Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 830 ggr
Zolah
0

känns dåligt

Känns som det blir mindre och mindre råttintresserade människor runt om mig, och det känns tråkigt. För om det är nåt jag kan så är det att surra om mina djur, och specifikt råttorna då.

Men eftersom det är just råttor så är det svårt att finna dom som är lika intresserade, jag har iafl mkt respekt för dom som är rädda för djuren eller tycker dom är obehagliga så jag försöker låta bli att 'trycka på' dem nåt.

Och mina kompisar som har haft råttor har gjort sig av med dem av olika skäl, just nu tex har jag en liten Gollum hemma hos mig för att matte's pojkvän blev allergisk.

detta är väl lite mer en ventilations tråd över att jag har svårt att finna många jag kan surra med om den finaste djuret i världen, jag har ju alltid sockerråttan men det är ju kul med att prata med flera personer.

Hoppas verkligen tiden går så man kan fara på utställning, jag tyckte det var fantastiskt kul på malå utställningen sist. där finns det ju gott om folk så :)

men detta hanta äckel som kommit hotar säkert den då >_<

- kramas med pojkarna -

Känner ni er lite isolerade också gällande erat intresse?

Apootie
0

Jag har faktiskt ingen kompis som har råttor! Eller jag har kontakt med en tjej, men vi har aldrig träffats i verkligheten.

Men jag brukar ändå sitta och prata om mina råttor 😃

EDIT: Min familj är intresserade också, även om de aldrig haft råttor. Och även om min mamma var lite rädd för svansarna i början. Nu bryr hon sig inte!

[Anyniel]
0

Jag är rätt ny i råttvärlden, men har redan stött på lite.. Ja, problem när det kommer till vänner och familj. Har väldigt många som rynkar på näsan åt råttor och tycker dem är skadedjur, osv osv..
Hjälper liksom inte hur mycket man än försöker informera att det är som vilket husdjur som helst - som en hund eller katt, så dömer många i förhand..

Som tur är har jag en råttintresserad sambo jag kan prata med.. ^^

Zolah
0

Min sambo tycker om råttor men pga en dålig upplevelse så klarar han inte av att hantera dem på samma nivå som jag ( han har varit på kläckeri och han tycker deras tassar ser ut som kycklingfötter) . Så han är inte lika intresserad tyvärr :c 

har inga problem i min familj, min pappa är lite ' grummf skadedjur ' men det är inget problem iafl. om jag vill kan jag säkerligen få honom att gosa på dem. ( Han är sådan mot nästan alla djur, men han vet itne att vi i familjen vet att han är en mjukis xD )

När folk börjar med skadedjurs diskussionen så drar jag upp att alla djur på fel plats är skadedjur. Och då dör konversationen rätt snabbt, samma sak om dom börjar snacka om sjukdomar och råttor. " jag tror du också skulle vara full av sjukdomar om du bodde i kloakerna och andra osanitära ställen "

det som irriterar mig mest är att vissa tar som upp sådant mest för att 'skada' än att prata som vanligt om djur - alltså såra folk menar jag inte skada skada xD

Allamej
0

Men gumman du vet ju att du alltid är välkommen hit, jag gosar gärna fler råttor.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Jag är omringad av folk med samma intresse. Har mer problemet att jag inte har många vänner som inte har djur eller inte delar mina intressen. För det kan verkligen bli lite drygt i längden att omringas av personer med samma intressen. 

Föräldrarna har varit på mig ett bra tag med pikar om allt som rör djuren. Men de är djurkära, bara tycker jag borde valt nått annat är just råttor. Dock har de vant sig nu att de finns här. Och de bor även på gotland, sällan på besök hemma hos mig. Äldsta syrran lurade jag på två  råttor och en groda. Mellan syrran verkar tycka det är lite kul att jag håller på med med  djur, tyckte det var kul när vi bodde ihop. Men hade svårt för att mata dom när jag var på semester så det tror jag aldrig hon gör igen frivilligt. Lyckade åka på att råttorna rymde ena vändan. Annan gång en agresiv renrasig kungsboa. 
Men hon tycker det är kul ändå. Har blivit inbjuden till hennes förskola ett par gånger under 05-07. Hade med majsormen jag har än i dag. Han är så snäll och barnen fick hantera honom. Rita bilder och även döpa honom. 
Närmsta vännerna har nått djur i sitt hem. Flesta har råttor eller har haft. Några är allergiker men de har ändå djur. Ende som inte har djur alls som man umgås med ibland är familjen. Min katt och hennes bror avlivades nu 2 veckor sedan när de var 18,4år. Så nu är det inge djur hos föräldrarna heller om man inte kan räkna med de omgångar som pappa börjar mata spindlarna han hittar inne tills mamma slår ihjäl dom XD

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nlinds
0

känner mig mycked isolerad. Då jag inte har någon alls runtom mig som gillar råttor. Förutom min pojkvän som accepterar dom. Men det är inte samma sak som att kunna prata med någon, vara hemma hos någon och gosa med någon annans råttor osv. synd att de inte finns så mycket folk just i detta område man kunde bekanta sig med som faktiskt gillar djur :/ ..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zolah
0

Jag kommer gärna och hälsar på igen :) börjar vara alldeles för länge sedan nu :/ hade det jätte kul senast ^^ Men, om det är hanta kanske det ska väntas lite mer, för det skulle inte kännas bra om du blev sjuk :/

Jag skulle tycka det var kul. faktis :) förstår inte på vilket sätt det är jobbigt? en av dom större problem jag kan få är djurvakt till exempel ^^; och det är ännu mer svårt nu när våran bil är borta ._. annars skulle vi helt sonika ta med alla djuren till tex föräldrarna.

Vi har som alltid haft många djur i familjen, det var ett litet glapp en stund när jag var runt 13? men vi var aldrig direkt 'utan' djur. tycker det är fantastiskt kul, och det är som lätt att veta hur dom mår också. .. typ, djur är mer raka ? xD

det är typ så jag känner, man får som mer driv och man kan dela med sig lättare än tex här. Jag kan surra hur mkt som helst om råttor här men jag kommer aldrig kunna få mig lika lätt förstådd som irl ^^; samma sak åt andra hållet.

Gahich
0

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Har ingen person i min närhet som intresserar sig för djur över huvud taget.

Det är väldigt jobbigt att inte ha någon att prata med om sitt intresse eller dela det med. Jag tycker man märker det tydligast när man får några bra "nyheter" inom sitt intresse, ex att man har köpt en ny bur som snart kommer hem, att man snart ska hämta hem en ny råttunge från uppfödaren osv. Då när man är så glad att man bara vill spricka och vill springa runt och berätta nyheten till alla i ens omgivning, men sen vet man att ingen annan kommer bry sig eller förstå ens glädje.

Sedan tror jag även det är ett bra sätt att lära sig saker om råttor (eller djur över huvudtaget) om man pratar om det eller kring det. Och då menar jag inte prata via en dator. Visst att man kan lära sig mycket här på iFokus, men när man kommer in i den "riktiga världen" har man väldigt svårt att formulera sig i rått-ord när man aldrig gör det annars. Det har jag känt av.

zickan
0

#7 Det är svårt att ha semester med kompisar. Alla måste lösa det med djurvakt. Och drar man iväg, drar man alltid med sin egen djurakt och då har man problem själv. 

Diskussioner brukar mertalet handla om djur, djurvärlden, genetik, foder och sådant. Jag tycker det är kul att diskutera annat. Men på den biten har man inte mycket genensamt med vänner. De som diskuterar annat brukar mest leda in det på bilar, kändis skvaller eller såpa som går på tv. Tre ting jag finner totalt ointressant.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nevina
0

Jag har heller ingen att prata om råttor med. Jag känner ingen alls som har råttor. Jag skapade en tråd här på iFokus för ett bra tag sedan nu där jag efterlyste råttfolk i närheten, men fanns ingen direkt som bodde varken där jag bor nu eller där jag är uppvuxen eller där mina föräldrar bor.

