Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3343 ggr
Charlott_
1

Tappa päls?

Hej!

Vart lite frånvarande ifrån mina pojkar ett tag och nu upptäckte jag något jag inte sett innan. Har tyvärr inte bild på det med ena hanen han 1 rund kal fläck framför båda öronen. Andra hanen är kal på frambeben. Kollade på det förut och det är lite päls här och var på de kala partiet. Båda är rexade. Kan de ha något med de och göra? Jag har undersökt båda råttornas hud och hittar ingen ohyra. Och vet heller inte hur de skulle få ohyra heller..

Snälla hjälp? :(

Xristina
0

Har aldrig sett det förut, men kan det inte vara barbering?

Zolah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan vara barbering eller att dom är gamla, jag har en blandning med min herre Bärnsten.

Han både är skallig och barberar sig själv , ursäkta knölen. Hade ingen annan bild på datorn

Zakaraa
0

Kala framben tyder ganska tydligt på självbarbering tyvärr och runt ögonen Kan vara att den andra råttan barberar den.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Charlott_
0

Men va? Vad är barbering? Nu blir jag orolig! Får dom sådanna knölar av barbering? Vad bör jag göra då? 😕

Zolah
0

Nej nej nej, det är en finne/tumör som Bärnsten har, det har inget med barberingen att göra- Det var bara den enda bild jag hade på datorn för tillfället som visar hur han ser ut.

Men han har barberat sig själv, det betyder att dom rycker/biter bort sin eller andras päls. vilket ger dom kala fläckarna

det kan bero på att det kliar eller att dom är understimulerade ( har tråkigt alltså )

Det du kan börja med för dina bäbisar är att ge dom nånting att gröa i buren som kräver hjärna

Charlott_
0

#5 Sen jag sålde mina andra 2 hanar - Vi fann alltså inte varandra. så behöll jag dem 2 som verkligen va mammas bebisar och hur kel sjuka som helst. Sen dess jag sålde dom 2 jag inte kom överens med så har jag letat efetr en kompis till dom men har tyvärr inte hittat någon som är född ännu. Och nu inser jag att det börjar bli lite akut :(

Du vet ingen som har en hane till salu? Letar helst efetr en dumbo, enfärgad :)

Xristina
0

Jag har två killar till salu, som precis har fyllt 3 månader. Dock är de varken dumbo eller enfärgade. Dock är de väldigt gosiga :)

Zolah
0

Du behöver ju inte skaffa en ny råtta bara för att underhålla dom andra två, kan bli att dom barberar på honom istället för att få dom att sluta. Du måste aktivera dom med lek och 'spännande' saker. Tex ens ocka med hasselnötter, kartonger att gnaga och gömma sig i, eller allmän lek.

Kolla i uppfödarlistan eller i köp och sälj, finns massor med uppfödare där. :)

Xristina
0

Fast jag bor iofs inte så nära att det blir ett "bekvämt" köp.

Charlott_
0

#7 Jag har kollat på dem men du bor tyvärr för långt bort :(

Zakaraa
1

Här har du en artikel på barbering, bilden längst ner är på min nu avlidna hona Cassandra och hennes ögonbarbering som en burskompis orsakat. Tyvärr så började Cassandra själv barbera sig mot slutet.

Det finns olika faktorer till varför en råtta barberar. Ärftlig faktor, stress, understimulans. Så för att klura ut vad just Din råtta behöver för att kunna sluta/minska med barberingen så behöver du veta om han är understimulerad eller stressad eller om han kanske har barbering i släkten osv.

Hade en kull där det senare visade sig att mamman (syster til cassandra) barberade sig och senare kom det fram att pappan till kullmodern också barberat sig. Jag har för mig att även några ungar ur kullen barberade sig mot slutet.

Charlott_
0

#11 Hmm okej :(

Alla som har kull eller råttor till salu är bara långt ifrån mig. Jag märkte på dom att dom va uttråkade så fort deras 2 bröder flyttade. Hade kontakt med en uppfödare, bestämde datum när jag skulle hämta ungen m.m men sen sluta hon svara mig. Och nu hittar jag ingen uppfödare nära mig. Helst Gbg/uddevalla området.

Zakaraa
1

#12 Beror barberingen på stress så kan en ny råtta bidra till större stress. En ny individ bidrar ju med stress innan allt lagt sig och de är en fungerande flock igen. Är det däremot understimulans så kan det hjälpa men jag tycker du ska prova att aktivera lite mer både I och utanför buren för att se om det hjälper.

Det är inte alltid man kan "bota" barberning men man kan i flesta fall stimulera dem så de inte gör det lika mycket.

Charlott_
0

#13 Okej ska försöka det ett tag. Men eftersom jag vart lite frånvarande från mina råttor nu efetrsom jag haft mycket annat så tror jag att de är att dom är understimulerade :( Dom är ju bara 2 st och tjejerna är 4 och jag har inte märkt något på dem så :)

Men jag ska ge dom extra uppmärksamhet nu och se vad de gör :)