Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 787 ggr
zickan
6

OT - Earth hour

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu på lördag den 23 mars kl 20.30 är det dags igen för miljontals människor att visa sitt engagemang för miljön genom att släcka ljuset under en timmes tid, som en världsomspännande signal om att ta klimatfrågan på allvar.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/earth-hour/anmlan-privatpersoner/1500101-earth-hour-2013-anmlan-fr-privatpersoner

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mapel
0

Åh tack för påminnelsen! Det får jag ju inte glömma! :)

deeremf
0

ush

Fjordell
0

Det blir mörkt kvällsmys imorgon minsann!

Itchy
3

då sitter jag på Lan :P

och jag tror inte att de kommer släcka ner ;)

(det skulle säkert bli kravaller om de gjorde det)

You can't spell Bitchy without Itchy

Zakaraa
4

#4 Vem är det som planerar och håller ett lan under earth hour? bara nyfiken, inte anklagande :P
Känns som lite dålig planering ändå när det "bara" handlar om en timme om året 🤔

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Itchy
0

#5 en lokal förening som har Lan samma helg varje år

You can't spell Bitchy without Itchy

deeremf
0

Fattar inte att alla vill vara med på detta jippo.

Folk tänker inte mer på miljöet bara för att man släcker lampor i en timma om dagen.

De har ju pratat om det på nyheterna för inte så längesen, då det kommit fram till att inget förändrats, vi släpper fortfarande ut höga mängder Co2 dagligen.

Vi har det för bekvämt, vi kan ändra oss, men tror ni att länder med kolkraftverk har råd?

Eller indien, eller Kina?

Melissa V
4

fast nu bor vi i sverige så vi kan ju börja med att uppmärksamma vårat land innan vi ger oss på kina ;)

Hur som helst, här släcks det allt, även mobilerna får dö ut. Fast brukar bli lite mer än en timme, himla mysigt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

deeremf
0

mitt poeng var att det spelar inte stor roll vad vi gör eftersom de största miljö"bovarna" inte kan ändra sig.

Eller ja USA kan ju, men räknar inte med det.

Zakaraa
1

#6 Okej :P

Jag brukar ofta glömma bort just earth hour men jag försöker vara miljösmart hela året om istället :P Förra året tror jag att jag satt och tittade på film eller något sådant under den timmen, osäker.

Melissa V
4

Man måste börja någonstans och bästa stället att börja är alltid med sig själv :)

deeremf
0

#11 gör jag redan ;) tog ett test, bevisat att jag producerar mindre än genomsnittet =D

Zakaraa
7

#12 Då kan du vara stolt :)
Det finns dock många som inte gör ett smack så det är därför Earth hour är så viktig. För att visa att Ingen kan göra Allt men Alla kan göra något. Det är själva principen som är det viktiga med denna händelse. Sedan om man väljer att delta med att släcka lampor osv under just denna timme eller försöka leva under denna princip är en annan sak :)

zickan
0

#13 bra skrivet

Zakaraa
1

Läste en väldigt bra insändare i Gefledagblad idag som är läsvärd Min granne släcker idag

zickan
0

Jag tycker det mest är mysigt att ha en timme med bara stearin ljus och kanske spela nått spel med en vänn eller ligga och mysa med djuren. Släppa datorn och elprylar en stund. För det är vad jag skall göra i kväll. Här åker alla lamport av, datorn står aldrig på standby. Den är ur pluggad ur eluttaget och undanstoppad om den inte används. 
Ikväll blir det bara stearin mys med grannen och djuren. 

Sedan har väl olika personer olika tankar om detta med earh hour. En del tror att de förändrar världen helt med en timmes sparande. En del kör det bara för att de tycker det är mysigt och en kul grej. 
En del tom kanske tänker sig lite för efter de läst om earth hour. Och sedan har man en del som är helt emot saken. Så det är väl upp till var och en om de vill vara med eller inte, hur de vill tro det hjälper tänkandet eller ej.

Wargmåne
3

#16 Håller med dig. Jag ska också släcka ikväll. Dels för att det är mysigt men också för miljöns skull. Men jag tänker alltid på miljön. Källsorterar och försöker spara på el & vatten. 1 timme/år är väldigt lite, och kanske inte gör så mycket förändring. Men det är alltid något. Folk borde dock alltid tänka på miljön, 365 dagar om året! :-)

zickan
2

Ja här källsorteras det också på det mesta. Har aldrig lampor på i rum jag inte är i, förutom fönsterlampan i köket för hundarnas skull.

Aldrig något på när jag inte är hemma. Energi lampor på det mesta där det inte är led. Datorn står aldrig på standby, den stängs av helt. Om tvn varit på nån gång så stängs den inte bara av på kontrollen. Uppväxt med att den skall stängas av på tvn eller dra ur sladden.

Brukar beställa komposterbara hundbajspåsar. En sak jag inte tagit mig i kragen och fixa är en Ej reklam tack, skyllt. Där måste det ju dra förbannat mycket papper i onödan.

Zakaraa
0

#18 fixar du en Ej reklam så kom ihåg att anmäla det till svensk direktreklam (eller om ni har annan reklamfirma där ni bor) annars ska reklamutdelarna lägga i din brevlåda i alla fall (vilket är helt sjukt..) det är infon vi fick när vi var reklamutdelare..

Mezzzanina
2

Jag ser detta som en symbolisk handling.Det får folk att tänka till lite.Det blir verkliget med hur mycket el vi använder i när man ser hela världen släcka ner. Sedan är det också en liten hälsning till världens ledare att folk visar symboliskt att man bryr sig.

Melissa V
2

Också noga med att släcka, stänga av allt och snåla. Plattor växte jag upp med att stänga av spisen innan maten stekt/kokat/tillagats klart (plattan/ugnen blir ju inte iskall på 2 sek så att bara gå på eftervärme gör mycket) Diska i balja och inte rinnande vatten, kör disk/tvätt ekologiskt och ekonomiskt inställt etc.

de lilla man kan göra gör man ju, många bäckar små…. Fast reklam är jag beroende av haha, råttorna behöver sitt papper, sen bara källsortera det efteråt.

zickan
0

#19 jasså. här får man med sig en nej tack reklam skyllt, när man flyttar in om man vill sätta upp. Men jag slarvade bort den, sedan missat sätta upp en egen. Satt upp en på jobbet och där kommer det aldrig reklam.

#21 ja reklam är relativt bra. men jag får för mycket. Räcker med 2 gratis tidningar som vlt delar ut gratis varje vecka. De strilmar jag upp i pappers strimlaren till råttor och möss. Räcker gott :-). Resten hamnar på återvinningen och sällan läst. Så jag måste ta tag i att skriva en lapp att jag inte vill ha.

Melissa V
0

#22 jag har motsatt problem, får för lite reklam 😃
Men använder de till skydda burbotten också, där de mesta går åt. Måste skaffa mig en strimlare jag också, börjar lessna att riva för hand.

zickan
0

#23 Då förstår jag att det går åt papper. Jag använder ikea boris, dörrmattor. Bara strimlar papper för att ha lite bo material som är kul att leka med

Melissa V
0

#24 ja de är ju mer miljömedvetet helt klart. Försökte med de men började lukta mycket (jag är överkänslig mot dofter) tyvärr.

Försöker ju tänka så miljövänligt de går till råttorna, men svårt när dom inte precis är så samarbetsvilliga 😃 Återanvänder gamla kläder till dom och allt men de blir ju ändå mycket skräp