öroninflammation
Jag har skrivit innan om min ena råttas öroninflammation, och tänkte ge er lite uppdatering. förhoppningsvis blir detta sista tråden om hans öroninflammation.
http://rattor.ifokus.se/discussions/4ef786af88f47202d6029e1e-problem-med-oroninflammation
I lördags blev jag riktigt orolig för max, eftersom han hade en strimma blod från örat nerför kinden när jag kollade till dem på morgonen. Jag tvättade hans öra lite försiktigt runt om. och mejlade fågelkliniken. Fick tid till idag och vi har nyss varit där.
Jag berättade hela situationen att han hade öroninflammation när jag fick honom, då han var ca 1 år, och att han har fått örondroppar flera gånger som har hjälpt men inte tagit bort det helt. sedan dess har jag avvaktat eftersom veterinären sa att det antagligen skulle försvinna av sig själv snart. Berättade om blodet och att han har rosslat en del på senaste tiden också.
Hon kollade lungorna och till min lättnad var det inte rossel, utan antagligen vätska i nosen eller iaf högre upp i luftrören. Hon kollade örat, reagerade på hur pass mycket vätska det var där, rensade lite och konstaterade att hans trumhinna har spräckt, vilket jag hade varit orolig för.
Han fick även beröm för att han var så lätt att undersöka, att undersöka öron brukar tydligen vara jättesvårt, men Max tog det lugnt. (han är väl van, och har insett att det känns bättre efteråt då jag kollar hans öra regelbundet. ) :)
Med oss hem fick vi baytril (vilket jag hade bett om från början av den första veterinären), som han ska få 2ggr/dag i tio dagar.
Önska oss lycka till! förhoppningsvis slipper han den jäkla öroninflammationen snart! 
Håller tummarna! :)
Vi håller tassar och tummar här hemma också!! :)
Aww, min lilla otursfågel… 
När jag försökte ge medicinen nu ikväll så höll han på och streta emot, rätt som det är så halkar han ner från stolen, inget högt fall så det är ingen fara så. Men när jag plockar upp honom visar det sig att han antagligen fastnat med klon i min byxa eller liknande strax innan han föll, så den nästan slets av, dvs hängde bara kvar pyttelite. Hela klon. Jag satt och gosade med honom en lång stund, fick honom lugn, han visade dock att han hade ont. Fick i honom medicinen och gick sedan för att tvätta klon, då trillade den av, Max pep till och var allmänt ynklig. Sedan gosade vi en stund till, då råkade jag plötsligt nudda tassen igen, max pep till och drog till sig klon, men låg fortfarande halft i min hand för att bli klappad. Han är så lugn och trygg och underbar! Det är svårt att tro att han var aggressiv, rädd och bet mig när han kom hit. Fastän det var jag som tränade bort det, han är som en helt ny råtta!
Fast jag såg väl från början att det fanns en underbar individ bakom all den där rädslan och osäkerheten 
Än så länge ser jag inga större förändringar av medicinen, tycker mig märka att han inte rosslar lika mycket längre, men det kan lika bra vara önsketänkande, dessutom har jag varit borta nästan hela dagen… 
Imorgon ska jag städa buren så hans klo kan läka fint och jag ska fixa koksaltlösning att skölja örat med :)

Jag fick inte baytril eller ngn antibiotika alls trots att jag bad att få det. Fick örondroppar istället och sen sprack trumhinnan på min lilla tjej och dagen efter fanns bara ett alternativ kvar eftersom hon även hade svårt att andas…Kan inte låta bli att tänka att OM jag hade fått antibiotika direkt så hade hon kanske fått vara med lite längre :( Men jag hoppas det gick bra för grabben din :)
#4 åh, vad synd :/
Nej, tyvärr, det blev bättre av antibiotikan, men så tror jag att inflammationen blev inkapslad istället och det blev en böld som tryckte på strupen och käken :( Dagen innan jag hade tid till veterinären så dog han, och jag var i london 😕
Tänker att jag skulle ha gått till cecilia trädgårdh redan från början, eller i alla fall tidigt. så till alla andra som har en råtta med öroninflammation; ta det på allvar! Gå till en kunnig veterinär så snabbt som möjligt för att få hjälp, det är otroligt smärtsamt för råttan :(