Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1249 ggr
[holypinata]
0

Bur hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis fått hem min bur, nu undrar jag om det är så att botten är för liten för 3 råttor? Höjden är i alla fall 101 cm! Alla mått: L: 54 B: 46 H: 101

[holypinata]
0

Den var tillåten för 4 råttisar:-) Men som sagt har 3 nu så dom lär nog trivas. Maaaasor att klättra på!

Zolah
0

:) nice

eftersom jag inte ser några hyllor så kan det vara bra att ha en del hängmattor där, så om dom råkar falla efter bus så landar dom mjukt :3 

Lycka till :D och skicka bilder sedan, för jag blev nyfiken på hur den ser ut inredd :3

[holypinata]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja precis! :-) Gjorde en naturbaserad inredning och det vart kalas! Hittade också på en egen hyllplan!:) Vart jätte bra! Här har du en bild på hur det blev. :-)

Charlott_
0

#4 Dom kanske kan bo i den ett tag men inte så länge tycker jag.. Även om den är tillåter för 4 så tycker jag den ser för liten ut för 4 st ^^

[holypinata]
0

Aa vi ska testa ett tag så får vi se! Har nog hanarna där i sen i stället. Dom kommer bara vara två så det blir nog rätt lagom. :)

Charlott_
0

#6 Okej. Hanar blir ju större än honor så bur bör bytas med tiden :)

Men du får posta bilder sen så vi får se dom sötisarna! :D Jag har själv 2 hanar å dem är helt underbara!

chade
1

#7 varför skulle den behöva bytas senare? Om den är laglig för 4 råttor och hon bara ska ha två hanar i den så finns det ju gott om plats för dom två i den buren. Tycker inte den ser för liten ut om man jämför med råttan som sitter i hängmattan.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Charlott_
1

#8 Dom är ju så bebisar. Hanar kommer bli nästan 1 kg. Den ser så smal å liten ut.  Burräknaren tycker jag inte är så rättvis med vissa burar med antal råttor. En tjej hade ju in bur som enligt räknare fick plats 6 men enligt hon så får de bara plats 4 och det är samma med min. Den är det 6-8 råttor men skulle aldrig ha de för det får INTE plats. Helt sjuk endå.. Men fårstår du mitt tänk??

chade
1

#9 Nu slängde jag in måtten på burräknaren, och den är laglig för 4 råttor, den är även rekommenderad för 4 råttor. Rekommendationen brukar ju alltid vara mindre än det lagliga antalet. Jag tycker det är en helt ok bur om de får komma ut varje dag.

jag förstår absolut hur du tänker, och jag kan hålla med om att den visar lite knasigt ibland. Men den buren på bilden är ju en meter hög, så det är rätt mycket plats på den ledden vilket gör att jag tycker att den är  helt okej :)

Charlott_
0

#10 Hur vet du att dom visar mindre råttor än vad dom egentligen är lagligt?

Zolah
0

Den är helt ok för två hanar, även om dom växer.

Och om dom väger 1kg lär dom ju antingen vara monster råttor eller feta, en hanne brukar väga mellan 500 och 800 gram. Plus att dom kan vara på 'olika' platser när dom behöver vara själva vilket hon har fixat genom att sätta dit möjligheter till hängmattor etc.

chade
0

#11 Det är inte alltid så, men med vissa burar är det så.
Om jag fattat det rätt så är det råttmänniskor som skapat den sidan och sagt sitt om vad dom tycker vissa mått passar för si och så många råttor :)

Zolah
0

ratpower är skapat av privat personer som har haft råttor, dom räknar ut efter vad dom anser är bra och sedan efter L80 som ska vara efter 'lagliga' mått vilket är det allra minsta .

(har för mig att det är så, eller så var det minsta lagliga för att föda upp  tror doch det inte är det senare)

[holypinata]
1

Därför har jag bara 3 råttor i buren. Men Nu har jag redan bytt eftersom dom var vana vid sin enorma bur. Tror det är bra att ha kvar dom i den buren som dom vant sig vid. Så i nya buren får grabbarna som sagt flytta in när dom kommer :)

Mina tjejor är ganska små i kroppen. Visserligen är två av dom ungefär 2 månader. Men min äldsta är inte så stor hon heller så tror dom skulle vänja sig o trivas men ingen idé att fibbla med det nu när dom gillar sin stora fina bur :)

Vette tusan vad jag tänkte med att sätta dom i den…Men då vet man ju det :) 

Intressant det ni skriver. Och jag tror nog i alla fall att måtten för buren (med tanke på att den är rätt smal) är för liten för 3 råttor. Så blir nog lagom med 2!