Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1510 ggr
RåttanElin
0

Rubin ögon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i helgen åkt till en uppfödare och tittat på några råttungar. Alla var så söta men jag fastnade för en. En lite siames dumbo tjej. Hon var verkligen jätte snäll och söt! Men det visade sig att hon var rubinögd. Jag har egentligen ingenting emot det. Men jag har hört att rödögda/ rubinögda råttor får lättare ögon-sjukdomar, Och annat jobbigt.

Stämmer det?

(dålig mobilbild på en sprallig råtta😉)

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Zolah
0

Tass -

har haft sj ruby men aldrig märkt nån sjukdom pga det - så tassar för framtida vetskaper

Melissa V
0

Utifrån egen erfarenhet och inte vetenskapligt så de rubinögda jag har och har haft, har det inte vart någon som helst skillnad från de svartögda i sjukdom eller problem

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

wintermynta
0

Rödögda råttor scannar ofta då dom ser sämre. Dvs att dom sitter och vaggar huvudet fram och tillbaka.

Problem kan det också bli om  du inte har en tolerant flock för det är inte alla råttor som tolererar rödögt.

Att dom skulle för mer ögonsjukdomar märkte jag inte alls när jag födde upp champagne.

Zakaraa
0

Rödögt har sämre syn än svartögt men hur vida rubin räknas till rött eller inte vet jag faktiskt inte, med det menar jag dårå att rubin kan variera i nyans rejält så därför vet jag inte.
Sjukdomar har jag aldrig hört att ögonfärger ska dra till sig det ända är sämre syn, vilket inte är en sjukdom dårå :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JoySurrender
0

Siameser har ofta rubin eller röda ögon. Så vitt jag vet har de inte mer ögonsjukdomar än andra, men de ser lite sämre.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

nlinds
0

det är därför min rödögda gungar med huvudet åt sidorna långsamt. (fick honom igår) och nu när jag iaktog honom trodde jag att det var något "fel" på honom. Man lär sig något nytt varje dag :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

UrchinFamiljen
1

Mina rubin-och rödögda rådisar (några siameser) har aldrig fått någon ögonsjukdom eller så. Jag tycker du ska satsa på lilla siamesen eftersom du verkar ha fastnat för henne. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

RåttanElin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite synd att rubinögda råttor ser sämre. Men jag har ju fastnat som klister för henne. Dessutom har jag tingat henne nu. Men jag tror inte att det kommer bli några problem. Ni andra verkar ju heller inte haft några allvarligare konstigheter med era råttors röda ögon.

Så det blir nog hon. Lilla gulltotten!❤️

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Zakaraa
0

#8 Lite individuellt också vilka råttor som störs av sina röda ögon. Jag har aldrig haft en scannande råtta det enda problem jag någonsin stött på när det kommer till ögon var att min andra eller tredje råtta fick gråstarr men utöver det har jag aldrig haft problem med ögon (den råttan var grossistråtta och roan)
Däremot fick en av mina himalaya pojkar något tumörliknande vid ögat men det hör ju inte direkt till färgen på ögonen :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning