RPR!
Hade ett akut fall av RPR (råtta på rymmen) ikväll. Skulle stänga igen buren för kvällen och inser att en flicka är försvunnen. Med paniken krypandes försöker jag lyssna av lägenheten för att lokalisera henne men inte ett ljud! Det tidigare krypande panikkänslan sprang nu med full fart och mitt huvud hann tänka det allra värsta. Tillslut lyckades jag ta mitt förnuft till fånga och hämta saltrulle (det enda i supergod väg vi hade hemma men nöden har ingen lag). Efter lite lockande i tomma intet sticker ett litet huvud fram bakom soffan - som jag för övrigt var helt säker på att jag hade kollat. Nu äntligen är alla där de ska och vi kan sova gott. Kände mig illa tvungen att skriva av mina blandade kaotiska känslor här.. Önskar inte min värsta fiende den paniken och ångesten jag upplevde ikväll. Sov gott mina vänner :)
Åh, vad skönt att det löste sig i slutändan! Underbart.🙂
Känner igen den där känslan av ren och skär panik, det är verkligen inte kul.
Hade förresten själv en råtta på rymmen idag, utan att jag visste om det. Efter att jag varit ute och cyklat med enda hunden i kanske sammanlagt 2 timmar, så kom jag återigen hem, sisådär vid 19 tiden. Går in till råttorna och tänker pussa lite på dem. Så ser jag helt plötsligt att en av de yngsta grabbarna, Björn, klättrar på baksidan av buren. Jag blir helt chockad, sträcker fram handen och han hoppar på. Sätter tillbaks honom i buren igen. Han har alltså varit lös i flera timmar, utan att jag vetat det. Med dörren till rummet de är i, öppen. Den ena av mammas två hundar, hon som inte följde med mig på cykeltur, är väldigt sugen på att äta upp mina råttor, samtidigt som en av mina katter, som fortfarande är kattunge, också är väldigt sugen på dem. Men Björn har alltså klarat sig helt oskadd. Varken hunden eller katten kan överhuvudtaget ha märkt att han varit ute, tack och lov! Klantiga jag. Han måste ha smitit ut medan jag höll på trixa inne i grabbarnas bur tidigare på dagen. Måste verkligen bli bättre på att kontrollräkna så att alla långsvansar är där de ska!
#1 Hu, vilken panikkänsla det måste ha blivit. En av mina råttor blev utelämnad från buren en hel natt, trots att jag var säker på att alla var inne. Jag har visserligen inga andra djur, samt en råttsäkrad lägenhet, men det kan inte ha varit kul för henne att ha varit ute hela natten utan sällskap, mat eller vatten. När hon slokande kom fram från soffan på morgonen då jag satt och åt frukost, kände jag mig som en riktigt hemsk matte… Numera dubbelräknar jag, noga.
För övrigt hade jag lite problem när de var yngre, att jag kunde leta och leta utan att hitta dem. Till slut dök de upp ur tomma intet. Igår tror jag att jag hittade källan: jag vände runt soffan för att sätta på nya möbeltassar, och sittbottnen består av någon sorts jättefjädrar och tyg. Vid ett hörn hade någon gjort en ingång. Den är nu lagad med silvertejp. 😃