Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 372 ggr
Zolah
0

Djuraffärer - diskussion

Jag tänkte dra upp en diskussion då jag är till naturen rätt nyfiken och funderar mycket, men jag vet också att detta är en väldigt känsligt ämne för många. Så jag ber dom som träder in i denna tråd att tänka på sin ton :)

Djuraffärer, det är många RiF:ares hatobjekt. miljön ska vara vådlig, råttornas psyke trasigt, sjukdomar härjar , och inaveln ska vara fruktansvärd. Nu tar jag i, men det är ungefär så bilden av råttor hos djuraffärer är. 

Jag tror vår egentliga rädsla är det vi inte vet, djuraffärer är oftast helt okänd miljö för oss alla. Vi vet inte var djuren kommer ifrån, vi vet inte heller om deras linjer innan, eller hur det kommer se ut i framtiden.

Många förespråkar att man ska ta bort helt försäljning av levande djur från affärer, för det är ingen plats man ska ha nåt levande på- för bristen på uppmärksamhet och tillsyn ska göra dem 'dåliga'.

Jag har försökt fundera på hur det skulle se ut, nu antar vi att vi inte har djur via affärer. Utan att det bara finns uppfödare på samma sätt som idag, hur kommer det då in nytt folk i hobbyn? vi älskar våra djur, men helt ärligt så tror jag att det skulle bli rätt tomt på 'nya' råttälskare. Jag minns när jag ville ha råttor, och det var inte förens många om och men jag fann RiF, SRS och tillslut allamej och kunde få några gosproppar. Jag vet inte, men det känns som att om inte djuraffärerna fanns skulle inte lika många se att detta fanns som husdjur. förstår ni min tanke? för att det ska ändras krävs det nästan att det fanns nåt mer utåtagerande från uppfödare/råttentusiaster för att visa att detta underbara djur finns. Det jag försöker säga är att 'vi' syns för dåligt, speciellt dom allra seriösaste. Det känns som att där inte seriösa tar plats kommer oseriösa komma och ta djuraffärernas ställe - och då är man liksom fast igen i samma spiral.

Men vad är en okey djuraffär då? hur ska dom se ut?

Jag vet bara hur jag skulle vara nöjd som köpare, och här kan ju åsikterna variera.

1 - Jag vill att det ska komma från en uppfödare som har koll på sina linjer och inte från en hobbyuppfödare eller en grossist. Problemen som kan uppstå genom att föda upp djur utan kunskap eller intresse är alldeles för stora. 

2 - Att råttornas ålder, päls betäckning, vilken uppfödare och liknande finns på papper som kommer med köpet,  så om något skulle ske så har jag nånting att förhålla mig till. " Jaha, han är i trotsåldern… förklarar bråk i buren! " tex. Ännu bättre om man tom kunde få ett stamträd på begäran om man hade intresse av avel senare.

3 - Miljön är bra, inga störande ljud, stress av andra djur, bra inredning, och bra mat. 

4 - Personal som iafl kan grunderna, att sälja djur som man inte vet något om är inte riktigt ok i mina ögon.  OK för en praoare men inte en anställd. 

Det är hur JAG skulle tycka en perfekt djuraffär skulle vara, men det kommer ju alltid frågor på hur det skulle vara genomförbart, vad man ska lita på etc. " hur vet man att dom inte ljuger om djuruppfödare? kan ju vara lika gärna en grossist " - " vilken respektabel uppfödare skulle sälja sina djur där? " - " det handlar om pengar, varför skulle en djuraffär ens tänka på att göra allt det där extra arbetet? " . Jag kan inte svara på dem, utan det är bara hur jag skulle kunna tycka det skulle bara om det var 'perfekt'.

Om vi skulle leka med tanken att det skulle vara genomförbart, skulle det ju kunna visas genom att tex SRS hade nåt märke som djuraffärer som hade anpassad standard efter vad som anses vara rätt sätt att driva djurförsäljning skulle få. Blir lite som svanenmärkta produkter. Men då kommer ju frågan upp också vem skulle vara nog kunnig att dela ut detta märke? och skulle det göra nån skillnad?

