Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1488 ggr
ziriluna
0

Är hon dubbelrex?

Hej!

Jag är nybliven och lycklig råttägare till mina första råttor någonsin. Det är två honor som uppges vara syskon, de kommer från en djuraffär. Inte det bästa alternativet, jag vet, men tyvärr kunde jag inte hitta några aktiva uppfödare häromkring. De verkar dock väldigt nyfikan och trevliga trots att de nog är sparsamt hanterade… :)

Nu till frågan: Ena råttan är släthårig och svartvit (black hooded tror jag det kallas). Den andra är "vanlig" brun (agouti kanske?). De sa att hon, den bruna, periodvis kan tappa pälsen och bli fläckvis naken, för att sedan få tillbaka den. Hon har dessutom lockiga morrhår. Har läst lite om rex och dubbelrex, och undrar om hon kan vara just dubbelrex? Just nu har hon dock full päls (känns visserligen lite "tunnare" är den andra råttans). Kan de växla mellan full päls och fläckvis naken?

Tacksam för svar!

Cimsan
0

Kan inte svara på din fråga. Men tänkte kolla så du är säker på att det är två honor eftersom dom kommer från affär.

Har ju läst om många som fått en tjej och en kille…. :/

Men det låter som att du har någorlunda koll på råttor? Iallafall deras teckningar och färger :P Men kan aldrig vara fel att extra kolla :)

Men kul med råttor ^^

ziriluna
0

Kan tillägga att hon på affären sa att de kom från en seriös uppfödare, och att denne uppgett att det finns både rex, släta och nakna i släkten :)

Zolah
1

Dubbelrex / Rex

Jag skulle tippa på dubbelrex, för mina rexade tappar inte mycket päls.

Sedan ska man alltid ta det med lite 'salt' det man får veta från djuraffärer :) om dom kom från en seriös uppfödare, fick du veta namnet på den personen då?

Får för mig att affärer säger saker för att få det att låta bättre så man blir mer sugen på köpa, men jag blir alltid lika misstänksam när dom aldrig nämner några namn.

ziriluna
0

Jag har tänkt lite på det där angående kön, vill ju inte helt plötsligt ha 10 till i buren… :) Men de ska ha bott tillsammans sedan de kom dit, och de är nu ca 3 månader gamla. Vet inte hur tidigt de kan få ungar?

dorkey
4

Och sedan skulle en seriös uppfödare inte sälja till djuraffärer.
Där de inte kan hålla koll på sina linjer. Det är ingen riktig uppfödare, that's a moneymaker.

Zolah
0

dom är könsmogna redan vid 5 veckor, därför är det så viktigt att dela på honor och hanar vid den åldern :)

Men kolla om dom har pungar osv, kan kolla efter en sida som hade en rätt bra guide om könen

ziriluna
0

#3 Okej :)

Självklart tar jag det med en ganska stor nypa salt, eftersom det inte finns några som helst papper/riktiga uppgifter kring dem :) Men det var vad de uppgav, sedan kan man ju aldrig veta… Var dock mycket mer oseriös på annan affär och visste ingenting, medan denna pratade om stamtavlor/färger/hårlag osv, så verkade ändå lite mer åt det seriösa hållet.

Hade helst köpt av uppfödare med riktiga papper och uppgifter, men nu blev det som det blev. Det verkar dock hur goa och sociala som helst trots att de inte ens känner mig, så det känns i alla fall lovande :)

ziriluna
0

#6 Då får jag hoppas att det stämmer att de bott tillsammans hela tiden, för har det inte kommit ungar än så borde det ju vara två av samma, haha :) Ska googla vidare och se om jag hittar någon bra information kring detta…

ziriluna
0

#5 Det förstår jag givetvis, och med "seriös" menar jag inte riktiga, registrerade uppfödare, men att de på affären åtminstone fått vissa uppgifter kring råttornas ursprung osv, och inte bara beställt in vad som helst från någon massuppföding med noll koll, som det verkade göra på ett annat ställe där jag hörde mig för. De kunde inte ens säga om det fanns råttor att ta hem eller ej…

Men återigen, detta är bara vad säljaren uppgav, jag har ju ingen aning om hurvida allt är sant eller inte. 

Jag är den som hellre tar det mesta med en nypa salt, istället för att tro blint på allting. Men detta är ju allt jag nu vet om mina små tjejer, så jag måste helt enkelt utgå ifrån att det förhoppningsvis ligger lite sanning i det :)

ziriluna
2

#9 Tack! Det syntes ju rätt tydligt, så är nu 99% säker på att mina är honor bägge två! :)

Stephanie
0

Lägg gärna upp bilder på dom! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ziriluna
1

#12 Bilder kommer så fort jag lyckas fånga dem på bild. De vill inte så gärna sitta still och posera så blir mest bara suddiga streck, eller en stor suddig nos, haha :)

Zolah
1

mat / godis är ens bästa vän när det kommer till kort ;)

Stephanie
0

Och bra ljus! 😛

Apootie
3

Jag har faktiskt en liten poser-råtta hemma som sitter still några sekunder när kameran kommer fram… (Sorry för OT…)

ziriluna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilder på de små djuren :) Här Ziri…

ziriluna
0

Och så Luna :) Nu kanske någon också kan se vilken färg hon är? Enligt de bilder jag sett liknar hon agouti, men jag vet inte? :)

Zakaraa
1

#18 I mina ögon är hon absolut ingen dubbelrex, Jag tycker inte ens att hon ser ut att vara rex… förutom möjligtvis på morrhåren. Men pälsen ser inte ut som rexpäls i mina ögon. Du har inga andra bilder där man ser hennes päls bättre?

