Kräftor
Snabb fråga: kan jag ge (lite av, inte allt, då skulle lukten nog aldrig gå ur)renset som blir kvar efter dagens enmanskräftkalas till pälsbollarna? Eller måste jag dela med mig av det goda köttet?
Har för mig att det var någon här som gav dem renset, och mina kräk äter ju gärna räkhuvudet med resten av räkan, men tänkte att jag kunde fråga innan jag testar i alla fall. Och ja, det är sjukt inte säsong för kräftor, men mina päron bestämde sig för att skämma bort mig för en gångs skull, och jag tog den.
💣
Jag har en gång lagt in en hel kräfta (dock ska man se till att de inte innehåller det salta spadet som de kommer i, så att koka i rent vatten kan vara en bra idé)
Men ofta är huvudet det godaste, i alla fall när det kommer till räkor så det är nog samma med kräftor, var så länge sedan jag gav så minns inte exakt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
jadå, mina älskar det så de får det när det är sessong.
Då ska jag definitivt skölja rent ett antal kroppar och klor att ge dem, så får vi hoppas att de blir glada. Lite lyx såhär ibland förtjänar de ju, småskitarna.
💣
#3 om du är snål (mot råttorna) kan du koka en jättegod kräftsoppa på renset också :D (det uppskattar råttorna nog också iof, hehe)
Mja, snålandet handlade mer om att det är ganska lite mat på en kräfta till att börja med och då ger jag hellre råttorna det jag inte äter, eftersom jag läst någonstans på den här sidan om någon som gav sina råttor det som blir över (dvs huvuden och dylikt).
Tack för tipset. x) Vi får se om jag har tid att koka soppa. x)
💣
Hehe menade mer att om du ville använda upp absolut allt på kräftan och vara taskig mot råttorna (därav "snål") så kan man koka soppa men då får ju inte råttorna någonting att gnaga på :)
Vill bara förvarna att det luktar apa när man kokar soppa/buljong på kräftskal. När mamma och pappa gjorde det så luktade det så illa i huset att jag inte kunde vara kvar haha.
Sen vet jag ju inte om de gjorde något fel, men bara en varning haha 😉
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#7 Oj jasså? :O
Då var det nog någonting som gick lite snett för det ska inte lukta illa (men sedan kanske vi även har olika uppfattningar på vad "Illa" är :P) Kanske olika typer av soppa också, den vi gör brukar lukta helt vanlig fisk/skaldjurssoppa så det beror väl lite på vad man har i också :)
#6 Jag har bara tre råttor, och jag tror knappast de behöver nära ett halvkilos rens att busa i, så det hade varit rens över till soppkok, men jag bestämde mig för att jag var för lat för att koka kräftbuljong.
Det visade sig att kräftrens inte var någon höjdare enligt mina grabbar, så nästa gång får jag väl skala kräftor åt dem med. Lika kräsna som matte, är de, pälsbollarna.
💣