Jag ska säga på slutet att jag skaffar mina djur från uppfödare, för jag tycker det är tryggast. För då får jag ett ansikte jag kan vända mig till och nån jag kan få hjälp av om nåt blir tokigt. Men alla har inte den lyxen, speciellt inte dom som för första gången vill skaffa råttor. Många börjar när dom är unga och kanske inte tar lika mycket tid på sig som man kanske behöver. Eller så kanske man inte har uppfödare nära sig och ens råtta går bort snabbt och man måste skaffa sig en ny  innan den andra råttan kanske får komplikationer ( depression, svårt att komunicera med andra råttor etc ).

ÖrjanLax
0

Alltså, det är ju inte bara hur djuren mår i själva djuraffärerna som dom flesta reagerar på, som är det du tar upp just i denna tråd. Utan hur det är hos dom enorma grossisterna innan dom kommer till djuraffärerna, och hur djuren som inte skickas till djuraffärerna måste leva (mammorna t ex). Ville bara påpeka det. :)

Zolah
0

#1 tar upp det om grossister också, står däruppe :3

"Jag vill att det ska komma från en uppfödare som har koll på sina linjer och inte från en hobbyuppfödare eller en grossist. Problemen som kan uppstå genom att föda upp djur utan kunskap eller intresse är alldeles för stora. "

det är ju det som jag försöker säga, att den största rädslan för oss igentligen är att vi inte vet så mkt om var djuren kommer ifrån. Och det hatet riktas in på djuraffärerna, för dom oftast tar sina djur från grossister( antas det också ). Vi nöjer oss inte riktigt heller med att höra att det kommer från nån uppfödare, för dom fall jag varit med så nämner dom aldrig några namn. Så för mig skulle det lika gärna kunna vara en grossist, för jag känner mig inte trygg i att veta att det kommer från anonym uppfödare.

Zakaraa
0

"miljön ska vara vådlig, råttornas psyke trasigt, sjukdomar härjar , och inaveln ska vara fruktansvärd. Nu tar jag i, men det är ungefär så bilden av råttor hos djuraffärer är."

Det var en sak jag tänkte på när jag läste det, nog för att du överdriver vilket du även säger själv men jag kan inte hålla med om det helt.
Anledningen till att jag säger Nej Nej till att köpa från butik är pga Grossistaveln. Det är inte alla individer som har dåligt psyke osv.
Jag har haft praktik på två olika djurbutiker som båda under den tiden tog in från grossist, båda har idag slutat ta in råttor. Den ena vet jag inte varför men den andra vill hellre ha från privatperson däribland har jag blivit frågad om jag inte vill föda upp åt dem. Vilket jag inte vill eftersom jag vill kunna följa mina bebisar och inte sälja till vem som helst så som de i butik måste göra. På ena stället tog de inte bara hem grossistdjur utan avlade även själva. De använde sin privata (ensamma) naken-hane till pappa på alla de kullarna.

Många butiker missköter sin djurhållning medan andra faktiskt sköter den enligt lagen. Men jag ogillar att djuren, oavsett slag, inte får daglig hantering (förutom in och ut ur buren vid städning)
På senaste platsen jag hade praktik så var jag "råttansvarig" då ingen på platsen gillade att hålla på med råttor. Den råttvana personen var gravid så hon var inte där hela tiden. Jag jobbade upp dessa råttor från rädda och vilda grossistråttor till någelunda hanterbara individer (jag hade bara en vecka på mig med 3 timmar/dag) men jag har ingen aning om vad som hände när jag återgick till skolan.

Jag ogillar att butiker säljer levande djur. Främst för att de säljer till vem som helst och det inte finns något större intresse för vad som händer med djuren. Men även just pga grossist och den hemska uppfödningen som döljer sig där bakom.
Jag skulle önska att djurbutiker inte fick sälja levande djur just pga. den dåliga djurhållningen och aveln som faktiskt finns där bakom.

