvättar sig eller äter så kommer Nova eller Fiffi fram till henne oh hon börjar pipa. Och det är världens mesigaste pip jag hört. Sitter hon brevis mig och tvättar sig och man råkar nudda till henne *piiip* Får hon inte gå bakom min rygg (trycka sig emellan) *piiiip* Blir hon tvättad av någon *piip, pip, piiip* Vad är det med henne? :S Detta började för ca 2-3 månader sen, hon har ju inte ont någonstans. Eller är detta ett sätt att säga "låt mig va!" eller släpp fram mig, annars!" *piiip*
// Stephanie och hårbollarna 
Jag vet inte riktigt, själv har jag en kille som också är rätt pipig av sig, där tolkade jag det som osäkerhet, då han pep till varje gång han blev överraskad eller upplockad. Jag gjorde helt enkelt så att jag visade tydligt när jag närmade mig för att inte överraska honom, men plockade fortfarande upp honom som vanligt så han skulle vänja sig. Han är idag inte lika pipig även om han piper ibland.
Jag kan tänka mig att vissa helt enkelt är mer pipiga också, att de väljer att kommunicera lite extra genom ljud av någon anledning.
Men eftersom din tös började plötsligt (?) så kanske det inte är det… Är du säker på att hon inte har ont? Har det skett någon förändring på sistone som kan ha gjort henne lite "gnällig", min hane började pipa mer igen när jag fick ett tillskott här hemma, det var inte lång tid, men ändå.
hoppas du listar ut det :)
#1 Ont vet jag att hon inte har då det är full rulle i henne och.. Ja väääldigt matglad om man säger så ;) skulle hon ha ont så skulle hon nog inte leka o äta som hon gör. Vet helt ärligt inte vad det är med henne.. Men hon har väl kommit på att om man piper och protesterar så kaaanske man får som man vill? ;) Har ju haft några som gjort så för att få sin vilja igenom och andra pep bara för pipandets skull :P
Mina två råtthonor på ca. 6 månader piper också. Ex. om jag tar och lyfter upp henne.
Min minsta hane är också väldigt pipig av sig, en riktig gnällis! Han är ganska liten, så det kan bero på det också. Men jag tror att han helt enkelt är lite gnällig bara och piper för att kommunicera och så 🙂
Jag har också spekulerat om han vet att "om jag piper kommer matte" för att han var den första råttan jag introducerade i hela mitt liv, och var då väldigt rädd av mig och petade undan de andra när den lilla pep (struntade sedan i dem och lät dem klara ut det själva, då det inte var skrikpip, utan mer "låt mig vara!"-pip och inget våld inblandat).
Vissa råttor är mer verbala än andra :)
Har en tjej nu som squuuueeeeekar som en galning bara en hanråtta tittar på henne, har en annan tjej som alltid piper när hon blir putsad. Hade en hona som pep så att det lät precis som ett utdraget "MEEEEEEEEEEEEEH" så fort nån annan råtta kom och störde henne i "hennes" hängmatta.
Är det något de alltid gjort så skulle jag inte oroa mig - är det dock något som oväntat dyker upp så kan det handla om att de har ont någonstans.
Jag har en hona som brukade pipa såfort någon nosade på henne.
Men tro mig, hon blev tyst när hon fick ungar. haha 😃
Det är en liten piplisa du har helt enkelt.
Jag hade en en gång, av värsta sorten. Hon var yngst i flocken och alfahonans lilla gullegris, så hon lärde sig rätt snabbt att om hon skrek så kom hon till hennes försvar. Det vart lite komiskt när jag fick hem 2 nya bebisar. Hon gick och tryckte in sig under dom små för att sen pipa högt i protest över att dom låg på henne. Men hon gav upp efter några gånger när ingen av dom andra råttorna kom till hennes "undsättning". 😃
Men hon fortsatte alltid vara en piplisa.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Alltså Nessie har ju pipigt förr för putsning men det hon gör nu verkar mer eller mindre va för att hon inte får som hon vill?
Jag har kollat och klämt där jag kan men hon ger inte ifrån sig ljud, om man inte typ puttar på henne när hon tvättar sig eller äter typ, då piiper hon för att hon vill va ifred 🤔
men jag ska hålla koll 👍
#7 hahaha men va sött 😂