Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4325 ggr
Mallan_98
0

Nattdjur

Tamråttor eller Råttor huvudtaget är väl nattdjur?

Kan man vänja om dem så de sover på natten och är vakna på dagen?

Isåfall hur gör man? Kan man hålla på med dem på dagen då?

Har hört att råttor kan dö av att man håller på att väcka dem! stämmer det? Iallfall dö tidigare, att man förkortar deras livslängd.

dorkey
0

Nej, de kan inte dö. Så där kan du andas ut! Men att få dem att "vända" helt och håller på dygnet.. Både ja och nej. Det går att få dem mer aktiva på dagarna om man underhåller dem väldigt mycket under en lång period. Men precis som vi människor så mår vi som bäst att vara vakna under våran "egen" tidsrytm.

Du får försöka! Helt enkelt. De kommer bli mer aktiva med tiden under dagarna eftersom det är då det händer saker. Men de kommer fortfarande leka och hålla på under nätterna, hur mycket man än försöker.. :-)

Mallan_98
1

Okejj tack :) Känner mig hemsk som väcker dem men vill hinna hålla på med dem någon gång. På nätterna sover ju jag :)

dorkey
1

Det behöver du inte vara! Lek och gosa på du… ;-)

Cederin
0

Råttor sover större delen av dygnet, har hört 18 timmar någonstans. Och jag tror att det stämmer på mina iallafall! När luckorna öppnas är de ute och far några timmar oavsett tid på dygnet, annars så ligger de mest i hängmattorna och sover med undantag för matpaus. Jag har iallafall inte haft problem med att de inte vill vara ute på dagen, de tar tillfället i akt när friheten erbjuds :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Mallan_98
0

Köpte de igår så ….. Vi börjar känna varann :) Vad använder ni för "skydd" så de inte springer överallt? Jag är tvungen att jaga dem! De vill aldrig in i buren igen :( Tips?

Cederin
0

Jag låter mina bli vana vid mig först och ha någon form av kontakt med mig när jag kallar på dem innan jag släpper dem i lägenheten. Sen får de gärna växa till sig liite så de inte kommer bort lika lätt, haha. I början är det bara soffan/sängen som gäller här.

Medarbetare på Naglar och Hår

Mallan_98
0

Läste att de först ska bekanta sig med omgivningen och springa på golvet, men försöker få mer kontakt med dem. Vilket inte funkar super bra! Men en som heter Miranda är väldigt puss glad och lite bitsk. Ska man markera om dem biter /nafsar på en? Hur kan man lära dem inkallning? De är ca. 18v.

Apootie
0

Phew, vad skönt att läsa här. Mina pojkar sover jättemycket, förutom mat och drickpauser. Trodde nästan de var hängiga eller nåt (de är jättebusiga utanför buren… och under nätterna är det rena race-banan där i), skönt att höra om att de "ska" sova så mycket.

Mallan_98
0

haha okejj :) som oss mig då! tror jag var upp 5 gånger i natt av att de välte hus , matskålar , toan och slängde sig mot gallret. 

Men på dagarna sover de bara.

Apootie
0

#9 Hahahaha låter precis som hos mig!!

Och så bus-piper de!

Mina sover tills jag släckt lampan och ska sova…

UrchinFamiljen
0

Mina första råttor hade samma sovtider som mig. De sov på natten och var mer vaken på kvällen när jag var hemma (sov säkert på dagen med ^^). Så det går att få dem att vara vaken när du är, det gick iallafall med mig och mina råttor. De vande sig helt enkelt, när jag inte var vaken var det inge roligt att va uppe så då sov de. ;)

Fast ibland kunde de såklart vara uppe och busa! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

untiedtie
0

#7 Tänkte tillägga lite kort att sålänge de inte bits hårt är det inte ett konstigt eller dåligt beteende. Inte hundra, men de är så de undersöker och hälsar. Ryck inte undan handen sålänge de inte bits hårt. Och om det gör det finns det flera trådar som tar upp det!

