Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 780 ggr
gneza
0

Avelshane sökes

Jag vet inte riktigt hur sånt här går till, men jag är väldigt intresserad av en hane att para någon av mina flickor med så småningom :) 

Tyvärr så var jag väldigt okunnig om råttor när jag skaffade mina tjejer, fick alltså ej någon information om dem av uppfödarna, inget födelsedatum eller så, inte heller om deras föräldrar, de var inte reggade i srs och hade ej stamtavla, men de är verkligen helt underbara och inga som helst sjukdomstecken eller tecken på agression har förekommit och de är nu 4-5 månader gamla. 

De är båda väldigt lugna, den ena sitter mest på axeln och knastrar eller kryper innanför tröjan och pussas, medan den andra är mer nyfiken på omgivning och springer omkring, väldigt smart så hon öppnar enkelt buren och rymmer :) 

Har absolut inga krav eller så på utseendet på råttan förutom åldern, minst 1 år, så länge han är frisk och har ett bra temperament.

Hur går det till om man vill para sin råtta? Betalar man för att "hyra" hanen, har ägaren till hanen också rätt till råttungar? 

Sedan så är det absolut inte bråttom med parning då tjejerna som sagt bara är ca 4-5 månader gamla :)

Är någon intresserad så pma mig gärna!

[rinrats]
3

Jag tycker att du borde läsa lite mer om avel innan du tar en kull. För det ja uppfattar det som i texten så har du inte haft råttor så speciellt länge och kan inte så mycket om dem än.

Varför vill du ta en kull på en hona som inte har stamtavla, du vet inte ens vilka föräldrarna var? 🤔

Vad jag vet så kommer man överens om en lånesumma eller få en unge från kullen då man lånar en hane. 🙂

Om du vill få bättre napp på en hane så borde du skriva lite mer om just den tjej du hade tänkt ta en kull på. Och hur hanen ska passa bra in till den slags parning du tänkt dig osv. 🙂

gneza
0

Grejen är den att jag vill testa en första kull på en av mina honor, och helst behålla alla ungar själv, då jag som sagt inte vet någonting om deras bakgrund.

Nu så kan jag i princip allt om råttor så det skulle inte vara något som helst problem för mig att ta en kull, det är jag helt säker på :)

Lamina
8

Nej… Nej, det finns inget som heter "jag kan allt om råttor". Bara att säga något sådant tyder på stor okunskap…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[rinrats]
0

#2 Aha okej. Då får jag lita på det du säger då ^^
Men som sagt, skriv lite mer vad det är för hona och hur hanen borde vara för att få en perfekt kombination :)

untiedtie
2

Eftersom de är såpass unga och det är dina första råttor, om jag fattat det rätt, så tycket jag att du ska fokusera på dem ett tag till. Uppmärksamhet kan det inte bli för mycket av!

Hur hade du tänkt när du skulle ha kvar hela kullen? Har du planerat att ha två flockar? Råttor kan få många ungar, ganska stor skillnad på att ha ett par och ett tiotal.

Men ja, det är ju upp till dig hur du gör.

[rinrats]
0

#5 Håller med dig där. Finns ju ingen stamtavla på dem, så hon har ingen koll alls vad dom råttorna kan bära på :/

#2 Men det är helt och hållet upp till dig vad du skall göra.

Zakaraa
12

Vad har du för syfte med kullen utöver att du "vill"?

Det är enormt mycket jobb bakom en kull. Jag ber dig Snälla läs på om råttor rent allmänt, lär dig genetik och skaffa kontakt med uppfödare innan du ens Tänker att ge dig in i avel.
Det är mycket jobb, ibland även mycket smärta och framför allt mycket kunskap som krävs och går åt.

