Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4887 ggr
vapensyster
0

Pris, kastrering?

Hej! har försökt prata med de flesta vetrinärerna här om kring om vad en kastrering skulle kosta, men får inget direkt svar.

Så, vad har det kostat för er?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Lancia
0

Runt tusenlappen. 880:-på ena stället jag brukar gå till, 1200:- på andra. Bör tilläggas att dessa kliniker ligger i medelstora städer, dvs Norrköping & Linköping. Säkert billigare på mindre orter och vice versa.

Zolah
0

hmm, här skulle det gå på 500 enligt min pojkvän

Zakaraa
0

Kastreringen som utfördes på mina hanar, som dog pga feldosering,  gick på 900kr (har jag för mig) och då var det för BÅDA hanarna.

Så ska du kastrera var noga med att det sker med GAS och absolut inte spruta, det är alldeles för riskfullt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

vapensyster
0

#3, har hört om spruta förr. Men tack för tanken! :)

Stephanie
0

#3 Jag undrar om dom skämdes när dom tog betalt för två kastreringar som båda ledde till döden… 😮

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zakaraa
0

#5 Nej inte ett dugg vad man kunde höra av deras röster när vi pratade på telefon.

Väldigt OT men för att man ska förstå händelseloppet.
Pojkarna kastrerades och fick stå kvar hos veterinären i ungefär en timme sedan skickades vi hem utan att veterinären ens kollade till dem. Väl hemma (efter ungefär 40min resande) så upptäckte jag att de inte var särskilt pigga alls och inom 10min från det dog de.
De fick mycket insomningsmedel så jag tvivlar på att det fick tillräckligt med uppvakningsmedel. Så helt enkelt feldosering.

Vi ringde upp veterinären och berättade, det var knappt så de ens beklagade att de hände. Utan det vara enda de egentligen sa var "det är alltid en risk".
Denna person anses som en råttkunnig veterinär och det hade aldrig riktigt framgått att det var med spruta inte gas.

vapensyster
0

#6 Usch! Är alltid en risk? När det hände båda pojkarna var det ju feldosering.

Zakaraa
0

#7 Precis min tanke, han gav dem medlet två gånger om jag inte minns helt fel dessutom för att det inte tog direkt! (jag har förträngd det en del..)

Sorry för OT, menar så klart inte att skrämma upp dig. Det är alltid en risk även med gas men det här var ren feldosering och missar av både mig och veterinär (på det plan att de inte kollades tillräckligt innan vi åkte iväg..)

vapensyster
0

Så lätt skrämd är jag allt inte! :) känns bara bättre att vara väl medveten om riskerna.

Stephanie
0

#9 Och framförallt vara medveten om vikten av gas istället för spruta 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

madden_79
0

Fick betala 990 kronor för att kastrera min hane förra veckan 🙂

RåttanElin
0

#11 hur gick det då?

Mvh RåttanElin Skämtar