Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 969 ggr
axolotl
0

hydrokortison

mina råttor har fått baytril i några dagar nu och har börjat klia sig vid injiceringsställena. sårskorpor har bildats och det verkar vara jobbigt för dem så jag ringde till veterinären. han ordinerade hydrokortisonsalva i pälsen. vet ni om detta är ok att använda på råttor eller ej?

Allamej
0

Är det inte bättre att testa med något som inte kan vara farligt att få i sig först, tex. koksaltlösning?

Hydrokortison svider när man har det på sårig hud.  

Veterinärer är ofta okunniga när det kommer till råttor och rekommenderar det dom Gissar skulle funka.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

axolotl
0

ja jag tog fasta på det, du är inte den enda som sagt det så jag köpte koksaltlösning till imorrn om det skulle bli så att såren eller sticken besvärar dem mer. tycker så synd om lillepaltarna.

jess13
0

injecerar du baytril? trodde inte man fick göra det själv, ja har alltid fått det flytande.

jess13
0

om inte såren blir bättre ring nån annan veterinär o fråga tex roslagstull i sthlm.

axolotl
0

efter veterinärbesöket har jag också läst att de egentligen inte ska låta en göra det själv. eller så visste jag det redan innan, kommer inte ihåg. men han skrev ut sprutor till mig, jiri hospes i malmö. jag vet någon annan som också fått göra det själv.

finns det någon annan här på forumet som fått spruta själv?

Nidnal
0

Jag har injicerat mina råttor själv, men då var jag praktikant hos veterinären så han visste att jag klarade det.

Vad hette salvan? Jag har fått Celeston Valerat ordinerat till mina råttor några gånger pga sår. Den hjälper jättefort. Men jag skulle nog inte använda den igen, på sista råttan jag använde salvan växte inte pälsen ut ordentligt (han hade blivit rakad för att kunna bli behandlad).

MentalDistress
0

när jag fick baytril utskrivet till min råtta sa vetten att jag skulle ge henne det blandat med lite mat, jag skulle absolut in injicera det sa hon :S

axolotl
0

det var någon receptfri salva bara, jag vet inte så noga för jag köpte det inte efter inrådan av en annan råttmänniska. 

min veterinär sa att det säkraste sättet att få i dem det var i injektioner, och frågade om jag skulle klara att ge dem sprutor. jag har hört rykten om hur svårt det är att få råttor att äta saker de tror är dåligt/äckligt och jag ville verkligen att mina råttor skulle bli friska så jag gick med på att spruta själv. det har blivit rätt mycket pärs av det hela, men jag känner ändå att det är bra för de har inte kuttrat någonting sedan i tisdags.

nu har jag sköljt injektionsställena med koksaltlösning och de kliar sig inte. Glad  och sailor sitter på min axel, knastrar och ryser när jag kliar honom på ryggen. guld och gröna skogar! ta i trä.

axolotl
0

(förresten ska jag inte gå till den veterinären, sedan jag hört rykten om att han felbehandlat hundar. vad är det för fasoner liksom?)

Daydreams
0

Axolotl vet det redan, men jag har fått ge injektioner själv. Baytril i tablettform kan vara omöjlig att få i råttan trots att det är mikrobitar. Att ge dem en spruta (efter träning hos veterinären naturligtvis) tycker jag är mycket bättre. Då vet man att dom får i sig medicinen.

MentalDistress
0

Jag fick mitt baytril i en spruta men vetten sa att jag skulle blanda det flytande med något ätbart. Jag körde på en droppe sylt (hon har aldirg ätit sylt innan) och sen hade jag på en droppe baytril. Hon käkade alltihop :P Slickade skeden helt ren varenda gång!

Fast min tjockis flicka säger nog inte nej till nått ätbart ;)