Utställning?!
Hejssvejs Jag vill gärna ställa ut mina råttor! Men jag har lite frågor! En av mina råttor har mycoplasma, kan hon vara mad endå?! En har pälsslaget velveten* får man avdrag då?! Hur reggar man dom i srs? Övriga grejor jag behöver tänka på, förutom att tvätta råttan/svansen noga!! Glada hälsningar// Lova
Tror du inte får ha med sjuka råttor öht, även om det är " bara " myco. Om du går på SRS hemsida kan du läsa om hur man reggar råttor och om kommande utställningar :)
Ok, tack
Det är väl bara råttor med stamtavla som får vara med på utställningar, eller får bra djuraffärsråttor också vara med?
#3 Taget från Svenska Råttsällskapet, under Utställningar - Bestämmelser - Allmänna:
Medlemskap i SRS och att alla råttor måste vara SRS-registrerade, alternativt under registrering sista anmälningsdag är obligatoriskt och gäller om inget annat anges.
Man kan registrera vilken råtta som helst, stammen spelar ingen roll. :)
Okej, för det skulle vara kul att ställa ut någon gång… Jag funderade inte på det så mycket eftersom jag trott att råttorna behövde ha stamtavlor…
Det gör du rätt i. :) Är du medlem? I sådana fall är det bara att surfa in på hemsidan under Medlem - reg.tamråtta och följa punkterna.
#6 Nej jag är tyvärr inte medlem (än 🙂)
Jag ska kika lite mer på det där… tack för hjälpen 😃
Att registrera sin råtta
Behöver inte vara en råtta med stamtavla :) Så länge Du är medlem i SRS får du regga vilken råtta du vill :)
Att tänka på inför en utställning
Som svar på din sista fråga :)
Ang. Velveten, det hårlaget är inte registrerat inom SRS så skulle du regga din råtta skulle du behöva göra det som Rex och du kommer då få kommentaren att din råtta är en dålig rex så ja man kan säga att det blir avdrag just eftersom velveten inte finns här.
Mycoplasmasjuk råtta, inga sjuka djur får tas in på utställningsområdet oavsett vad det är för sjukdom. Detta för att inte sprida sjukdomar och ohyra.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#8 Om råttan har lite porfyrin runt nosen eller ögonen, måste man kolla upp det innan då? Alltså att de varken nyser eller visar andra symptom på någon sjukdom, men bara har jättelite porfyrin runt nosen ibland..
#9 Porfyrin är ofta ett sjukdomstecken så ja råttan måste vara frisk för att få vara med. Ibland fuskas det lite på Friskkontrollen men en sjuk råtta Ska inte släppas in pga smittorisken.
Och porfyrin runt nosen kommer även ge nedslag eftersom råttan inte är ren :)
#10 Jättebra, tack!
Kan man ta med sig alla sina råttor, men bara ställa ut en? (Jag har tre just nu, och vill ju inte direkt lämna två hemma 😕)
#11 vist kan man det, dock så kan det vara en onödig stress att utsätta dem för resan. Och skulle någon av dem uppvisa sjukdomstecken så ska inte någon av råttorna i samma transportbur släppas in.
All denna info ska finnas på SRS's hemsida har jag för mig :)
#12 Då ska jag kolla mer där. Bra svar har jag fått iallafall 🙂