Överviktig råtta
Hur är det lättast att få ner en råtta som är i övervikt?
Jag förstår att det handlar mycket om foderintag.. men grejen är att fodret har bestått av typ samma sak sen han föddes och har hållt sig på jämnvikt efter det.
Den består av hundfoder(axess) och AXA havregryn blandning.
Sedan får dem lite smått å gott efter vad som finns hemma. Men försöker undvika kolhydrater så som pasta, ost å sånt. Ger dem mest köttfärs eller kött av annat slag. Samt grönsaker.
Grejen är att hans bror blev sjuk och kunde inte ta intaget av hårtfoder.. så var tvungen att köra på barnmat i 3dagar.. och när vi återbesökte veterinären på måndagen så fick vi veta att han inte hade haft något i magen.. fast jag tyckte mig se honom stå där å smaska.
Så alltså har denna tjockisen fått i sig all barnmat själv.. där med viktuppgången.. Så hur ska jag göra nu? Går det bara att avvakta å så försvinner de där extra gramen? Eller vad?
Han vägde runt 700g innan hans kompis blev sjuk.. nu väger han 770g. Och är riktigt knubbig.
Ibland när han försöker hoppa upp i röret så slutar det med att han ramlar på rygg istället för att han rullar ner .. Ganska komiskt.. men alltså det är ju inge vidare bra.
Mvh. Sanne & Djuren
Utöver tjockis magen så är han rätt stor i kroppen i övrigt. Alltså han kunde väga så där runt 650-700g utan att se ohälsosam ut. Enligt mig.. men jag kanske har fel?
Mvh. Sanne & Djuren
Tror man ser bäst själv ifall ens bebis är överviktig eller ej eftersom det är väldigt individuellt hur mycket den bör väga.
Men se till att aktivera honom mycket. Lek med honom. Finns ju t.ex. sådanna där fjädervippor de brukar tycka om att leka med ^^,
#2 Jo men det är därför jag säger att han är överviktig och jag behöver mer tips på hur jag ska få ner honom, eftersom jag tror att det kan bli en hälsofara snart :/
Jo har funderat på att köpa en sådan nästa gång jag besöker djurmagazinet (som är typ stup i kvart)
Mvh. Sanne & Djuren

Börja med att stryka hundfodret och blanda eget Torrfoder alt köp färdig pelletsfri blandning.
Torrfodret kan man lägga i små skålar och hänga upp så dom måste klättra för att nå det.
Även hängmattor och övrig inredning sätts lite högre upp men se till att du har skyddsnät om buren är väldigt hög så han inte kan ramla och göra sig illa.
#4 Vilka färdiga blandningar är bra isåfall? Vet ju att många kan innehålla sämre produkter.
Mvh. Sanne & Djuren
jag köper aldrig några färdiga blandningar då innehållsförteckningen ändå inte alltid stämmer!
*föreslår oxå att du placerar mat och sovplatser lite över markplan så de måste klättra lite
*skippa även hundfodret
*tappa gärna upp lite vatten och låt honom simma om han tycker om det
*aktivering och lekar är alltid extra bra i sånna här situationer =)
kolla innehållsförteckningen på det du köper! undvik stora mängder kolhydrater och fett =)
hoppas det löser sig snart och att ni har roligt tsm!
#8 Jo men den har jag alltid kört med :) tar typ halva hundfoder och halvagryn. Men då ska jag försöka minska ner på hundfodret.. och köpa lite mer nyttigheter :)
Mvh. Sanne & Djuren

Nu har jag mååånga råttor så jag köper säckar med benelux pelletsfri hamsterblandning, Sen slänger jag i lite havregryn, okokta makaroner och annat som finns i skafferiet.
Grodans blandning är jätterbra annars.
• 4 delar hel havre
• 4 delar hel vete
• 4 delar kornkross
• 3 delar torkade örter från JR Farm
• 1 del solrosfrö
• 1 del linfrö
• 1 del hackade mandlar
• 1 del pumpafrö
• 1 del oskalad sesamfrö
• 1 del hel bovete
• 1 del hirs
• 1 del vetegroddar
När det gäller fröna så ta ytterst några och uteslut mandlarna. Tillsätt havrekli istället.