ÄTER ALLT!
Mina två bebisar på 7 veckor äter precis allt de kommer över. Till och med folie!? Är de hungriga heeela tiden och måste äta något eller är det bara så att dom är små och måste smaka på allt? Får veeeeeeerkligen panik på't!
Sen är det så att min äldsta råtta tuggar på precis allt när vi inte se. Och snabbt går det. Hon har verkligen tuggat sönder våran soffa nu och eftersom hon inte syns till när hon gör det eller om jag går iväg i 30 sekunder så kan jag ju inte säga till henne i det tillfället!! Hur påverkar "fy spray" på dom? ÄR det så att dom kanske bara vägrar att gå på soffan?
Please,,svara :)
Lite smått akut eftersom dom aldrig ger sig mina små envisa brudar!
Råttor smakar på allt, vissa saker är ju roligare att bita sönder än andra. Du kan ju prova att ge dem nötter med skal ( tex hasselnötter ). för p, dp, biter på mycket måste det ju finnas ett behov som inte stillas annars :) hundben/krokodiler/igelkottar är väldigt uppskattat av mina herrar iafl .
Och använd inte fy spray, min mamma säger iafl att sådant kan förstöra hundars luktsinne så det lär inte vara bättre för råttor då. Ta istället och gör ett högljutt ' PSSSH' läte och ta bort råttan från det den gör.
Vissa brukar ta stop och väx på tex burar om dom biter på galler, med lär vara svårt på en hel soffa.
Men testa börja med att se om du kan byta ut vad dom gnager på som första grej.
Du kan även testa stänga av delar av rummet, jag hade tex mina förr i köket då dom lätt annars kröp in i vrår som jag inte kunde komma åt i resten av lägenheten.
#1 Nu kollade jag snabbt i din text. Men det är ju bättre att lära rottan ordet Nej stället. Ett bestämmt och skrämmande Nej :)
#2 Kanske, men jag tycker dom reagerar bättre på 'PSSSH' djur generellt lyssnar bättre på ssss ljud :) så det är nog upp till var och en hur man uppfostrar dem ^^
Okej!
då ska jag testa med allt för att få ett litet stopp på det. Stop och väx bliiir otroligt jobbigt att sätta på heeela soffan! Haha.
Men tack för tipsen då ska jag köra på det! :)
Och nej metoden ska jag allt också testa mig på. Brukar göra "pssssst" ljudet högt på dom och då reagerar två av dom medans den busigaste bara jävlas och fortsätter men ännu värre. Knäppa är dom. Så tack igen…
Vet ni hur det ligger till att ge dom amerikanska pannkakor? Med bakpulver och så? Första gången jag ska testa pannkakor över huvudtaget nämligen på dom! :)
Bakpulver ska råttor inte ha! :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
jag vet inte, men när saker är gräddade så finns ju inte samma egenskaper som innan så jag tror det ska vara ok? eller?
Hmm…då får dom inte det :)
#7 http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med
Bakpulver- Kan vid överdosering ge hjärtfel..
:)
mitt nej är ett ganska skrämmande ett men det funkar felfritt varje gång och kan användas oansett var de är.
Klappar i händerna
Men vad är en överdosering? ingen ger ju sina råttor bakpulver rent osv, och vad i det är farligt?
En del saker funkar ju i små mängder och när man bakar blandas det ju ut med annat -
Det jag gör nu igentligen är att fundera högt :) bakpulver brukar finnas i mycket vi äter, och för en överdos måste man nog mata minst dagligen. Så nån gång då och då tror jag inte ska vara dåligt -
Alltså, att ge pannkakor till sin råtta är inte farligt. Jag tror det som menas är rent bakpulver, eller bara VÄLDIGT mycket i något. Men det är ju knappast så ofta det händer.
Okej!:-) Då tar jag det med som att eftersom bakpulvret blandas ut med alla andra ingredienser. Och det är kanske 2 kryddmått eller något sånt. Så det lär dom nog inte dö av. Ska göra det imorgon så vi får hoppas att det går vägen och att dom gillar det:-) Absolut inte möjligt att dom ogillar det eftersom dom äter precis allt. Vad brukar ni har för tillbehör till pannkakorna?:-)

#12 MIna älskar pannkakor, plättar och våfflor. Jag har inga tillbehör till alls .
Men om man vill kan man lägga på en matsked frysta grönsaker och rulla ihop pannkaka. Så det blir som en crepes.
#10 Vet väl inte jag. Tog de NI arbetare skrivit. Ursäkta mig då att jag kopierade de. de lät ju väldigt neggu nu ju :S
jag menade inte att vara negativ, man ska bara vara frågvis över varför vissa saker är farliga. frågor är jätteviktiga :) Och artiklar osv är inte bara sajt medisar och värdar som skriver. Utan det kan vara medlemmar också ^^
Dom funkar som riktlinjer, om vad man bör undvika att mata med. om det händer en eller två gånger i mindre portioner är det okej, en råtta hinner inte utveckla hjärtproblem över en bit mat.
Men det är jättebra att du kollar artiklarna, man kan inte få nog med information :) men man måste också ifrågasätta det man hittar, så man lär sig mer ^^
Ledsen om du tog mina meddelanden som att jag var elak, det är bara svårt att förmedla saker via meddelanden på forum så att det kommer fram 'rätt' :) Försök att se det andra skriver här ( för det mesta ) är med god vilja ^^
Detta kanske kan vara något? Billigt och man vet vad man har i det:)
http://www.ehow.com/way_5998827_homemade-bitter-apple_type-spray.html