Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1720 ggr
[jojjos98]
2013-03-08 20:44
1

varböld

Hej!

Min systers råtta har en varböld på högra kind vad är det bästa sättet att klämma den nu har den börjat spricka?
vad ska man tvätta med?
hur långtid tar läketiden?
hur vet man när man har klämt ut allt?

gör det ont på råttan när man ska klämma den?
 är väldigt tacksam för snabba svar

Mapel
2013-03-08 21:10
0

Är du helt säker på att det är en varböld och inte en knöl? 

Om det är en varböld bör du tvätta med något desinficerande, finns sårtvätt och liknande för djur, går säkert att köpa på apoteket på djuravdelningen, tror annars att man kan använda den som man har till människor. Finns jätte bra sårservetter som är väldigt lätta att använda och oftast inte svider så mycket. 

Kan även tänka mig att man skulle kunna ha på något efteråt, men vet inte riktigt. På hästar och även andra djur(?) kan man ha något som heter jodopax men vet inte om detta fungerar på råttor, så använd inte om du inte VET att det är ok. 

När jag har varit med om varbölder på andra djur, som kommit från sår och liknande så har veterinären sagt att man måste hålla såret öppet så att det läker inifrån och ut och inte läker ihop på ytan så att bakterierna stäng in och bildar mer var. Jag misstänker att det även gäller för råttor. Troligtvis kommer det ta ett tag. 

Det kommer med största sannolikhet att göra ont då det troligtvis är infekterat och ganska ömt, även att hålla såret öppet kan göra ont. Men jag är väldigt skeptisk till att ni ska göra detta själva, men det kanske går, jag vet inte. 

Jag hoppas att fler kan svara då jag inte alls är helt hundra på att detta är bra, men jag önskar er all lycka till! :)

wintermynta
2013-03-08 21:47
1

Jag skulle inte klämma en varböld i ansiktet . Ett bra knep är i stället att tvätta med barnängen tvål och ljummet vatten.

Tezzniko
2013-03-09 23:24
0

Min råtta fick en finne som veterinären kallade det under armen, och den var på väg att spricka och när jag tog runt den sprack den och det kom ut mycket var och det blev ett ordentligt hål. Tvättade med klorhexidin( apoteket) och smlrjde med en salva jag fick från veterinären och det läkte på undet en vecka. Vill dock påpeka att jag inte klämde hårt på bölden utan när jag kände på den så sprack den direkt! Tror du skall ringa och rådfråga en veterinär innan du börjar klämma allt för mycket, speciellt när det är i ansiktetz Lycka till :-)

Sathalie
2013-03-10 15:48
0

Jo, Jodopax funkar fint på råttor. Använd mycket hellre det än vanlig sårtvätt då det sistnämnda kan vara skadligt.

[Sara FE]
2013-03-10 15:51
2

#4 Den vanliga sårtvätten som finns på apoteket, ACO Sårtvätt, är helt vanlig koksaltslösning. Det vill säga inte alls skadlig.

Osmos
2013-03-10 16:32
0

Jag tycker absolut inte att ni ska försöka klämma på knölen, om det är en böld kommer den till slut att spricka av sig själv, men det kan ju vara någonting annat som en tumör eller så. Om råttan verkar besvärad, äter dåligt eller reagerar när ni tar på knölen tycker jag att ni ska ta den till en veterinär.

Om det är en varböld som spricker av sig själv så gäller det bara att hålla rent, vanligt vatten och lite mild tvål fungerar bra. Om man vill använda någonting desinficerande tycker jag att väteperoxid eller klorhexidin är bra, bägge finns på apotek. Jodopax ska man vara försiktig med, det dödar inte bara bakterierna utan även den friska vävnaden vilket gör att sår läker sämre.

Sathalie
2013-03-10 16:53
0

#5 Ja det funkar ju såklart. Dock är det lätt och billigt att göra själv istället för att köpa :)

Nasse.Basse
2013-03-10 21:27
0

Hur har det gått för h*n ?? :)

Med vänlig hälsning, Maria

[jojjos98]
2013-03-12 22:51
1

Han mår bra nu vi bada han så de mesta av varet har åkt ut hon klämde lite men nu är den nästan helt borta :)

Nasse.Basse
2013-03-13 07:58
0

Så bra! :)❤

Med vänlig hälsning, Maria

deeremf
2013-03-13 10:10
0

använde koksalt då smulan fick en sådan en på halsen, gick helt fint och han blev helt återställd på några dagar.