Du säger att du kommer behålla alla ungarna själva. Är du beredd att hålla minst två olika flockar och en kull på omkring 14 individer? Du kommer alltså gå från två råttor till 16 på bara en månad och utan kunskap om hur avel ens går till (enligt din egen text)

Anledningen "jag vill" är ingen anledning alls. Det är bara en egoistisk handling som inte handlar om djurens bästa utan bara att mätta ens egna vilja. Så snälla, gör inte det misstag som så många nybörjare gör.

Ta hellre den här tiden att läsa på om allt och införskaffa dig en uppfödarråtta med känd bakgrund där du Vet vad det finns för risker.
Skapa kontakter, läs på, lär känna dina djur.

Du skriver att du i stort sett kan allt om råttor, det känns ganska omöjligt för mig. Man kan aldrig vara full-lärd, man lär sig alltid någonting nytt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

gneza
0

Mina råttor är helt underbara och det är just pga deras okända bakgrund som jag själv vill behålla råttorna och ej sälja de vidare. Att behålla flera råttor och olika kön vore knappast något problem för mig, 2-16, skulle klara av 30 råttor. Går ej i skola, arbetar inte, all tid spenderar jag åt mina djur :) 

Att jag vill ha en kull med någon av mina råttor är för att jag inte vill att någon av mina första 2 tjejer ska hinna dö och jag måste ersätta ena/de båda med helt nya okända råttor, utan att när någon av mina råttor försvinner så har jag deras ungar här, och det känns mer som en "familj" och trygghet än att behöva ersätta råttorna. 

#7 Ja, men då är jag väl självisk då. Självklart gör jag det för min egen skull, allt vi människor gör är för våran egen skull. Men jag gör det även för råttorna, jag vet att jag ger dem ett väldigt bra liv så jag förstår inte riktigt vad du menar med "Jag vill" :) 

Och jag vet mycket väl att de är unga än men som jag redan skrivit så har jag inte bråttom i överhuvudtaget.

gneza
0

#3 Jaha och varför gör det det? Jag kan inte allt om avel, men jag vet mycket väl hur man tar hand om råttor så jag förstår inte riktigt vad du försöker säga mig :)

Zakaraa
9

#8 Om du nu inte bryr dig om att det som finns bakom råttorna kan vara väldigt besvärligt så kan du väl lika gärna bege dig till en djuraffär och köpa en hane som har exakt lika okänd bakgrund som dina honor har. Det viktigaste är ju tydligen att de är "underbara"?

Har du tänkt någonting på sjukdom, temperament, flockegenskaper, färger (då det finns färger som kan ha dödlig utgång om man korsar.)
Eller går du endast på att de är underbara? Hade det varit en anledning till att para sina råttor hade varje människa i Sverige parat.

Du säger att du skulle kunna klara av 30 utan problem, du har Två råttor, det är enorm skillnad på två och trettio! Du kanske har Tid för dem men kommer du ha ekonomi för det?
Kommer du ha tillräckligt många burar för alla blivande individer? För jag hoppas du har koll på mått med burar när du säger att du ska behålla alla själv, om du nu, som du själv säger kan "allt" om råttor.
Har du ekonomi för det? Ingen skola, eller jobb vart får du pengar ifrån? Kommer du ha ekonomi för att ta alla individer till veterinären och betala för dem?

Jag har inte sett ett enda argument för varför denna kull skulle vara en bra idé. Enda anledningen som går att tyda är att du Vill ha bebisar efter dina råttor och det är inte någon riktig anledning i mina och många andras ögon.

Jag kan inte riktigt förstå varför du vill ta en kull på dessa råttor bara för att de är "underbara". Av din text att tyda har du aldrig introducerat dem med några andra. Tänk om de bär på grov aggressivitet? Eller kanske någon ärftlig sjukdom som visar sig på avkommorna? Barbering? Det är exakt därför vi alla i tråden avrått dig att avla på råttor med okänd bakgrund, du vet ingenting om vad som döljer sig där bakom.

I din första text har du inte ens berättat hur flickorna är temperamentsmässigt osv eller vad du söker i en hane för att matcha dem på bästa sätt.

