Nu får vi tipsa mig!
Stången skulle jag ha kvar. Bara linda in den i något tjot rep :P
#3 jaa smart de kan man ju göra :)
Kul med såna här projekt! :D
Den första och viktigaste regeln med burar i trä är att lacka, lacka och lacka lite till för att det ska bli vatten och kiss tåligt och så att det blir svarare att gnaga hål.
jaa jag hade tänkt det! 🙂
men var finns det att köpa billigt men bra lackfärg?? 🙂
Ska allt va som en stor bur eller flera burar i ett?
Om man föder upp så skulle man kunna dela vänster sida så du har ett plan för varje kön och barnkammare på höger sida. Om det är så stort som det ser ut.
jaa det skulle vara perfekt, hade planer för uppfödning lite längre fram men nu har det blivit ändringar..
ska få en valp lite senare så jag måste minska med alla mina 11 råttor förutom två hade jag tänkt behålla.
Så jag tänkte att alla honor (6 stycken) får bo här så länge tills det är dags. Sen får Alice & Charlie dom två honorna bo i det stora palatset själva.. 🙂
Om den hade varit min, hade jag nog behållit delen där man kan hänga kappor för att ha råttsaker i. Men det är mest för att spara utrymme och kunna placera upp krokar :)
Till sektionerna med hyllor skulle jag göra vissa med hål som går rakt ner och sedan fixa så dom får klättra 'rakt upp' så dom får träna lite på så vis och andra ställen med ramper ( dom som är längre ner, så när/om man får gammel råttor så har dom lätt att komma upp )
ev. på nått ställe göra ett hål stort nog för en större skål i kanske rostfritt stål så man kan sätta dit grävar jord eller ett badkar :)
*drömma*
#9 å vilket bra tips! det sista med det stora hålet och sätta in en skål så dom får gräva lite var verkligen nått ja ska lägga en tanke på! ;D
jag har många gånger suttit och fantiserat hur jag skulle vilja ha ett bord med en ¨råttpark' där dom skulle få springa runt :) Men det kommer nog inte hända snart iafl ^^;
Du kan ju också se om du kan fixa fästen för att spänna upp rep, det är ju lite bättre för om du fäster ett rep permanent kan du ju inte rengöra den om det blir mycket kissig osv :)
#10 jaa smart! nu gav du mig igen en super idé! :) det ska jag verkligen göra så det inte luktar så mycket piss :)
#6 Jag vet inte. Haha Bauhause kanske?
Kanske
hmm, har du någonsin sett hyllplan osv man sätter in i 'expedit' hyllor? ( dom stora rektangulära hyllorna med flera 'fack' i? )
Du kan ju prova göra nåt liknande på din så du kan 'möblera' om rummen lite till, att möblera om ofta i buren stimulerar råttorna rätt bra :) har läst att det är rent rekomenderat att göra det en gång i veckan? men jag minns inte var jag hittade den infon :/
#13 vilken lack typ äre man kan köpa där då? :)
#14 ja, vart tänkt du att jag skulle göra sånna 'fack'? :)
jo jag har också hört att det är bra att möblera om då och då
Det jag hade tyckt va klurigast skulle nog vara att bygga den främre delen som man ser in genom. Du vill förmodligen att det inte ska se förjävligt ut. Sen bör det va lättåtkomligt både för pyssel och städning. hmm…
kolla i dom gamla byggartrådarna om vad dom har fått för tips om lack? det ska ju helst vara nåt som du kan ha i munnen utan att det blir giftigt.
I dom mindre hyllorna, så då är det ju bara dra ur dem och torka av dem vid städning och ommöblering :)
tror du inte att det skulle vara lättast att göra ungefär som kaninhus/hönshus med en dörr med galler på ?
#17 Lättast kanske, Men inte snyggast ;)
ja okej får göra det :)
jaa precis, det var så jag tänkte göra typ, men vet dock inte hur jag ska bygga en sån dörr :p
Allt beror på hur man gör ;) har sett jättefina dörrar folk har gjort :)
Du kan testa såga i dom dörrar du har? då kan du även såga så att det blir en annan form om det är något du tycker ser snygt ut? och sedan fästa gallret på andra sidan.
eller så kan du göra en ram av plank och häfta fast
finns en del lösningar man kan prova på, handlar mest om vad man har tillgång till för material och hur händig man är :)
om man inte har något emot att rengöra glas kan man ju skaffa plexiglas skiva och göra en dörr av, men då måste man fundera ut bra ventilations lösningar.
Jag skulle nog sätta en liten ytterkant på varje plan så att inget ramlar ut när jag öppnar. Och så skulle jag göra en glasdörr med hasp-lås för varje plan men lämna lite utrymme för ventilation ovanför varje glasdörr.
Det skulle kunna bli snyggt och praktiskt.
Fast det är ju dyrare och mer jobb såklart.
jaa det får inte heller vara för dyrt för ja e en liten fattiglapp :)
men som Zolah säger en vanlig burdörr med nät på kan bli rätt så snyggt bara man gör det bra och ordentligt, så jag ska nog satsa på att göra nått sånt och se hur det blir.
Hade också på att skaffa en ytterkant på varje plan så att inte allt fall ut ^^

#23 tack så mycket! :)
hur gjorde du dörrarn vad det jätte svårt?:) lackade du innuti garderoben först? isf med vilken lack?:)
#24 Dörrarna får du ju öppna upp med en sticksåg. Först borra ett hål i mitten eftersom du inte kan börja i kanten. Sen får man såga till den biten du vill ha galler i :)
jaha okej! tur att du sa att man sku börja i mitten för ja skulle ha börja på kanten direkt :p
#26 Rent teoretiskt så kan du börja i kanten och sen "laga" med lim/skruv.
Men det blir inte lika snyggt.
Fast det är fortfarande ett alternativ om du inte har sticksåg
jaha okej, men jag tror nog att vi har en sticksåg nånstans så de kommer nog gå bra :)