Stora burtråden
Eftersom jag redan skapat ett par trådar med råd om burar så tänkte jag att vi kunde spara alla frågor om burar här kanske.. :P
Jag undrar nämligen om någon har erfarenhet eller har någon åsikt om DENNA bur för två råtthonor?
Alltså den buren som har måtten L 75 x B 38 x H 93 cm.
Putt
Du kommer nog inte få plats med så mycket inredning på grund av att den inte är så djup. plus att det inte är så mycket bur för pengarna. Fast jag är iofs inte så bra på att föreställa mig måtten i verkligheten. Men på zooplus.dk så får du en furet xl för 999 danska, plus 10 % rabatt om det är första gången du handlar där.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
zooplus.dk är förövrigt billigare än svenska zooplus, bara så du vet 
Jo jag vet att danska sidan är lite billigare än svenska :-) la upp den svenska för det kanske blir lite enklare att förstå, danska kan ju kanske vara lite knepigt hehe. Jo har funderat på en furet xl faktiskt..! ^^
Haha jo det är sant iofs, men jag brukar inte bry mig om texten, bara jag har en bild mått på buren och priset så är jag nöjd haha 
Jag har en furet xl, och kan säga att jag är supernöjd, värd varenda krona! :)
Putt!
Hej, jag skulle behöva lite tips och råd. Jag fyller snart år, och i år har jag ju mina bebisar, så jag ska önska mig en ny bur istället för festivalbiljett! jag sitter och väljer mellan dessa:
*Furet Tower
*Savic Suite Royal 95 Double
*Furet XL
och en som tydligen heter Essegi gnaverbur Virginia (vet inte om jag behövde skriva gnagarbur, men ja)
Det är den här: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/rottebur/255625#more
Är det någon här som har erfarenhet av den? Borde jag skaffa den?
#7 Jag skulle taget en tower framför Essegi bara för att få plats med saker som går att hänga i burtaket. :)
#8 Okej :D
Då står det nog mellan tower och suiten…..
#7 Jag skulle lätt välja Royal suiten. Har haft båda och jag tycker royalen är 100ggr bättre! Royal suiten är superlätt att städa och inreda eftersom man kommer fram överallt. När jag hade furet tower fick jag ont i ryggen när jag städade. Det är lättare att komma åt råttorna och jag det känns som jag får bättre kontakt med dom i Royalen. Den är snyggare enligt mig också. Att det finns galler i taket på båda våningsplanen vilket gör det enklare att inreda. Sen så kan man enkelt välja att bara ha ett våningsplan om man känner för det. Dessvärre kostar den ju mer.. Men om man har råd så tycker jag absolut att man ska välja Royal Suiten! :)
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
#10 Okej, ja, det låter ju verkligen som bra argument för att skaffa Suiten! 
Håller med #10. Haft ett par Ft. De går inte igenom dörrhålet in till toan, så man måste montera ned skiten för att spola av den. Vilket inte behövs med en rs, bara köra rakt in.
Ft går att styra upp så hela fronten öppnas, men ändå är det inte så lätt att nå i alla hörn. Rs är smalare och går att nå bättre. Rs hyllplanen som ingår. Går bra mycket snabbare att plocka ned och spola av än ferplast hyllorna i ft. Samt att hjulen på ft går lätt sönder.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#12 Min går igenom dörröppningarna. :) Man måste bara ha den åt "rätt håll". Dvs lucksidan framåt eller bakåt eftersom den inte är helt fyrkantigt.
Blir bara mer och mer sugen på en Rs! Den är så fin också, så verkar det som man kan ställa saker under den?? Är det även gratis frakt på zooplus.dk?
#14 Jag inhandlade mig nyss en RS och är supernöjd! Hade en Furet XL innan, och råttorna gillade verkligen att gnaga på botten på den. Ja man kan ställa saker under på RSen och det är gratis frakt efter en viss summa :)
Mina råttor har aldrig gnagt på botten/gallret på mina burar (har tre olika då jag ofta reser till min pojkvän och till mina föräldrar) (peppar peppar….) utan bara på sakerna de får 
Men jag funderade idag på att skaffa både Ft och Rs. Hur lätt är det att "koppla ihop" en Ft med en vanlig bur? Hur många dörrar finns det? För hos mina föräldrar har jag en relativt stor bur, som jag är nöjd med. Min pappa har även fixat hyllplanen med vattenfrånstötande trä och så från sitt jobb. men eftersom jag kommer vara där mycket i sommar vill jag ha så stort som möjligt. Kan man även ta av hjulen på båda burarna?
Har tittat jättemycket idag, och efter många om och men, så blir det nog en Ft ändå… För jag har kollat lite extra på måtten, och jag tror inte att Rs får plats, hur mycket jag än vill det :(
För jag antar att Rs är 95 Bred och 63 Djup?
Då är den tyvärr för bred för platsen där den ska stå… (om det inte är tvärt om, men jag tror inte det?
)
#17 Min RS mäter 93x63 cm (yttermått). Och då är det alltså bredden som är 93 cm, och djupet 63 cm.
#18 Okej, tack så mycket! 
Och så kom det en ny fråga….
Såg att många sa att råttbebisar kan komma mellan gallret på en Ft. hur stora råttbebisar pratar vi då? Skulle en 6-7 veckors råttbebis kunna komma emellan? vet att de är duktiga på att smita, men ja..
*putt* …
#21 Två av mina har bott i en FT sedan de var bebisar. De har inte rymt en enda gång. :)
#22 Phew… tack för svaret! 
Det handlar mest om hurpass stora ungarna är. Det kan vara väldigt olika, unge till unge, om de kommer igenom eller inte. Men jag skulle säga att en normalstor 6-7 veckors unge inte kommer igenom gallret på en FT :)
#24 Ja, iofs! tack :D
I fredags fyllde jag år och önskade mig en FT, som jag även fick! Grejen är att jag är hemma hos mina föräldrar i två veckor (där jag har en tillfällig bur som är väldigt stor. Min FT ska vara hos min farbror där jag går i skola m.m). Min farbror har nu tagit med sig buren hem, för han avr med och hälsade på här. Jag har borrismattor som underlag, och kommer ha tillgång att köpa några innan jag också åker tillbaks.
Min fråga är nu, hur många borrismattor behövs som underlag till en FT, behöver man klippa dem, hur många krävs då?
#26 Kolla upp storleken på burbottnarna och sedan måtten på IKEA's hemsida, så är det snabbt gjort att räkna ut hur många du behöver för att täcka botten. Jag har hört att de krymper ca. 5% vid tvätt. Hur många du vill ha beror väl på hur mycket du vill ha liggande i reserv. I och med att de kostar i princip ingenting kan du ju egentligen bara hamstra på dig en rejäl hög, de lär väl bli söndertuggade efterhand och behöva bytas ut.
jag brukade ha 3 i min furet XL.. så 6 stycken om du gör som jag, men dom överlappade varandra lite då, så att du vet :)
Tack för jättebra svar!