Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 789 ggr
vapensyster
0

konstiga sår.

Har en hane som är ensam då han inte funkar med andra råttor och blir väldigt aggressiv. Iaf. Han har varit väldigt konstig senaste. Har ej kunnat ta i honom, han har bara legat i buren och sovit. Knapp dricker något. Och nu för första gången på 1 och en halv vecka villr han upp. Betedde sig konstigt även utanför buren. Så jag tog en närmare tit på han. Och precis nedanför kinden har han massa konstiga sår. Det finns inget vasst i buren och han gillar inte att vara lös förutom när det är på mig. Så där kan han inte ha skadat sig. Och hab har ju inte varit i bråk eftersom han är själv… Klorna är bra klippta oxå.. Någon som vet vad det kan vara?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

vapensyster
0

Kan även tillägga att han blivit vääldigt pipig…

Han är 3 år och 5 månader…

Dramatik
0

Såren tycker jag låter precis som sår de kan få om de har löss och kliar sig mycket. Kanske ett besök hos veterinären så du kan få stronghold utskrivet kan vara bra?:)

Och wow vilken imponerande ålder!:D

vapensyster
0

Någon som vet hur mycket stronghold kostar?
Veterinären här är svindyr, så om jag borde vänta tills i slutet av månaden eller om jag kan ta de nu.. Hähä-

Zakaraa
0

Minns inte exakt men det är inte då jättedyrt tycker jag, omkring 150 kanske? Jag har en förpackning någonstans här men vet inte vart :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

vapensyster
0

Åh härligt :D

Beställt tid till vet nu iaf! så hoppas att det blir bra. 

Sedan är det ju bara till att börja granska alla andra råttor i rummet…*pust*

Zakaraa
0

#5 169kr gick min kartong på, hittade den :P
Det är ungefär 5 droppar/tub och man får 3 tuber så har du under 15 råttor räcker det med 1 förpackning :P

Gizza
0

Jag ringer alltid trestad djurklinik och förklarar problemet.
De litar på vad jag sagt de 2 ggr det behövts och har skrivit ut recept direkt! Med orden att jag får återkomma och meddela om det blivit nån skillnad och hur =)

Billigt och oerhört tacksamt alternativ =)

Gick till vet med mina första råttor för 11 år sedan, ingen på den djurkliniken ville ens ta i djuren utan tittade på dem genom gallret och skrev ut någon medicin som de kom överrens om skulle passa!
Rena skräcken så det gör jag aldrig om!
 Har fått känslan av att de är lite likadana på bosmab tyvärr…

Hoppas du fort får ordning på det hela iaf!

Zakaraa
4

#7 är det inte så att en veterinär inte får skriva ut recept utan att ha tittat på djuren?

Gizza
0

jo jag tror det är så egentligen!

Men de, lr snarare EN veterinär där, har gjort så åt mej ett par ggr iaf. Frågat om jag ska komma in med djuret, men ibland så ber dom om en beskrivning utav djurets problem och allmäntillstånd och gör en muntlig bedömning.

En vän till mej ringde och fick recept utskrivet till sin hund (misstänkt UVI) utan att behöva komma dit

Dramatik
0

#5 Du måste behandla alla råttorna om en har löss:)

vapensyster
1

Småkliniken ville inte undersöka råttor ringde dom precis och sa… hm. Det är ju till för gnagare med?

Så har kontaktat 3stad, som du föreslog gizza! 

Och han jag pratade med skulle ringa tillbaka kl två, vad det verkade som så skulle jag inte behöva komma dit, utan att han litade på vad jag sa. (Dom var mycket trevligare där… än här i uddevalla. Den saken är säker.)

vapensyster
0

hur är det med doseringen av stronghold? En droppe i nacken vet jag. 

Men ska man sedan efter ett tag ge en droppe till? eller va?

Dramatik
0

Man ska bara behöva behandla 1 gång:)

vapensyster
0

Tack så mycket :)