Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 1130 ggr
loular
0

Våra flickor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tråd blir en blandning av frågetråd och presentationstråd.
Jag vill börja med att presentera våra fina råttflickor Prim & Vitani.

Tyvärr har vi inte hämtat dem än men vi ser verkligen fram emot det. Om exakt en vecka är de hääär!!!

Nu kommer jag till frågedelen i denna tråd. Vad heter deras färger?
Jag är jätteintresserad av att lära mig mer om färger, men har ingen koll just nu ;)

Skulle någon vänlig själ med lite kunskap svara skulle vi bli jättenöjda.

kraaaaaam

(bild ett är Prim)

loular
0

Prims mage!

loular
1

Vita! :)

loular
0

Vita, igen!

loular
0

Somsagt, suuuupertacksam för alla svar! :)

Zakaraa
0

Vita var riktigt snygg!
Jag kan vara heelt fel ute men jag tycker de ser ut att vara black ambk på Vita och black eubk mm på Prim..
Men jag kan ha fel :P :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

loular
0

Hon är en riktig pudding! :)

Tack så mycket, det är säkert ett spår i rätt riktning i alla fall! Skulle önska att någon kunde annordna en kurs i färger och teckningar.. blir tokig. ;)

Zakaraa
0

Hade hon varit blå & dumbo hade du fått hålla hårt i henne ;) Så ser nämligen min drömråtta ut! :) (blå ambk med pannfläck & dumbo)

Haha eller hur! Jag skulle gå på den ;P Man får sitta och studera bilder tills vidare! :)

Calypso & Nike
1

Åh ge mig Vita!! Hon är ju så bedårande vacker så jag får en sockerchock genom att bara se bilden på henne ;)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

loular
0

#7 Ja jag är fullkomlig förälskad i pannfläcken, och teckningen över huvud taget. Så otroligt charmig. :)

Hon är underbart vacker. Känner på mig att jag kommer stirra på mig diabetes när hon kommer hem!

Zakaraa
1

Då är vi två, är galen i pannfläckar! Min första pannfläcksråtta har bara några strån nu som vuxen :c (syns inte i hennes rexpäls)
Nwj jag får sluta titta! Så otroligt vacker!

Calypso & Nike
1

Tror jag håller på att få diabetes efter jag har kollat på alla sötnosar här på forumet ;)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

loular
0

#11 Jag kan inte annat än att hålla med :)

loular
0

Frågan ligger för övrigt kvar, om någon har en annan åsikt om vilka färger mina pälsklingar är? :) tacksam för alla svar!! :)

Varghund88
0

Har inte uppfödaren berättat vad det är för variant? >.>

Anyway, håller med om att Prim ser ut att vara silver black european berkshire men Vita ser ut att vara black husky roan. Vad är föräldrarna och vad kom fram i resten av kullen?

loular
0

Uppfödaren var inte säker på färgerna :)

Mer i kullen kom husky & striped roan om jag inte missminner mig, föräldradjuren återkommer jag om! Jag är som sagt ny på detta med färger och frågar för att lära mig:

Har Vita verkligen huvudet för en roan?
Läste någonstans att en roan ska ha _"Bläs av god storlek i formen av ett uppochnervänt V."

_Rätta mig om jag har fel :D

Zakaraa
0

Om det var mycket roans i kullen skulle jag också säga att Vita är en roan. Roan kan komma med både bra och dåliga V-teckningar. Sjukt snygga former som tyvärr bleks bort.
Men det kan vara en fläck istället för V (här på forumet ska det finnas en kulltråd med sjukt vackra roans som inte ör av V-teckningen)

loular
0

Okej! Då är jag nog litelite klokare i alla fall. :) Ja i kullen var det många med just detta v-tecken. Så sammanfattningsvis skulle man säga att :

Prim - silver black eubk

Vita- black husky roan

Ingen av dem missmarked?

Några invändningar? :)

Varghund88
1

#15. Jo alltså hon är ju "missmarked" XD Husky roan med pannfläck *ler lite* Men hon har det där typiskt roaniga när det vita sträcker sig över kinderna och går så högt vid axlarna (när man tittar på bilden framifrån) samt går ganska högt upp på sidorna (när man tittar på bilden från sidan).

Här har du en bild på min Loke som är en ambk med pannfläck. Som du ser så visst han har lite vitt runt själva nosen (och på andra sidan ansiktet har han en dålig "halvbläs" typ… (mjölknos kallar vi det här hemma haha då det ser ut som han har mjölkmustasch)) men på själva kinderna är han svart. På en husky roan är det typiskt att det går vitt utmed hela kinden under ögat precis som på Vitani.

Om du även tittar på Lokes framkropp så ser du stor skillnad i hur teckningen går på hans framben och bröst osv gentemot hur den går på din tjej.

Varghund88
0

Vet inte om jag lyckades gör mig så förståelig. XP Jag skulle kunna posta bilder på både husky roan med bläs och ambk med bläs för att visa skillnaderna om det skulle hjälpa…

loular
0

Jag förstår!

Tack så jättemycket för att du tog dig tid på kommentaren - och superbra förklarat! Det är så otroligt mycket färger och teckningar.. Suger i mig så mycket information jag bara kan :))

loular
0

Jo det var toppenförklaring! :)

Piffelipuff
0

Lägg upp mer bilder sen i framtiden på våra sötnosar som ska flytta.

Viljans
0

Måste ju säga att Vita är otrooligt söt! Prim också Oskyldig

loular
0

#22 det lovar jag! :)) #23 de är underbara! Dock visar vita sitt rätta roan-jag nu :) gråfisen!

ylva00
0

Jah har en ba hu ro med pannfläck

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram