Vincent är borta!! :S
Min hane Vincent är försvunnen! Jag lämnade luckan till buren öppen så att mina två hanar skulle få springa lite löst. Jag har gjort det flera gånger förut och dem håller sig alltid i närheten av buren eller mig. Under tiden satt jag i rummet vid datorn och lirade ett spel. När jag skulle samla in dem var det bara Zack som dök upp.
Och han kom som vanligt springandes fram till fötterna på mig. Men ingen Vincent har letat runt i hela rummet men kan inte hitta honom!
Det finns inga hål i väggen men jag upptäckte att det finns en öppning bakom öppnaspisen som leder till någon form a ventilationsrör (Antar att det är luft intaget. Vet inte om det leder ut till kylan. :S
Som det ser ut nu så lär jag inte elda på ett tag, inte heller kan jag släppa ut fler råttor i rummet. Och jag kan inte åtgärda öppningen om Vincent är där inne någonstans. Har ni något förslag på hur jag kan locka fram Vincent om han fortfarande är i huset? Jag har lagt en skål med mat på golvet i alla fall.
Jag tycker att jag borde höra prassel eller så om han var i närheten :S
Nu har han varit borta i några timmar fruktar det värsta :S
Hoppas han bara hittat någon mysig vrå och ligger och sover så han kommer fram när han blir hungrig.
Sånt här får inte hända! Panik
Tips och råd är värt guld just nu
Jag vet att det finns andra trådar om råttor som har försvunnit, kan vara en idé att titta i dem. Några små tips:
- Lägg ut mjöl utanför det misstänkta hålet, så ser du ifall han smugit sig ut och ätit när du inte sett.
- Sätt ut en skål vatten också.
- Extra doftande smaskig mat, som t ex ägg, leverpastej, lax, frukt.
- Ett litet hus/kartong med mjuk, varm bädd en liten bit från hålet, så kanske han byter gömställe och går att komma åt.
- Dämpa belysningen.
- Undvik jobbiga och/eller höga ljud (vet inte ifall du har högtalare till datorspelet eller kör med hörlurar), råttor har väldigt känslig hörsel och kan försöka komma undan.
Okej! tack :) Jag ska göra allt det där!
#3 Inga problem, hoppas att du hittar honom snart! :) Jag har själv suttit i liknande situationer några gånger, när råttorna spårlöst har försvunnit. Jag har dock inga håligheter i väggarna de kan komma in i, utan de har helt enkelt kamouflerat sig väldigt bra eller dykt upp från ingenstans just när jag har varit nära att få ett nervsammanbrott. ;)
*tass* har inga övriga tips än Sara FE gav, håller tummarna!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hur går det?
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
När vi var på landet rymde min råttkille. Pappa åkte och köpte en råttfälla på granngården ( som en gallerbur där råttan går ner och inte kommer ut igen ) där vi la in mat och dagen efter satt lillkillen där 😃
Var ute med mina råttor en gång sen rymde ena råttan under bastun och jag satt och försökte få ut henne från 9 till 4 på natten sen var jag tvungen att ge upp..
men efter 3 veckor hittade vi henne utanför vår altan sittandes och gnaga på en fisk vi hade fiskat upp!
hoppas du hittar llillen!
En gång försvann min systers hamster spårlöst och hade förmådligen gått in under grunden (det huset hade många små gömställen som den kunde krypa in i, dessutom hade vi en katt..). Vi trodde inte hon skulle komma tillbaka , MEN efter typ en vecka så hittade mamma henne i pannrummet på andra sidan huset, levande! :) Jag tycker du gör # Jag hoppas verkligen han kommmer fram snart!
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#2 tips och letar och ser.
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Hej och tack för era svar, Han har inte kommit fram än :(
Stannade hemma från skolan idag bara för att leta efter honom tror att paniken har lagt sig lite men är ändå orolig liksom.
Jag har skruvat upp ventilationen från utanför huset och lyst in med ficklampa men han var inte där. Det var dessutom omöjlig att se om han gått i snön då det har snöat flera cm idag.. Jag hoppas att han är kvar i huset om kommer fram. Har åtgärdat öppningen eftersom han inte är i röret.
Jag hoppas verkligen han kommer fram snart.