Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 814 ggr
Mezzzanina
2013-04-07 03:28
2

Diska drickflaskor

Jag har länge tyckt att det är svårt att göra rent i drickflaskorna som råttorna har.Men här om dagen fick jag ett ganska bra tips på hur man kan få råttornas flaskor renare. Man häller i torrt ris i dricksflaskorna och fyller ungefär halva flaskan med vatten och sedan är det bara att skaka för glatta livet allt vad man kan. Sedan häller man ut allt vatten och ris direkt efter att man skakat. Glöm inte att kontrollera efteråt så att inte något litet riskorn har fastnat i pipen. Efter att jag gjort detta så har jag fått betydligt renare dricksflaskor till mina råttor.

smiilla
2013-04-07 03:32
1

Tack för tipset! 😃

/ Smilla ღ

aussiemia
2013-04-07 03:44
1

Alltså- jag vet ingenting om råttor, men vi har höns och i deras vattenbehållare lägger vi ett par vitlöksklyftor. Vitlöken fungerar anti-bakteriellt och den gröna beläggningen är så gott som helt borta. Eftersom vi bor i Australien så går sånt extremt fort, men lika äckligt är det i allafall.

Kanske kan vara något att prova.

aswedishsmorgasbord.com

ylva00
2013-04-07 07:17
1

TS Jättebra tips!! Ska absolut testas!!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Lamina
2013-04-07 07:48
1

Jag kör med ris och salt, tycker det funkar jättebra. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mieeow
2013-04-07 18:50
1

Jag har köpt en flaskdiskborste, en sådan man har till nappflaskor, det funkar bra tycker jag ^^ och till pipen använder jag bomullspinnar, såna öronrensare, man får akta så inte bomullen blir blöt och fastnar bara :)

Zakaraa
2013-04-07 18:54
1

Kör exakt samma som %5 en flaskborste fungerar prima, har två st här hemma som används flitigt. Och till pipen örontops :P dock aldrig haft problem med om topsen blir blöta.

En del av flaskan som många glömmer pipen/betallbiten så var noga där, för där kan det, om man inte diskat bra samlar kalk och ibland även börja växa äckliga saker..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

chade
2013-04-07 19:00
0

#6 jaaa öörk när jag skulle göra rent den första gången i mitt liv för några år sen. Hade då ingen aning om att man behövde göra rent den, så den flaskan jag hade, hade ju hängt med något år innan jag läste här att man skulle göra rent dem.. det var både hårt och mjukt där inne, nåt gult som såg ut som var haha.

usch vad jag tyckte synd om råttorna som hade behövt dricka ur den. Nu tvättas flaskor och pipar (? lol knäppt ord) regelbundet!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zakaraa
2013-04-07 19:03
0

#7 haha precis!
Tror många missar just den biten trots att det är den som är i kontakt med vatten Hela tiden :P
Hittade en gammal flaska i källaren som hade några år på nacken, fick ta en tandpetare för att skrapa bort all kalk som skapats :P

Melissa V
2013-04-07 19:14
0

kör också med flaskborste för nappflaskor, går snabbt och smidigt :) och man slipper kramp av att skaka 5-6 flaskor :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

zickan
2013-04-07 19:50
1

Kört på ris i ett par år :-) Piprensare funkar ibland men sällan man når allt. Till själva korken/pipen, använder jag tops

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

darkness
2013-04-07 20:28
1

köpte denna på zooplus.dk http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/skaal_drikkeautomat/drikkeautomat/254503

ena  borsten är för flaskan och den andra för pipen, funkar super 😃

Känns dock onödigt att köpa den därifrån enbart för den, men jag köpte den ju såklart ihop med massa annat 😂

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zakaraa
2013-04-07 20:30
0

#11 det är en sån jag har + en som bara har stora borsten :)
Den med dubbel"huvade" borstar finns på de flesta stora mataffärer :)

zickan
2013-04-07 20:38
1

#11 har också en sådan. Men tycker inte de är så bra om man ska rengöra te och kan jang flaskor

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.