Jag har fallit i fällan med att köpa djur från butik några gånger. Det finns nog inte en enda person som kan säga att de aldrig har gjort det.
Man vill gärna "rädda" djuren, men genom att rädda de befintliga djuren i butiken så ger man dem möjlighet att ta in fler. Och så rullar det runt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

hålla med om att det är överdrivet eller om att det är som bilden folk verkar ha generellt?

Håller med om att det är grossisterna som är det mest hemska, försöker inte få det att verka ok med vad dom sysslar med. Utan snarare få en diskussion om hur det skulle vara för att en djuraffär ska fungera för att det ska kännas rättvist för djur och köpare.

och om man är aktiv som du verkade vara på din praktik så tror jag det är riktig bra start, och en fulltids anställd borde kunna göra mer än vad du kunde på den lilla tid du hade där. Och hela ideen är ju inte att djuren ska stanna där hela sitt liv utan att kunna bli sålda som älskade husdjur rätt snabbt ändå. ( själv tycker jag ju yngre dom är ju skönare är det att få hem dom, för då präglas dom mer på en , men att ge dom en bra start genom att bli hanterad ofta blir lika viktigt i affären)

Och om man får iväg trevliga och fina djur, så kommer det ju säkerligen spridas också ?

Men då kom vi än en gång till önsketänk på hur man skulle vilja ha det, jag har ju inga erfarenheter av att vara i djurbutik annat än när jag går in i dem som privatperson. 

edit: hoppas det blev rätt nu, jag fick problem med min browser och en del text försvann :c

Zakaraa
0

#4 jag håller inte med om att det är de skälen som gör att folk ogillar butiker, det var så jag menade :)

Nej jag förstår helt och hållet att du inte försöker säga att grossister är bra eller liknande, kanske var otydlig i min text så det verkade så? För det menade jag så klart inte :)

(följande text är riktat till alla som vill ingå i diskussionen inte enbart dig TS, så du inte känner att jag ifrågasätter dig, hehe)
Jag står på den åsikten som jag skrev längst ner i mitt inlägg #3 just att det bästa skulle vara att inga levande individer såldes i butik. Inte ens foder-syrsorna om jag säger så. Nu vet jag ju ingenting om just foder-insekterna hur de fungerar och lever så jag kan ju inte säga så mycket om det Men så som jag ser det, förbjuds 1 djur bör alla förbjudas att säljas i butik annars blir det dubbelmoral anser jag.

Hur är det med att sälja katter och hundar i butik? Är det mot lagen här i Sverige eller hur är det? (jag vet inte själv)
Om det är förbjudet att sälja "den typen av djur", varför är det då tillåtet att sälja andra djur så som marsvin, kaniner, råttor? Fiskar?

Det känns som att synen på djur är så liten att man inte bryr sig om hur dåliga omständigheterna för djuren är eller vart djuren hamnar osv.
Nu är det här extremt OT men kolla bara på ex hundaveln. Hur liten syn har vi människor (generellt nu) att vi kan förstöra djur så pass att de lider dagligen för utseendets skull?

Åter till ämnet, jag tror att synen på djur är så liten att man inte bryr sig om att det inte är bra för djurens egna skull att födas upp under grossistomständigheter, komma till en butik där hanteringen inte är den bästa och sedan säljas till vem som helst (det är ungefär 50/50 chans att de hamnar på ett hemskt ställe)

Det känns som att jag yrar en hel del, ligger med feber, så är min text osammanhängande någonstans ber jag om ursäkt. Säg till så försöker jag rätta till mina missar ^^'

ÖrjanLax
1

Men om du ändå i ditt förslag på en drömdjuraffär vill att dom ska komma från uppfödare, varför inte bara skippa steget med djuraffärerna och köpa från uppfödare? :P OM det i en sån här drömvärld (vilket ju inte kommer hända) är så att varenda råtta i djuraffärerna kommer från seriösa uppfödare så är det ju bara en onödig mellanhand?

