Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1033 ggr
Otario
0

Spökåldern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena råtta Ellie har blivit jättemysko när man tar ut henne från buren.. Hon ligger helst av allt blickstilla under min tröja. När man plockar ut henne därifrån blir hon helt stel och sen bara "kastar" sig och försöker springa iväg. Det hände precis för några minuter sedan, och då var hon så rädd så hon kastade sig ner på golvet från soffan på två sekunder och sprang sedan till ett hörn där hon kurade ihop sig. Gick dit lugnt och sansat, pratade lite tyst med henne och plockade sedan upp henne. Just nu ligger hon under min tröja - blickstilla.

Kan råttor hamna i spökåldern, eller vad är detta för mysko beteende min tjej har? Hon har inte varit såhär tidigare… Hon har varit den lugnaste av dem. Hon och hennes två systrar här hemma är ca 3 månader.

/ Emma

darkness
0

Låter som spökåldern

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
0

Kan ju även vara något annat också, men jag tippar på spökåldern iaf. Kan ta ett tag innan den går över :o

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

hus-musen
1

Spökålder eller så har hon blivit skrämd. Brukar gå över om man ger råttan tid och trygghet.

Qui dormit, non peccat

Otario
0

Tack så mycket för hjälpen båda!

Märkte nu att det inte bara är Ellie som är extra rädd, utan Ines också.. Min tredje tjej Nessie är precis som vanligt. Får helt enkelt pyssla extra mycket med dem då. Hoppas det försvinner, för det är inte alls roligt när det inte går att ha kontroll över huvud taget…

/ Emma

hund_katt
0

en fråga, vad är spökåldern?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

RåttanElin
0

#5 undrar jag också :)

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

MikkansBuse
0

#5-6 Spökåldern brukar uppkomma i tonåren då mängder med hormoner av olika slag försöker komma i balans och djuret blir könsmoget. Som min mammas hund tex, antar att råttor är desamma då de är ungefär lika kloka, när han var i tonåren på promenad kunde en helt vanlig skylt låta lite - fladdra till av vinden och hunden ryggade till, fick panik av rädsla. En annan gång skulle vi stänga garagedörren (en sådan man fäller upp) och han fick panik och sprang flera km bort från "den farliga saken". Beteendet lägger sig efter ett tag, se upp för verkliga dåligt psykiska händelser bara. Djuren är extra känsliga och lägger minnen lätt på saker.

hund_katt
0

okej.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse