Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 379 ggr
inoperative
0

Råtta som biter

Jag har haft mina råttor i ungefär ett halvår men den senaste veckan har de börjat tuggat på ALLTING. Lakan, kläder, inredningen i buren, ibland gallret osv. De  är absolut inte understimulerade, särskilt inte under den senaste veckan som de börjat hända då de fått vara ute varje dag ibland flera timmar om dagen. Vad kan det annars bero på?

Min blygaste råtta högg(högg, inte bara bet/gnagde) mig också genom skinnet för några dagar sedan när jag skulle lyfta ut henne ur buren. Klappade på henne ett tag och försökte först låta henne klättra ut själv så sannolikheten är inte så stor att hon blev rädd, hon har dock aldrig bitits förut.

Zakaraa
0

De kan bero på understimulans även fast de får vara ute. Vad gör du för att aktivera dem? 
Råttor är orala av sig och använder gärna munnen men gallergnagning beror ofta på understimulans eller att de är stressade.

När hon bet dig, visade hon några tecken på att hon ville att du skulle låta bli henne när du klappade henne? Svansviftning ex?
Försök kontrollera så att hon inte har ont, en råtta ska inte bita men har de ont kan de ibland göra det eller så kan det även bero på dominans.
Vart kommer de ifrån? Var de hanterade som unga?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

inoperative
0

Jag leker med dem, samt som min pojkvän leker med dem. De jagar snören, fiskar mat, klättrar och gräver tunnlar t.ex

Självklart hade jag tyckt att det var normalt om det hänt nyss, men de har aldrig bitit på inredningen förut förrän nu då de verkligen biter på ALLTING. 

Nej. Hon började klättra ut som vanligt, men hon tycker inte om att klättra ut själv så hon backade in i buren igen när jag inte hjälpte henne och satte sig i ett hörn. Det var då jag skulle lyfta ut henne som hon högg mig istället. Hon lät mig dock klappa henne som vanligt. Hon visar ingen tecken på smärta då man klappar henne eller lyfter henne, hon är dock som sagt en väldigt blyg råtta men jag verkar ha hennes förtroende(hon tar mat ur handen, låter mig vanligtvis lyfta henne och klappa henne osv.). Hon har inte heller varit den dominanta råttan av henne men på senaste tiden när de leker är hon överst.

Jag köpte dem av en vän som blev allergisk, så jag är osäker på om de kommer från djuraffär, uppfödare eller dylikt. Hon försäkrade mig om att de var tama, vilket jag också upplevde men jag litar självklart på hennes omdöme. Jag har som sagt haft dem i ungefär ett halvår och de har alltid varit väldigt sociala av sig. Ska ta reda på var de kommer ifrån snarast