Cederin
0

Jag förstår och är med på din tanke, men det brister lite i när man inte vet vart djuren hamnar tyvärr. Djuraffärers största fokus är och kommer alltid vara att tjäna pengar, så då behöver de bara en köpare som de villkorslöst säljer till. Dessutom tror jag inte att en uppfödare skulle sälja sina kullar för samma låga pris som grossisterna, alltså hade djuraffärerna knappt tjänat på det heller. Bra tanke i teorin, men det spricker om man ser till verkligheten. :/

Medarbetare på Naglar och Hår

Zolah
0

ah då fattar jag bättre :)

Förlåt om det varkade så från mitt håll ^^; jag är lite ostadig i skallen nu med. Jag vet inte vad som är fel riktigt, så om det kommer många frågor från mitt håll kan det bero på att jag försöker förstå för att jag är rätt grumsig i huvudet :/ jag tar verkligen inte dina inlägg som gräl eller så :) så det är lugnt ^^

Jag vet faktis inte varför det säljs/inte säljs hundar och katter i butik, jag har aldrig satt en tanke på det annat än att själva omhändertagandet med rastning osv är för stort för att kunnas hanteras i en butik. Sedan inte satt mer tanke på det, vet du varför?  

tycker du inte alls är OT :) för vi kan ju bara jämföra med andra djur, och ur det är där osv. Så lugna puckar ;) 

men det där med att säljas vill vem som helst, så kan det ju bli med uppfödare också. Man utbyter några ord och sedan skickar man iväg sitt djur till en främmande individ. Sedan kan man inte hoppas mer än att det är till 'rätt' person. eller tänker jag fel där?

är det så? för hur jag ser det så är det ju en mer öppen marknad där man kan möta djuret, det är ibland svårare att få se på en råtta hos en uppfödare mestadels pga avståndet. Dom flesta uppfödare jag känner bor långt ifrån,medan en djuraffär kan korta den distansen, om du förstår hur jag menar?

men för att det ska gå så måste djuraffären/uppfödaren genomgå en uppgörelse så att båda får nån vinst av det hela. Men då är frågan till oss köpare om det är ok att råttan kostar så lite som den gör? för att kunna ta hand om djuren medan dom är i djuraffären kostar ju en slant, samtidigt som uppfödaren borde få sin del för att föda upp dom eller hur? och som råttornas värde ligger idag så förlorar antingen ägaren av affären eller uppfödaren. Om nu inte det råkar vara samma person, då är det inge mellanhänder. Samt att personen vinner på att sälja tillbehören för att kunna ha djuret.

Så om… vi säger att djuraffären 'ställer ut' djuren för en procent av pengarna som djuret kostar. så kommer ju båda vinna på det kanske? jag vet inte. Allt går, men det är bara alla hål och sådant som måste täppas och ses över. Men nu är det ju bara en önskebild hur en okey butik skulle vara. Även om en djuruppfödare som äger en butik skulle sälja, så tror jag att många skulle fortfarande se på det med skepsis. för det känns som att det är nästan förutbestämt att det ska vara dåligt,  och då kan denne bli smutskastad i 'rått kretsarna'.

Om man tänker så, så tror jag också att man är mer utelämnad. För det är svårare att komma in i någons hem än en butik för att se om något inte är enligt hur det ska vara.

#7 tror jag svarade halverst på det som för #6

------------------------

Men hur tror ni man skulle kunna få fram godkända ( med brist på ord ) uppfödare så dom blir mer uppmärksammade?

Jag satt och fantiserade nyss om hur en framtida djuraffär skulle kunna se ut, jag tror jag är lite influerad av apples butiker xD

Men tänk er en butik med monitorer, där man kan gå fram och läsa om djuren. och sedan 'beställer' man dem där direkt från uppfödaren, och butiken är mer som en färdtjänst än en mellanhand. Då har man ju löst transport problem och man kan kanske få en presentation av hemmet där djuren befinner sig i monitorerna.  Och tillbehör osv finns allt på ett lager istället i butik.
Väldigt minimalistiskt.

Zakaraa
0

#8 I utlandet så säljs valpar och kattungar i djurbutiker (Obs. jag har ingen bättre källa än filmer så om det verkligen stämmer vet jag inte men det skulle ju vara skumt om det hittades på även fast det är till film)

Jo du har rätt i det du säger att även vissa uppfödare bara säljer hur som helst men då anser jag inte att den personen är seriös. En seriös uppfödare vill ju veta vad som händer och brukar i flesta fall träffa personen själva. Jag vet själv att skulle jag sälja ungar så skulle jag själv vilja ha kontakt med köparna, jag eller den jag har kullen tillsammans med.
Så både Ja och Nej till det påståendet. Ja, självklart finns det uppfödare som säljer endast för att tjäna pengar (precis som butiker) och Nej, det finns även de uppfödare som väljer köparna noga.

Jag passar på att svara på det du skriver till #6 också.
Jag anser att avståndet inte ska spela någon större roll. Ju svårare att djur är att få tag på ju färre oseriösa köpare kommer.

En vän åkte ex från Västerås till Gävle endast för att hälsa på den blivande mamman, sedan åte de och hälsade på bebisarna för att välja ut individ och de skulle åkt ännu en gång för att hämta den (men fick hjälp med transport) Detta kallar jag engagemang och det visar på att de verkligen Vill och inte kommer slänga ut djuren i skogen eller omplacera för de inte "orkar med djuren" som det tyvärr ofta blir.

Din idé du skriver i slutet är inte så jättedum dock tror jag inte att det skulle hjälpa så mycket, i alla fall jag som konsument vill kunna känna och klämma på produkten (du menar jag inte enbart på djur utan allt) och att bara se på en monitor känns som att köpa en råtta genom Internet helt enkelt. Se en bild och tänka "åh vilken söt, den vill jag ha" det är ju inte den optimala handeln. Det är ju djuret som väljer ägare, att åka och hälsa på individerna är det bästa. Då matchar man råtta med köpare (eller rättare sagt råttan väljer ägaren) vilket är omöjligt att göra via en skärm.
Så idén är ganska rolig men jag tror inte att det skulle hjälpa.

Zolah
0

Men varför säljs dom inte här? inte för att jag vill att dom ska det :P jag blev nyfiken/fundersam över vad det är som gjort att det inte är likadant. Är det för att storleken måste vara så pass mkt större för ett djur i den storleken? eller?

Men det blir ju lite grann som i butik ändå, även om du träffar köparna så vet du ju aldrig vad som händer sedan om du inte hör ryktesvägen eller så. Skillnaden skulle nog vara att man brukar ha en större dialog kanske via nätet innan man möts?

Hmm, hur ska jag få fram hur jag menar .. jag har det på tungan men jag får inte ut det T_T

Jag tror, att nån med tanken att köpa djur kommer säga det bästa oavsett om det är från djuraffär eller uppfödare. För dom vill ju ha djuret, och då säger dom ju vad man vill höra. För jag tror inte en djuraffär som ska ses seriös skickar iväg djur utan frågor?

tyvärr tycker jag avstånd spelar roll, jag skulle jättegärna vilja åka långt för att möta uppfödare och djur innan jag bestämmer mig. men ekonomiskt funkar det inte, även om jag kan ge dom ett livslångt fint hem. Då tar jag hellre och ser till alternativ närmare mig - vilket är begränsade. ( I framtiden då jag förhoppningsvis får det bättre ekonomiskt skulle jag vilja göra det, för det ger en så många andra möjligheter med. Som att träffa nya människor :) )

Och det tänket gäller nog första gången ägare med, ju svårare det är att få så blir det att man tar det som är 'näst bäst'. Sedan får man problemen som kan komma därigenom. Och det är nog så det går till med dom flesta djurköp

Jo det är ju sant, men det är ju lite så det funkar idag helt och hållet. Tex, många kollar efter råttor här via RiF och sedan köper tillbehör på zooplus. Ingen av dom får man direkt kontakt med varken föremål eller djur - Så igentligen så är det inte allt för annorlunda ? annat än att du blir erbjuden att få transport via butiken för att få djuret istället för att åka själv :)

Men jo, att nypa och gosa på djuren är det bästa x3 man har lättare att känna vem som är 'it' för en också. tyvärr inte haft chansen till det annat än kanske två gånger? Många tingar ju via bilder så det valet finns som inte. Är en lyx inte alla kan få, att välja menar jag på plats ^^;