Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 477 ggr
Mallan_98
0

Bits i buren

Hej!

Har två råtthonor på ca.5månader.

Så fort man har handen i buren biter dem en eller om man sätter in fingret genom gallret. De biter en ordentligt så man får sår.

Men så fort man håller i dem utanför buren så är de hur snälla som helst. De har då aldrig bitit mig.

Varför biter de en när man är i buren och hur kan man få bort det? Försöker markera att dem inte bestämmer över buren och att de är fel. De har tyvärr bara fungerat lite.

Ä rädd  att de ska bita något småbarn som mina kusiner som snart kommer hit och är en vecka.

Stephanie
0

Förmodligen är dom osäkra och känner sig hotade när du sticker in handen i buren. Biter dom även när dom sitter vid en öppen burlucka och du hälsar på dom?

Stick aldrig in fingrarna genom gallret till en osäker råtta, det får dom bara att känna sig ännu mer osäkra…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

deeremf
0

Har du haft de i de hela livet eller köpte/fick du dem av någon annan?

Kan ju vara så att de har fått en ovana upptränad så att de tror att allt som kommer in genom gallret är mat.

Stephanie
1

#2 Fast det är sällan dom biter efter mat så att man får sår…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mapel
0

Låter mer som osäkerhet det här. Vi matar våra råttor genom galärer men vi sticker in fingrarna och hälsar på dem minst lika mycket så de vet att det inte behöver vara mat som kommer, är de ändå för snabba och smakar så är det ju just smakar dem gör, inte hugger, men det kan ju vars bra att undvika att sticka in mat eller fingrar i buren tills dem vant sig vid att bli hanterade, även i buren. Skulle försöka vänja dem vid händer i buren. Om du bara tar in handen i buren, utan att ta i dem, hugger de då också? Annars kan du ju bara stoppa in handen i buren och och bara ha den där så får dem undersöka och vänja sig. Om du gör det tillräckligt ifta borde dem tycka att det är ok med hand i bur på samma sätt som utanför buren sen.

Mallan_98
0

Jag köpte de när de var 4.5 månad av en privat person. Hon hade köpt de av en uppfödare. så jag är deras tredje hem.

De ställer sig som upp och gungar lite. så attackerar de en utan förvarning.

De är blyga och inte så jätte tama. Har inte haft dem nå länge.

måste ta ut dem genom att öppna luckan och hålla en filt framför som dem går in i. Man måste som lura dem. Håller i dem dagligen och försöker få dem tamare.

Mapel
1

Då är det säkert bara osäkerhet. Kanske någon som jagat efter dem i buren när dem ska tas ut. Gungandes är säkert att dem pejlar in området. Dem ser ju inte så bra och försöker genom gungandes få en bättre bild av det som är framför dem. Brukar vara vanligast hos rödögda och rubin. Men med lite träning och i och med att de vänjer sig vid dig så borde det försvinna :)

Mallan_98
0

okejj, tack

MetalMii
0

Jag skulle börja med att stoppa in en knuten näve och ge dem baksidan av handen att undersöka, börjar de bita och smaka för hårt, försök att vrida på handen så de tappar greppet, men stanna kvar på samma ställe, dra inte undan.

Det bästa är att lyfta ut dem i annat såsom du gör, eller att utnyttja råttans nyfikna natur, även de som är rädda brukar till slut klättra upp på armar ( ha tröja de kan klättra på ). Så att du slipper lyfta och därmed stressa dem innan de känner sig trygga med dig.  

Om du ska lyfta dem tycker jag det är bra att göra ett särskilt ljud och alltid lyfta dem till extra god mat, som när du serverar färskmaten.

Ta alltid med två händer och "skopa" upp råttan så du slipper hålla den så hårt.