[OT] Creatures 2 - liv simulator
Har varit på GOG.com och köpt ett spel som jag spelade MASSOR när jag var yngre, nämligen creatures 2!
Det funkar så att man kläcker en varelse som heter Norns ur ett ägg, tar hand om det, och sedan kan man göra bäbisar som man vill :) låter väl enkelt?
Faktis inte… det finns saker djupare än vad dom söta norn ögonen visar, du måste ta hand om dem, se till att dom äter vad dom ska, lära dom prata… och fya dom om dom gör något dumt.
Tex, jag har en Norn som heter Horus. Han var söt osv, men han utvecklade en dum ovana att slå andra norns då jag inte sagt till honom att det var fel. Vilket gjorde det svårt att få honom att skaffa bäbisar med en annan Norn .
När man spelar mer och mer så får man se / veta vad viktigt det är med avel.. Om man parar norns som inte beter sig rätt eller blir sjuka, så kan man få riktiga nötter sedan. Hade tex en tjej norn som sov mycket, hennes avkomma fick 'sömn sjuka' och sov tills dom dog. ( det är mer invecklat än så men jag är inte nog bra på spelet så det var typ det jag fick ut av det ).
Det är riktigt skoj, man kan syssla med något som heter wolfing run. Då släpper man ut en mängd norns i sin värld som man låter göra precis vad man vill, och dom som dör… dom dör, och dom som överlever kan man använda för att avla på för dom har bättre tänkande på vad man inte ska göra ( som det är dumt att äta getingar… eller hoppa i havet)
Tipsar om detta, det kostar mindre än en 50 lapp att köpa och det ger en flera timmars lektid, där du kan experimentera med avel och att blanda in nya raser ( finns ettins och grendels, man kan 'korsa' dem med Norns om man vill )
Det finns en creatures 3 men tycker inte att det är lika fascinerande som 2:an, kort.. det är fult xD Men dom håller på men creatures 4 just nu men dom har inte släppt det ännu men det ser små kul ut. Ska bli free 2 play. Men vet inte hur det kommer göra med spelet, om man har tur så blir det inte som ett jätte stort facebook spel som man göra mini transaktioner i :/
Om nån börjar spela peta till mig, skulle vara kul att ha nån att byta djur med xD
Åh, vad exalterad jag blev nu!
Jag älskar C2! Så mycket. Skulle helst av allt bara skriva versaler i hela inlägget, för jag har aldrig pratat med någon som spelat det här spelet 😃
Jag tycker inte heller om trean lika mycket, tycker inte det ser lika fint ut och är lite tråkigt. Nornsen får inte lika mycket genetiska variationer och jag som älskar Wolfing runs tycker att det är kul att se hur de klarar sig och utvecklas…
Har än så länge ingen aning om vad jag tycker om C4, då det verkar påminna lite för mycket om trean för min smak. Sedan att de saknar svans…
Jay <3
Jag har alltid tyckt att det är kul :D vad som helst kan ju hända, en gång så fick jag en genetisk mutation så min norn föddes utan lungor ._.
spelar du fortfarande eller blir det ibland bara? xD
Jag har inte undersökt 3an allt för mycket, tyckte det såg tråkigt ut och kändes meh. Men funderar på ge det en chans nu bara för att se vad man kan göra, lite kul att man kan göra 'fällor' för grendels :)
Samma här, tycker dom ser ut som teletubbies? man kan ju som inte annat än att hoppas det blir bra iafl, det är ju massor med gamla spelare som reagerat på deras nydesign :P
tycker tjejen som gjort denna bild påpekar en hel del bra saker som skulle kunna ändras till det bättre ( även om exemplet inte är det bästa xD )
bilden i inlägg #0 påminner om en snäll gremlin eller nåt haha!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Skulle inte förvåna mig att det var inspirerat av den film serien!
Det var väldigt söta djur, och det verkar vara ett intressant spel. Kanske ska ta och pröva :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Gör det :) det är jätte kul ^^ om du börjar spela hör av dig så kan jag hjälpa dig med lite spel tillbehör osv :)
Jag har fått norns utan lungor, en som fick ont när han rörde sig och en som bara ville äta hissknappar.
Sedan kan det ske mutationer, så de får dubbla svansar och grejer. Älskar det ^^
Jag spelar ibland. Brukar ha någon gång per år då jag kör igång en rejäl wolfing run och ser hur det går.
När jag kommit upp i generation 20-28 brukar spelet börja krångla och jag förlorar allt pga av att jag inte längre kan starta spelet.
Då brukar frustrationen blir så stor att jag lägger det på is igen :p
Det kanske går bättre om du skaffar GOGs version? den är stabilare på nyare datorer, och man får ettan på köpet :)
enda som inte följer med, men är lätt att fixa… är nornconverter, som man använder om man vill ha C1 norns i tvåan.
Det kan vara värt att testa. Jag har alla originalspelen, som min syster köpte. Men det gör ju inget att ha dem en gång till om de fungerar bättre :)
Funkar gallant tycker jag ;3 mina gamla spel funkar inte alls på min nya dator :c
här har vi en bild jag gjorde för skoj skull xD
Aaaw, söta ^^
En sak jag hoppas är i fyran, är just att de ska ändra mer utseende. För tyvärr är det ju så i de tre första spelen, att de bara byter ut kroppsdelar och blandar på det viset.
