Knöl
Okej, jag har hittat en liten knöl på en av mina honor. Den sitter ganska nära hennes högra framben, på sidan av kroppen så att säga. Den är knappt i storlek av en ärta, är väldigt mjuk och rörlig. Intill den lilla knölen sitter någon form av utväxt som syns på bilden… Vad kan detta vara? Kan den ha något med knölen att göra, eller är det troligen bara en random utväxt/missbildning? Hon har inte haft något sår där tidigare heller.
Hon är 1 år och 4 månder, så hon är ju dessvärre i ett stadie i livet där det är vanligt med tumörer och andra tråkigheter…
Någon som sett något liknande? Tänkte först vänta och se, om den växer något, om det bara är en fettknöl eller liknande innan jag ringer veterinären för undersökning, just därför uppskattar jag om någon kanske kan hjälpa mig att spåna lite på vad det kan tänkas vara.
Jag vet inte alls hur bra ni ser bilderna, då jag själv har en ganska stor skärm… Men bara säga till om fler bilder behövs.
Det som ser ut som en "utväxt" ser ut att vara "bröstvårtan" :P
Och är det juvret så kan det nog vara första stadiet till juvertumör är jag rädd.
Det var så det började för min hona som fick somna in för 3 dagar sedan :/ Började som en liten ärta med vårtan/juvret som syntes tydligt och det växte snabbt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 Det är ingen bröstvårta, har dubbelkollat. Den är mycket mindre än hennes bröstvårtor/juver. Isåfall är det en missbildning, som gjort att hon har fått en konstig extraspene på sidan av kroppen… Men ja, ska som sagt avvakta och se om den växer något. Ökar den i volym det minsta så ringer jag veterinär.
Jag hoppas verkligen inte att det är en juvertumör, för jag tror inte hon klarar av en operation i det skicket hon är i…
#5 Okej, jag såg i din andra tråd att du skrev någonting om att knölen var gul?
Är den gul så är det en böld som är "var"fylld men är den det så borde det finnas ett punkteringshål som borde synas kan man tycka
#5 Ja, toppen är lite vitgul-ish… syns dåligt eftersom hela bilderna är så gultonade. Har provat klämma lite, men det finns som inget hål där, och ville inte klämma alltför mycket. Får se om det blir tydligare så småningom! Har noga koll på den, så lär märka minsta förändring.
Man stirrar sig gärna blind så det bästa du skulle kunna göra är att ta bild med ex en linjal som markerar storleken. :)
#8 Sant. Bra idé! Ska granska sk*ten ur den jäkla knölen…😡
Jag tycker det ser ut som en varböld. En av mina gamla honor hade något som såg väldigt snarlikt ut (vilket då alltså var en varböld).
Jag fick också förslaget att det var en bröstvårta, men att räkna dem brukar generellt inte vara så svårt 😛