Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1279 ggr
Nusan
0

Biter varandra

Mina tre tjejer är ca 5 månader. Nu har jag upptäckt att två av råttorna har bitmärken. Den ena på svansen och den andra har en massa sår på halsen. Vad ska jag göra? Separera dom,hur länge? Varför gör dom så? Dom är jättesnälla mot mig. Jag har aldrig sett dom aggressiva.

Skynda och hjälp mig! Detta har pågått i ca tre veckor men nu har det blivit värre. Råttan med märken på halsen har blivit så skygg.

mikeiko
0

Har du sett eller hört dem bråka? Sår runt halsen kan även vara skabb.

Nusan
0

Ja jag kom på det. Nä dom bråkar aldrig. Och såren ser mer ut som klimärken. Dom finns även på svansen på den ena råttan. Mycket uppe vid svan"roten".

Måste jag till en veterinär eller räcker det att börja med schampo mot ohyra, som används till hundar?

darkness
0

Gå till vetten med råttan så får du nog isf ut stronghold (??) som du sedan kan använda till de andra :) funkar till löss men ingen aning om de funnar på ev. Skabb men har för mig det. Någon annan får gärna säga om det är rätt eller ej ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zakaraa
0

Stronghold fungerar mot skabb, oftast är det kvalsterskabb det handlar om och stronghold tar bort det väldigt snabbt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ylva00
0

Min råtta har skabbsår😢

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Ratlings
0

#5 Det är lätt botat med en tripp till veterinären för att få stronghold. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Stephanie
0

Tänk på att alla råttorna måste behandlas, inte bara de som har sår. Annars försvinner inte skabben.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Nusan
0

Jag har även ett marsvin som bor i grannburen. Kan det vara från hennes hö som kvalsterskabben kom ifrån. Behöver marsvinet också behandlas? Fast hon inte har några sår? 

Då kanske inte medicinen räcker till alla fyra djuren, eller?

Zakaraa
0

#8 ang. om det räcker eller inte, det räcker. Man får 3 små tuber med stronghold och varje tub innehåller ca 4-5 droppar (sist jag räknade) så nog räcker det allt.

Ang. om det kommer från Hö, möjligtvis men kvalster finns ju Överallt så det behöver ju inte vara pga det.
Om du ska medicinera även marsvinet kan jag inte svara på det är nog en fråga som passar bättre för veterinären.

ylva00
0

#7 har bara en råtta, hennes syster gick bort i cancer för sart ett halvår sedan, är rädd att hon som lever har en tumör på halsen oxå, de är kanske pga att de är zooråttor, vet inte säkert :'(

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Zakaraa
4

#10 behöver inte alls bero på att de är grosistråttor :)
Har uppfödarråttor nu som har tumörer, råttstammen över lag i Sverige är, ursäkta uttrycket, totalförstörd. Tumörer och diverse knölar är tyvärr vanligt hos alla råttor oavsett härkomst i dagsläget.

lite Ot men men.. :P

Bananbullar
0

Tänk på att även städa buren om det är skabb :)

Gahich
0

#12 det ska man inte behöva göra med stronghold om jag minns rätt.

Bananbullar
0

#13 Okej. Var ett tag sen jag hade skabb hemma så det kanske är annat nu. 😃

Stephanie
0

Stronghold verkar så pass länge att den täcker hela skabbkvalstrens livscykel. Dvs även de som ev. finns i buren kommer antingen dö av bristen på värddjur, eller dö för att de klättrar upp på en råtta och dör av medicinen… 😛

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Nusan
0

Nu har jag varit hos veterinären. Jag fick en medicin som heter: Xeno 50-mini. Är det någon som har använt  detta medel? 

När märker jag resultat? 

Jag har använt en omgång, ska droppa dom två ggr till med två veckors intervall. MEN efter en omgång håller dom ändå på och kliar sig hela tiden. Jag ser ingen tendens till att medlet hjälper. Det enda jag ser är att den tjejen som har mest sår på sig har blivit piggare, hon har inte så mycket sår på halsen men fortfarande på kroppen. 

Ska jag åka till veterinären och be att få Stronhold ändå?

Zakaraa
0

Bad du om stronghold när du var där?

Inom en vecka från första medicineringsdag ska allt vara borta, i flesta fall. Detta är om man använder stronghold vill säga. Jag har aldrig hört talas om Xeno.