Färgen ser ut som en Cinnamon, hon påminner väldigt mycket om min cinnamon rex tjej :)

Har du sett springhjul i buren? I så fall bör du ta ut den då den kan skada råttornas ryggar och svans eftersom de böjs i en onaturlig vinkel :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

vapensyster
0

#19 Om man kollar noga ser man att det inte går att springa i, utan verkligen sitter fast så :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Zakaraa
0

#20 jag tycker det ser ut som ett normalt springhjul, oavsett hur mycket jag än tittar på det. Men det hör ju inte riktigt till saken utan bara en uppmaning till TS.

ziriluna
0

#19 Ok, tack för svar! :) Ska försöka fixa lite fler, bättre bilder. Tycker också hennes päls verkar "vanlig" i övrigt, och just nu är hon ju som sagt inte naken..

Cinnamon, hade jag inte alls hört förut, men kanske är det då! :)

Jag vet att de inta ska ha hamsterhjul, så det sitter fast i burväggen som en "hylla" bara, kan alltså inte snurra :) De bor nämligen för tillfället i en lite mindre bur där det inte ryms så mkt hyllor/inredning så hulet som följde med buren fick bli en liten provisorisk lösning. Buren är givetvis bara en tillfällig lösning för en kort period, fram till dess att jag får hem en större bur! :)

ziriluna
1

Hjulet sitter fast med buntband runt den blå pinnen fast i gallret :)

Zakaraa
0

#22 Att hon tappar päls kan bero på att det är ett pälsbyte, beroende på åldern, men hon är absolut inte en dubbelrex i mina ögon :)

Cinnamon är en väldigt fin gulaktig färg, det är precis som Agouti en tickad variant :) Du kan se bler bilder i "vanliga råttfrågor" och sedan "varianter" där finns det bildtrådar.

Okej sitter det fast så gör det ingenting, såg ut som en vanligt hjul så därför uppmanade jag :)

#23 som sagt, läs gärna det jag skrev i #21. En uppmaning inget annat, så nu behöver det inte bli mer OT tycker jag :P

ziriluna
0

Här är en annan bild, där det syns att pälsen fläckvis är lite tunnare på ryggen… Hon ser även ut att ha lite tunnare päls på huvudet, kring ögonen. Men läste nyss om barbering, kanske kan bero på det?

Zakaraa
0

#25 Ja det kan vara barbering men då brukar det vara riktigt kala fläckar inte tunna. Så håll lite koll, blir hon kal så är det med största sannolikhet barbering.

Färgen ser ut som en konstig Agouti på den bilden så ang just färgen skulle det vara bra med en bild i dagsljus utan blixt :)

Måste säga att jag älskar den rosa bursbotten, haha.

Fjordell
0

Hon ser ut som en helt vanlig rex🙂 Dock en "dålig" sådan.

ziriluna
0

#26 Hmm..får hålla koll! Jag vet ju som sagt inte hur hon ser ut när hon tappar, men enligt hon på affären så var hon nästan helt naken när hon kom dit, sedan fick hon päls, tappade fläckvis, fick tillbaka osv.. Får helt enkelt avvakta och se vad som händer framöver så jag får mig en egen uppfattning :)

Ska försöka fota henne i dagsljus imorgon. Hon verkade inte ha något emot att komma i famnen en kort stund idag, så kanske kan ta ut henne lite imorgon och försöka fota :) (Har än så länge mest pratat/klappat inne i buren, tills de känner sig trygga med mig och nya hemmet…)

Zakaraa
0

#28 Ta den tid som behövs, det är ju inte så extremt viktigt att få reda på färgen i just denna sekund (eller? 🙂) Så det är ju absolut ingen brådska, det finns alltid folk här på RiF som kan hjälpa till när tiden är inne. Så brådska inte med tryggheten bara för en bilds skull :)

Apootie
0

Frågar här eftersom tråden är aktiv… Hoppas inte det stör Trådskaparen, isåfall ber jag om ursäkt..

Vad menar man med att råttan tappar sin bebispäls? Hur ser man/känner man det?

Stephanie
0

#30 Bebispälsen är en mycket mjukare typ av päls som alla (?) djurungar får. Ofta när de byter från den pälsen till "vuxenpälsen" så kan de se lite tilltufsade ut och i vissa fall även bli lite tunnhåriga/kala på vissa ställen. 🙂

Zakaraa
0

#30 en råtta genomgår två pälsbyten, en när den är bebis och en när den är i tonåren. De byter päls helt enkelt, de går från den superlena och mjuka bebispälsen till den pälsen de har när de är vuxna.
Vissa bebisar kan se Hemska ut, de ser riktigt skabbiga ut, framför allt vissa rexbebisar blir extremt nakna fläckvis innan deras vuxen/tonårspäls kommer :)

Hoppas det svarar på din fråga :)

Apootie
0

Tack för svaren. Vid vilken ålder ungefär byter de igen?

För mina äldre hanar (ca 5,5 månad) blev jättesträva ett tag, men nu är de lena igen…

ziriluna
1

#29 Nejdå, är absolut ingen panik :) Vi skyndar långsamt, men hon verkar faktiskt ganska nöjd i mitt sällskap trots att hon är ny, så förhoppningsvis kan jag smygfota henne lite medan hon undersöker ;)

Zakaraa
0

#33 det första pälsbytet är omkring 5 veckor, så vissa bebisar kan som sagt se hemskt skabbiga ut när man får hem dem :P Jag vet en väninna som hade så otroligt söt.skabbiga bebisar vid leveransåldern pga pälsbytet :) När de byter tonårspälsen är jag dock osäker på.

#34 Toppen :)

Apootie
0

#35 Okej, tack! Alla mina bebisar har varit fullt påpälsade (haha) så jag har inte riktigt märkt att de bytt päls.. Bara att det har blivit mycket hår i buren..