Lamina
7

#9 Därför att om man kan något om nånting så vet man att man omöjligen kan kunna allt. Tror man sig kunna allt har man troligen inte lärt sig nånting, eftersom man uppenbarligen inte är öppen för att lära sig mer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

bankfack
10

Du kan ju mejla någon uppfödare, gärna någon som hållit på länge, så får du en mentor. Det är inte säkert att folk vill låna ut hanar men har du tur nappar någon. Det är många som är i karantän nu pga hantaviruset.

Det jag tycker att du bör vara medveten om är risken för att saker går fel, och vad du behöver förbereda dig på. En av mina honor dog under förlossningen i ett blodbad, ungarna dog också. En annan fick jag sitta uppe hela natten med och skedmata och hålla varm, skulden man känner som utsätter djuret för det är enorm. I min första kull föddes två ungar, den ena dog när mamman inte fick igång mjölkproduktionen, den andra stödmatade jag tills jag fick tag i en amma. Han var otroligt nära döden, helt galet att det gick. Honan var olycklig, ungen blev sjuk som vuxen, det var ingen fin historia.

Det här är sånt du måste förbereda dig på. Du får välja ut en av dem och överväga om det är värt att hon kan dö, ungarna kan dö, det kan hända att du får se dem sakta tyna bort eller att de dör i magen på henne och veterinärbesök blir aktuellt. 

Problemet är också att du inte vet hur tidigare generationer varit, om de haft lätta eller svåra förlossningar, om de är lättstressade under dräktighet och digivning osv.

Jag hade aldrig klarat mig utan erfarna uppfödare att ringa och grina i luren hos och få tips om vad jag ska göra, så jag rekommenderar att ta den vägen hellre än någon som bara råkar ha en hane. Men jag anser personligen inte att du behöver frälsa råttvärlden med dina ungar eller ha världens plan. Para om du nu vill para, men se till att du skapar så goda förutsättningar som möjligt för djuren. Tänk på att det finns råttungar där ute efter otroligt fina föräldradjur där du kan få reda på släkten långt tillbaka och verkligen lära känna. Det kan vara ett familjealternativ så gott som något.

gneza
2

#10 Jag förstår mig verkligen inte på sådana som dig, som sitter och lusläser allting och bara måste nedvärdera allt man skriver och vara så himla besserwisser. Bara för att detta är mina första råttor så är jag inte helt bäng i roten, jag vet självklart vad för mått på burar som behövs.

Min ekonomi behöver du inte lägga dig i, men jag har pengar så det räcker och blir över så det behöver du inte oroa dig över. Jag skaffar inte råttor om jag inte har råd med mat, burar och tillbehör. Jag är inte dum i huvudet. 

Det här handlar inte om huruvida jag bör eller inte bör avla på mina råttor, hittar jag ej någon som har lust att para så fine, då löser jag det på annat sätt.  Jag vill ha ungar från mina råttor, har ni problem med det så synd för er, men det finns ingenting ni kan göra. Jag älskar mina råttor mer än allt annat på denna jord och det finns ingenting ni säger som skulle kunna få mig att ändra på mig eller vilja ta en kull med någon annan råtttjej. Sorry men så är det :)

Zakaraa
3

#13 Jag har aldrig nedvärderat eller agerat som en besserwisser i något av mina inlägg. Endast argumenterat varför det är en dum idé, har du uppfattat det på annat sätt kan jag inte göra så mycket åt det. Jag skulle uppskatta om du slutade läsa in dina känslor i min text och kalla mig för besserwisser.

Om du inte tänker bry dig om var folk säger varför frågar du då på ett öppet forum? Det är väl självklart att du kommer få motsvar när det inte finns något argument för varför det är en bra idé. Nästan alla som svarat har haft kull och vet vilket jobb det är och det är för ditt och dina råttors egna bästa som vi avråder. Vi vill råttornas bästa, inget annat.

gneza
0

#12 Ja, det du skriver om förekommande komplikationer har jag funderat mycket på. Det är ju inte 100% säkert att jag tar en kull, men gör jag det så blir det med någon av mina tjejer, det är det enda som är säkert.