Fortfarande ett fantastiskt spel, men finns ju alltid rum för förbättring 😛
(och för övrigt, Creatures Adventures nornsen är så fruktansvärt fula att jag knappt vet vad jag ska göra när jag ser dem xD)
Lite variation får man om man laddar ner nya raser, men det blir som du säger… bara kroppsdelar som byts ut och så kan dom få lite färg skiftningar. Dock fick jag nåt skumt, jag fick en grendel kropp på en norn utan att ha haft nån gene splice med grendels! det bara 'blev' på nåt skumt sätt.
allt efter tvåan tycker jag ser fult ut .-. och jag är tyvärr en som shoppar efter utseende xD
Jag känner mig bara orolig än så länge för C4, det känns som dom kommer förstöra så mycket. Friheten med att kunna skapa egna saker till spelet, kunna få spännande korsningar … och en massa mer :c
tyvärr finns det ju inga andra spel som är i stil med detta, iafl inte vad jag sett :C har bara hört ryktesväga att folk försöker skapa en fan variant.
Jag har också fått Grendel-delar på mina norns. Det har att göra med de olika gen-slotsen. När det sker en mutation, och en viss gens utseende inte finns så tar spelet en snarlik istället.
Då kan det hända att det blir en Grendel-look 😛
På samma sätt om en laddar hem olika raser, och sedan avinstallerar så kommer samma norn kunna ha helt andra färger eller utseenden.
Jag har inte heller sett något liknande tyvärr. Det närmaste är väl början av Spore, men det är inte samma sak ändå :/
Ah det förklarar det :3
Jo, uff.. känns som detta är något folk borde sätta in sig mer på, för det är ju hut ballt som helst :/ och vad man kan göra är ju nästan oändligt!
Ja verkligen!
Jag har länge undrat varför inte fler speltillverkare har försökt göra något liknande. Det fungerar ju för många olika grupper av människor och en behöver inte vara asbra på genetik för att ha kul.
En lite lustig sak som hände mig, var att jag en gång bestämde mig för att rädda alla honor om de väntade ägg och sedan låta dem dö när de inte längre var dräktiga.
Detta fick slutligen som konsekvens att alla honor började svälta ihjäl, för det hade skett någon slags mutation att de när de blev vuxna slutade äta men eftersom jag hela tiden räddade dem när de var dräktiga, så kunde de fortsätta lägga ägg.
Tills det inte fungerade längre 😛
Hanarna å andra sidan åt som de skulle och det fungerade finfint.
Har du sett sjöodjuret än förresten? 🙂
Snubben som gjorde spelet kanske har patent? -rycker på axlarna-
Han verkar ha ett nytt projekt nu som heter grendroids, men det ser inte så kul ut om jag ska vara ärlig ^^;
Hmm, det finns ju ' lay that damn egg!' COB som kan fixa det :)
Även så finns det ' eat food damnit!' och ' eat fruit! " tydligen är det en bugg då dom slutar äta för dom inte har nåt som säger att mat är bra - nåt sådant xP
sjöodjur?
Jag brukar istället ladda hem bättre norns. Finns gamla nedladdningar där en tjej ändrat i genetiken så att de inte slutar äta vid en viss tid 🙂
Nornsen är inte perfekta men lite smartare i alla fall. Canny Norns heter de, ser ut som vanliga norns i övrigt.
Ja, det finns ett sjöodjur i det mörka havet. Han kommer ut efter ungefär ett år och äter Zander fish.
ooh
jamen dom har jag hört om men aldrig fixat hem xD
coolt! men måste ändå starta om min värld då det krashar xP varje gång 2 ägg kläcks krashar spelet :/
har målat klart bilden nu xD var så många som ville ha den färglagd :3
Får man fråga vad detta har med råttor att göra?
#19 Visst :) Och svaret är inget, placerade den därför på OT ( offtopic ) där man får prata om andra saker än råttor :)
#20 Jaha :P
Här är de senaste nyheterna gällande nya nornsen. Ser riktigt bra ut måste jag säga!
Blev lite mer hoppfull igen!
Ååh, jag vill ju också spela detta nu. Creatures 4, kom ut nu, tack!
#22 jo jag såg det! har dem på min tumblr watch :) lär nog bli mass hysteri på creatures caves ( ett forum för fans )
C4 ute nu? ne, är det väl inte? o.o
Åh, jag blev också sugen nu! Någon som vet när C4 kommer? Eller är det kanske värt att köpa 2an? För trean verkade ju inte vara så bra?
Jag har kollat runt lite på c4, verkar som om den kommer år 2014 :/
C4 är ju under uppbyggnad, det verkar bli uppskjutet lite då och då
jag tycker c2 är roligast, men många säger man ska ge c3 en chans för det finns mer saker att göra :)
#24 What? Sa jag att det var ute…? Läs igen😃
#28 missade kommat xD
#29 Haha! Tur att det finns kommatecken här i världen ;)