Osmos
0

Jag tycker faktiskt inte att det känns rätt att hålla på att väcka råttorna på dagarna för att medvetet vända deras dygnsrytm. De är ju nattdjur och mår nog bäst om de får välja själva när de vill sova. I varje fall mina råttor är pigga både på morgonen och kvällen, så då får de komma ut. Men det är klart att det inte är någon fara om råttan är vaken på dagen någon gång ibland, eller om den vaknar av sig själv på dagarna. :)

Mallan_98
0

Okejj. Mamma säger att jag borde försöka få de att sova på natten och vara mer vakna på dagen då de stör oss när vi ska sova.

dorkey
0

#14 Tyvärr så är de nattdjur och kan inte sova hela natten. Precis som att du inte kan sova hela dagen och bara vara vaken på natten, året om, hela tiden. De är inte byggda på det viset. Ni får helt enkelt ställa buren i ett annat rum under natten, så att ni inte störs av dem.

Zakaraa
1

#14 Om de stör er när i försöker sova så kanske inte råttor, eller andra nattdjur, är det optimala djuret för din familj?
Den bästa lösningen för er tror jag skulle vara att ställa in råttorna i ett annat rum under natten om de stör er.

I övrigt så vänjer man sig, jag kunde knappt somna förut men nu sover jag som en stock och jag har råttorna inne i mitt rum. Så man vänjer sig ganska snabbt med ljuden de har för sig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dorkey
1

Inget djur är 'optimalt' när man försöker sova.. :) Det enklaste är att bara ställa dem i ett annat rum som sagt! När jag bodde i min lilla etta fick jag ställa in dem på toaletten, annars blev jag galen.

Zakaraa
0

#17 för mig är råttorna det optimala djuret oavsett stund då jag inte störs av deras ljud. Det var det jag syftade på. Har man svårt för att sova med ljud omkring sig så är nattdjur inte optimalt.

dorkey
1

#18 Vilken tur du har! :) Men nu handlar det om TS, hennes redan befintliga råttor och hennes problem med ljud om nätterna, inte att råttor inte är optimala för hennes familj. Det finns inga problem, bara lösningar! 😉

Zakaraa
0

#19 Svarade bara på din kommentar som jag finner felaktig :P That's it.
Har man problem med djuren bör man ju fundera om det djuret är det bästa för en själv för stunden, precis som jag skrev i min kommentar du svarade på. Jag gav lösningar precis som du, sedan var det ju du som svarade på min kommentar. Ingenting att behöva starta en diskussion över liksom 🤫

zickan
2

Du har redan fått massa svar. Men slänger in hur det är hos mig och grannen. För vi är verkligen som dag och natt. Samma är våra djur. 

Han kliver upp runt 5 på morgonen, fixar med djuren. Sover oftast runt 23-00 däromkring.

Jag börjar 9 eller 16. oftast seg ur sängen. stressar runt och ser så alla har mat, vatten. rusar till jobbet. sedan sitter jag uppe halva nätterna och håller på med just råttor osv. 

När nu grannen skulle ta hand om mina råttor när jag var bortrest. Så var det stendött tidigt på morgonen här hemma när han skulle mata dom. han puttade verkligen på dom och de var mest - vafan vill du vi sover. och när de fick mat den tiden på dygnet så tog det lång tid att reagera på att det var mat. 

men när man kommer hem runt 16. eller 23 så hänger de på gallret för de vet att det är mat tid. aktiva som tusan fram till runt 03, då sover dom igen.

När jag matade grannens djur på mina råttors mat tider. dvs jag gick förbi honom på väg hem från jobbet runt 23. hans råttor sov för natten och gick inte ens ned för att äta när jag fyllde på med massa god mat. de bara blängde lite på mig. De är alltid vakna tidigt på morgonen och vana att få komma ut en stund då.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mallan_98
0

Hej! Tack för alla svar :) Vi ställer in dem i ett annat rum nu när vi sover.