Självklart så är jag rädd för komplikationerna och vad som kan hända, och jag behöver tänka och fundera mycket innan jag bestämmer mig. Blir det av så hoppas jag verkligen att jag får tag på någon erfaren uppfödare att kunna tala med, men här på iFokus ställer nog ingen upp, är väl alldeles för korkad för att någon i överhuvudtaget skulle klara av att ta i mig med tång :)

Zolah
8

Nu tycker jag att vi ska tänka på tonen i tråden, åsikter har lagts fram om vad man tycker om parningen och allt däremellan. Låt oss stanna där och inte gå in på personangrepp eller lägga ord i varandras munnar.

gneza, jag personligen tycker du ska ta i akt vad folk säger här. Många har varit med länge när det kommer till avel, och det värsta som kan hända är då problem som inte syns dyker upp när ungarna börjar växa. Jag tror också det kan bli svårt att få nån hanne från någon här med sådana få kunskaper bakom dom råttor du vill para, för om du vill vara extra säker på att det ska gå rätt så måste du få tag på en bra hanne. ( fysiskt och mentalt ) , dom få jag vet gjort sådana parningar har diskuterat med flera och 'värderat' råttan med okänd bakgrund innan dom ens bestämt sig för en kull.

Grodan
0

Om du har en Graphitebärande hona har jag hanar till förfogande. 😃😉❤️

Ja, om vi bortser Hantavirusrisk förstås… Jag har ännu inte blivit hysterisk för det… Jag tror inte att jag har det… men det återstår ju att se…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[rinrats]
4

Det var mycket att läsa, jag var inte med här mot slutet så ^^
Men iallafall så säger jag som dem flesta sagt, berätta mer om dina råttor och vad för hane som skulle passa bäst till just din hona. Att läsa på avel och genetik vore inte helt dumt. Du kanske även skulle haft lite bättre förklaring till varför du vill ha kullen, inte jag vill bara ha och att dom är söta. Det räcker inte heller med att man vill ha ungar efter råttan, vill ha familjen kvar osv. Tror inte det tänkandet kommer så långt när man vill låna en hane bland uppfödare. Så formulera om lite där och tänk igenom lite varför dom borde avlas på osv. Hoppas jag förklarade det bra, jag är ju inte så duktig på det 😂

Sedan ett tag kändes det precis som om du inte brydde dig om dina råttor. Det var liksom att du ska ha ungar oavsett komplikationer som dyker upp. Och jag har sett en del på rif, en del som har suttit med sin hona i flera timmar, Blodbad och snart är honan avliden. Och det är verkligen hemskt att bli tvungen att gå igenom något sådant. 😭

Jag älskar mina råttor jätte mycket. Risk finns det alltid när man tar en kull. Men för många uppfödare så avlar vi på fina individer som är friska, flocksmarta, lugna, problemfria osv. Vi jobbar alla hårt för att ge folk en rikig vän för livet, tillgiven och med lång livslängd. Jag har en massa tankar i huvudet, men på denna tid på dygnet finner jag inte dom orden. Det jag försöker säga är att uppfödare riskerar för att ge framtidens råttor.

Om vi säger såhär då, zooråttan är ofta känd som grossistavlad därav alla sjukdomar och problem uppkommer som vanligt.

Vi uppfödare försöker bidra med bra råttor, med förlängd livslängd och förstärker imunförsvaret samt försöker minska på alla problem som idag är rätt vanligt hos en råtta.

Jag känner att jag kan sitta och skriva en hel bok här. Vilket jag inte ska göra. Men tänk igenom, ha kontakt med uppfödare osv. Att ta en kull är inget man bara gör för skojs skull.