nlinds
0

om någon bor i Göteborg får ni mer än gärna titta förbi ! :) Vill mer än gärna ha besök av folk som älskar djur <3

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fjordell
2

Jag känner mig väldigt isolerat ibland. Tillsammans med mina råttor. Häruppe i norr är det inte direkt tätt på råttentusiaster, men det verkar öka iallafall. Flera i min bekantskap har fått upp intresset på råttor när de fått nys om att jag börjat föda upp. Jag har personer i min bekantskap som bor i samma stad som jag, och håller på med råttor… Men av dem har nu sålt sina råttor, och ska flytta söderut i sommar. Så då har jag bara kvar två här, och då är den ena av de två personerna allergisk, men vill inte göra sig av med råttorna.. Jag tror dock att det kommer att sluta så, att även hon gör sig av med sina råttor, tråkigt nog.

Men men, jag är glad att jag har folk att skriva med om råttor iallafall, även om det vore kul med fler råttmänniskor här i närheten.

Jag kan dock inte undgå att känna mig oerhört ensam med mitt intresse ibland. Vissa dagar känns helt hopplösa. Förut hade jag åtminstone min pojkvän som intresserade sig i råttorna till viss del, då kunde jag ju prata med honom dagligen. Men inte nu längre, och det känns faktiskt väldigt tomt.😕

[Emma--]
0

Har ändå haft en del runt mig som gillat råttor, men bara ett fåtal som kanske verkligen haft intresset egentligen. 
Sen har jag ju själv blivit allergisk och har nu mina 2 sista råttor för tillfället i alla fall men intresset finns kvar och jag hoppas Elinisa fortsätter med råttor och fortfarande vill ha besök haha. 

Men allmänt med mitt djurintresse så känner jag mig ganska ensam som ser djuren som det viktigaste i livet :P Är det något jag kan snacka om så är det mina djur, men alla är nog inte särskilt intresserade av att höra allt snack om dom :P

ceccie
0

Det blir lite ensamt . Finns knappt nån med råttor där jag bor.

Bananbullar
0

Ingen av mina kompisar jag umgås med har råttor och den enda jag brukar prata om dem med min pojkvän samt familj. Vore kul att ha lite umgänge i närheten med samma intresse :)

Lancia
2

Mina vänner har inget val, liksom att dom postar bilder på sina fula ungar dagarna i ända på Facebook så postar jag bilder på mina barn. (råttorna, för den som inte hajjade det :D)

Visst har jag personer i min närhet som inte gillar råttor, men dom har i alla fall vettet att inte säga nedvärderande saker om dom, det handlar om att dom respekterar mitt val av husdjur/barn/livskamrater. Kan dom inte respektera mig så finns det ingen anledning för mig att respektera dom, och dessa personer förblir således ingen del av mitt liv heller.

Säger ni ifrån till dessa gnällputtar? Trampar ni tillbaka på deras ömma tår när dom är taskiga mot er och säger elaka saker om dom ni älskar? Vad är skillnaden på att kalla någons älskade husdjur för ful, fet & äcklig, mot att göra detsamma mot någons adopterade barn tex?

Calypso & Nike
0

Jag har en på jobbet som gillar råttor men som inte har några själv. Hon hade förut. Sen så har fått väldigt bra kontakt med en som jobbar på djurmagazinet som har råttor själv. Pratar alltid med henne när jag är på djurmagazinet och ska kika på saker till råttisarna. Men annars har jag inga vänner som jag umgås med som har råttor hemma. Jag bor i lilla Östersund.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Teuthis
1

Jag har inte speciellt många just runt mig som är råttintresserade men jag har iaf en sambo som om möjligt är ännu mer galen i våra råttor än mig.

Sen har jag turen att de flesta jag umgås med iaf är nyfikna och gärna lyssnar på föreläsningar 😂

För mig så är forum urviktiga då det är det ställe där vi alla har samma intresse. Jag är aktiv både på kattforum och på råttforum och har mött mina allra bästa vänner genom kattforumet.

Bananbullar
0

#18 håller med om att forum blir då allt viktigare :)