Att köpa bottenmaterial
Hej alla glada råttägare!!! Om exakt en månad flyttar två pojkar hem till mig och jag är ÖVERLYCKLIG. Frågan om bottenmaterial har jag sett många gånger, och jag vet att det finns många trådar om det. Jag gillar inte toalätt för det luktar unket papper, utan jag är ute efter något i spån-stil. Aspflis? Al? Vad ska man ha? Och framför allt - VAR beställer ni ifrån? Hemsida? Tack!
finns ett som ser ut som toalätt men är mjukare ,allergivänlig ( min pojkvän var allergisk mot toalätt ) och det luktar inget. Minns tyvärr inte namnet :c
jag brukar köpa mitt direkt i affären, känns jobbigt att beställa hem så pass 'stora' saker.
vill du ha något som inte luktar så är kattsand de bästa, jag kan inte använda nått annat då allt förutom kattsand luktar urk enligt mig.
Jag har provat lite olika ströer, men till slut kommit fram till att tidningspapper på botten och toalätt i lådorna är det som fungerar bäst hos mig, och för mina råttor. Jag städar dock ganska ofta.
Nickos alspån tycker jag är alldeles för hårt och vasst. Och jag skulle aldrig vilja ha toalätt i hela botten… Hampaströ är mycket trevligare och mjukare, men det är i min åsikt inte så dammfritt som ryktet säger. Du är ju ute efter något i spånstil (och inte något pappersmaterial), och då skulle jag absolut köra på hampaströ tills något bättre kommit ut på marknaden. Kan du tänka dig något annat är fleece att rekommendera, och något annat strö i toalådorna. Det blir mycket tvätt, men det känns fräscht, torkar snabbt och luktar inte lika mycket som till exempel Borrismattor. Hampaströ och liknande fastnar dock lätt i fleece. Jag beställer allt mitt bottenmaterial från Animail, billigt och får det levererat till dörren. Beställer då stora säckar med en gång. De levererar i hela Sverige:
Hampaströ på Animail
Men kattsand är ju så hårt? blir ju som att gå på sandpapper varje dag .
Jag använder mig utav borrismattor och hampaströ, mjukt och luktar gott! :) Sen har jag kattsand i toalådan..
Själv kör jag på matta som underlag, tkr det är lättast och luktar inget hos mig alls (borris matta). Detta fick jag som tips när jag var ny och kan inte säga att jag är besviken på det direkt!
Förövrigt, lycka till! :)

Jag kör olika i olika burar. Honorna har alspån/alflis på botten och toalätt i toalådorna. Även hanflock ett och två har alspån/alflis i botten och toalätt i toalådorna. Hanflock 3 bor i en Royal och eftersom dom skvätter ut spånet så kör jag borismattor (byter ofta) och toalätt i toalådorna. Köper Borismattorna på ikea , toalätt och alspån/alflis på fäboden i uppsala.
Inte strö, men .. Tidningspapper underst, fleeceplädar på det, kattgrus eller toalätt i toalådorna är den givna favoriten här hemma.

Jag kör på hamaströ eller alspån på botten, och ej klumpbildande kattsand i toalådorna. Tycker det funkar bra, men är även sugen på att testa att bara ha borrismattor på bottnen:)
Oj tack för alla svar!! Jag antar att jag får testa mig fram helt enkelt och se vad som passar mig och rådisarna :) låter så klurigt med allt som finns att välja på… Vilket av al och aspflis liknar mest sånt vanligt spån man köper i djuraffärerna? :) Än en gång tack :)