Inget av detta är ett påhopp av något slag, bara mina tankar som också kanske är värt att tänka på? 🙂

Jag hoppas jag formularede ganska bra i texten med tanke på att jag är trött, och kanske inte borde skriva nu egentligen. Men jag kände mig manad iallafall.

Godnatt alla 😴

Gahich
2

Vill bara dela med mig lite av mina erfarenheter av att para en råtta utan någon som helst info om dennes bakgrund :) Jag har en jättefin blue hona här hemma som kommer från en djuraffär, världens finaste råtta. Jättelugn i temperamentet och funkar super i flocken. Jag fick hem en ny råttunge för snart en vecka sen och hon var bättre på att acceptera ungen en mina andra råttor som kommer från uppfödare. Även tidigare introducering har gått jättebra. När jag fick hem henne till mig förra våren var hon dräktig och fick en massa supersöta ungar. Hon var en kanonmamma. Förlossningen gick jättebra, jag fick hålla på med bebisarna från dag 1 utan problem, hon tog jättebra hand om ungarna. Jag fixade med nya egna familjer åt alla ungar och allt såg ut att sluta lyckligt, men så blev det inte. Trots att gin som hon heter är världens finaste och underbaraste råtta vart flera av hennes ungar raka motsatsen. Flera stycken har visat aggressivitet mot både råttor och människor och har fått avlivas, några klarar inte av att bo i stora flockar eller att bytaflock och introduceras till en ny familj. En unge dog helt utan Förvarning, låg död i buren en dag bara några månader gammal. Så bara för att en råtta är underbar kan det finnas mycket i bagaget som man gärna inte vill ge några fler råttor. Jag träffade även hanen som gin parades med och han var också hur snäll som helst. Jag tänker inte argumentera för om du ska ta en kull eller inte för det bestämmer du helst själv. Men här har du ett exempel på vad som kan hända… Mitt tips är att om du så gärna vill ha råttungar och ta hand om en kull är att köpa en hona från en uppfödare som du sedan kan använda i avel. Eller agera foderhem åt en hona och att du pratar ihop dig med uppfödaren om att du gärna tar hand om kullen hemma hos dig. :)

MetalMii
2

Varför hör du inte av dig till tjejernas uppfödare och tar reda på mer om dem ?

Det är viktigt att känna till bakgrunden så du inte dubblar på samma fel.

Gahich
2

Kom på en till sak! Om de är så att du vill ha fler råttor från samma "kött och blod", varför inte köpa en eller några fler ungar från samma uppfödare? Då får du ju ungar från samma linje:)

ceccie
1

Jag håller med gahich . Det är mycket som kan gå fel med råttor med okänd bakgrund. Det var min calippo som dog knall fall. Man kan få jättebra råttor med okänd härstamning , men det kan bli en massa skit också. Det är inget man vet . Jag har gjort parningar med zoo hanar som gett mycket dominans i kullarna . Det var mitt misstag, som jag inte vill göra om. Den linjen finns inte kvar. Dom blev lång livade men agressiva . Idag skulle jag inte ens ha gjort dom parningarna. Man lär sig på dena hårda vägen.

DollyBolly
0

Det känns osäkert om du vet vad det kan bli för jobb och ansvar med 14-19 ungar hemma. Det är otroligt svårt att behålla det antalet om du inte har rätt burar eller kunskapen, det är inte bara att skaffa dom för att du vill pröva att avla på dina råttor utan bakrund. 

Men åter igen så är det dina råttor och dina val.🤦‍♂️

ceccie
2

Jag har haft tur med mina kullar hitills . Till förra torsdagen då min amber hona fick sin efterlänktade kull på 18 st. Det gick snett så det blev bara 7 kvar. Dom lever och växer och det är jag glad över. Men vilken pers det blev. Komplikationer som jag inte klarat om jag inte har fött upp min första kull 95. Skaffa en mentor som du kan vända dig till.